Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Hvorfor måtte PCIB gi en så stor rabatt (53-30) og hvorfor godkjente Must og de andre store dette? En emisjonspris på 40 hadde jo også vært en relativ stor rabatt…og det er stor forskjell med et gulv på 40 vs 30.

Men slik gikk det, nå får vi se fremover…

Lothian

3 Likes

Ledelsen har ikke gruset aksjekursen. Det er lett å være etterpåklok og gi ledelsen skylden for fallet. Men ledelsen kunne ikke vite at aksjonærene ville selge kursen ned til emi-pris.

Alt i alt synes jeg emisjonen ble brukbart satt med tanke på den informasjonen ledelsen hadde på det tidspunktet emisjonen ble satt.

7 Likes

I da var siste dag rettighetene ble omsatt.

Går PCIB opp i morgen?

• Ja
  • Nei

0 stemmegivere

(Dette skulle være svar til Lothian, men havnet helt nederst)
De hadde vel ikke noe valg? Tilrettelegger er dreven i gamet og forsøkte nok å sette så høyt som mulig. Men her var det garantistene som bestemte. Så lav som omsetning og interesse hadde vært i forkant av emisjonen var det sikkert bare et spørsmål om dager før kursen ville droppet uansett. Vi så hvor fort det fallt etter at PHO mistet momentum også.

Om PCIB skal presentere data fra dobbel behandling på ESMO, vil de kunne gå innunder late-breaking? Altså at de ikke blir tilgjengelig før de skal presenteres? ( All Late-breaking abstracts will be made public at the start of the official Congress session during which they are presented)

Godt denne prosessen er over. Tar nok litt tid før aksjen begynner å hente seg særlig inn med mindre vi får gode nyheter.

1 Like

JA, endelig er vi ferdig med dritten.

September har vært en real dritt måned. No er det bare å håpe det retter seg mot jul.

3 Likes

Din første kommentar like etter at emisjonen ble kjent var langt mer positiv enn den du kom med i helga. Forandret du syn på emisjonen etter hvert som du så hvordan det gikk med kursen?

Trøsten får være at hvis noen av garantistene er kortsiktige tjener de langt mindre penger nå enn da emisjonen ble annonsert ved å selge seg ut ved første anledning.

1 Like

Jeg tror ikke vi er ferdige med dritten - det kommer en shitstorm i morgen og i overimorgen også. Så er det flere som gjør som han Olav over og lar være å tegne seg.

3 Likes

Mulig. Eventuelle kortsiktige garantister som bare var med for å tjene penger på aksjesalg og garanti-beløpet på 3.5%, kan risikere å selge aksjen med tap hvis de vil fortest mulig ut.

Mulig de har sikret seg med å shorte og så betale tilbake med de nye aksjene. Det kan forklare noe av nedgangen vi har sett faktisk. Men de må ha lånt aksjer av noen da.

1 Like

Jeg tror ikke det er noe kortsiktig. Den største garantisten blir nok en langsiktig eier, og kommer seg nå inn til innbruddspris. Strategien ble mulig av at aksjonærene i forkant kjørte kursen i grøfta.

Jeg solgte de siste aksjene mine i dag, og kan nå enten kjøpe aksjer for under 30 de neste to dagene (som jeg har mest tro på), eller bruke retter som jeg har en god del for mange av dersom de kommer over. Jeg tror alle kan gjøre lurt i å flytte de pengene som de nå har stående på en vanlig bankkonto til handelskomtoen asap. Man har fin tid til å flytte dem tilbake igjen uansett.

1 Like

Godt poeng. Det hadde jeg glemt. Har jo bare retter som er lite verdt for øyeblikket i kr jeg også. Kan gjøre det samme trikset som deg her.

At kortsiktige tradere ikke tjener penger eller evt taper litt, mens de samtidig snakker dritt om ledelsen og emisjonen, må en bare le av.

Om man går inn i selskapet pga at man tror på produktet og ledelsen, så mener jeg denne emisjonen er bra for aksjonærene. En må regne med en humpete vei frem til mål. Men den blir langt mindre humpete nå som det et sikret nok penger til å nå i mål.

Har du tro produktet til PCIB så spiller det ingen rolle hva kursen er i dag, i morgen eller resten av 2018. Jeg Har iallfall tro på at vi er med på å skape noe virkelig stort.

Stay long!

9 Likes

The discount is actually pushed by the guarantors, they required a considerable discount to hedge themselves against a painful stock price decline, which eventually happened but still not below emi price. I have documented this before in the following article from the financial times which, describes well the situation we have been into.

Briefing notes_ Risks that explain the rewards of rights issues _ Financial Times.pdf (116,7 KB)

What we also need to consider is that the shareholder structure in pci biotech is built in a good portion by small investors who would (knowingly) struggle to exercise their warrants so they would push the sell button creating panic among investors thus the share price would go south, remember also that many shareholders still sit with 3,5, 7, 15 nok entry price, so selling at 30,5 still gives them good pocket money :slight_smile: . I will be surprised if the guarantors did not consider this for their case, this actually works in their favor so that they collect more shares as these guarantors are after volume. for small investors however who still hold on to their warrants, they might not even used them by Wednesday if the share price continues south by few cents however all this volume can go straight to the guarantors whom main reason to be a guarantor is to achieve a good % of ownership (i don’t think they are after the 3,5% fee), we have even seen Myrild for example going for a higher % than what he was entitled to.

Also if you look at the guarantors list below, i can easily see that at least 155 millions NOK (>40% of the rights issue) is guaranteed by existing shareholder entities (could be more) where we already know that some of them have even bought extra warrants during the subscription trading period, and I am totally convinced that they will only do this if the pci biotech case is strong. Explains why the large investors were rushing to collect more warrants.

This does not mean i don’t understand your frustration but I am sure we will laugh at this in the near future after the next few triggers are in place so for the time being CHILLAX !

9 Likes

jaja, eg har tegnet og kjøpt totalt 138000 aksjer, mulig noen av dine og da i dag.

og kjøpt en del retter til i tilfelle gode nyheter før onsdag kveld. Men de tegner eg bare om den ligger opp mot 40.

6 Likes

Jeg prøver bare å legge emisjonen bak meg og se fremover.

4 Likes

Det er en solid pott for å si det mildt.

Myrlid har solgt litt i AS-et siste dagene og ut av topp 50 på privaten:

Mulig han forbereder seg på at han må ta solid bit av garantistkaken. Må si jeg er meget spent på aksjonærlistene de neste par ukene. Jeg anser det kun positivt dersom småaksjonærene blir byttet ut med mer profesjonelle aktører med større finansielle muskler og forhåpentligvis litt mer langsiktig fokus.

6 Likes

Han solgte også litt nano. Satt og så såvidt om jeg fant noen andre ting han hadde solgt i det siste men var ikke så mye å finne.

Moro, da er du godt oppe på topplisten :money_mouth_face::+1:

1 Like