Ah, plenty av tid å kjøpe t-retter på og jeg ser ikke helt hva som tilsier at rettene skal bli MER verdt jo lengre tid som går. Eneste er at vi blir tomme for folk som vil selge sine retter men det er verdt risikoen nå som aksjen også bare faller…
Ja kursutviklingen i aksjen og t-rettene nå er brutal, hvis jeg skulle ta en evil-Alex tolkning av det hele gjelder det å få aksje-kursen til å stupe mest mulig slik at kursen på t-rettene følger enda mer brutalt etter. Så plukker noen som solgte aksjen opp billigere t-retter, Det går sikkert noen SL også for tida. Det blir spennende å se om vi skal helt ned til nesten verdi-løse t-retter på slutten, et scenario som heller ikke kan utelukkes.
Ja da er det jo bare å kutte ut overtegninga (nordnet zero-konto ordner man slikt med et tastetrykk omtrent helt fram til fristens utløp) og kjøpe de ekstra tr for et svært lite beløp.
Og er det et spill som foregår nå med mange som vil ha tr/aksjer til lavest mulig pris tror jeg vi ser oppgang etter emisjonen er over. Ned til 4 kr f.eks. har jeg ingen tro på med disse resultatene og forventet nyhetsflow de neste 6 månedene.
Bare for ordens skyld så har jeg enda ikke kjøpt noen aksjer i PCIB, venter å se om rettene blir noe billigere og kjøper en liten lyttepost da. Men kjenner at jeg er interessert i noen aksjer her, så blir jeg kanskje motivert til å sette meg enda bedre inn i caset også.
En liten ting som jeg glemte å nevne i går at på topp 5 med nesten 500k aksjer har SEB kommet inn som nykommer. Kanskje en aktør som egentlig ville være med i en rettet emisjon?
Si jeg har rett til 2.000 aksjer, men overtegner til 20.000 aksjer.
På aksjehandel og slikt viser det da at jeg har 2.000 PCIB-TR til en eller annen verdi.
Når tegningsperioden er over, hvis jeg får tildelt kun de 2.000 jeg har rett til, da betaler jeg 7kr pr stk for disse, altså 14.000 totalt?
Hvis jeg får overtegnet til 20.000 aksjer - betaler jeg da 7kr * 20.000 = 140.000 - eller betaler jeg 7kr for 2.000 akskjer, og så “closing”-prisen for tegningsrettene + 7kr for de resterende 18.000?
Takk for svar, da skjønner jeg litt mer. Og hvis jeg kjøper flere tegningsretter på PCIB-TR-en så vil det da være 7kr pr stk for å konvertere disse til aksjer senere?
Har antall retter man trader i perioden noe å si for andelen man overtegner for? Vil utregningen bli annerledes da?
Si man har 2.000 som tidligere, overtegner til 20.000 - men kjøper 15.000 retter i perioden… hvordan er utregningen for hvor mange man får da? vil man kunne få 20.000 + 13.000 som var “gain” under perioden?
Du får antall aksjer lik antall t-retter - dette er garantert. Har du 20k t-retter, får du 20k aksjer til 7 kr. Det du overtegner påvirker ingenting da du ikke er garantert noen aksjer som er overtegnet. Er det mange som ikke vil ha aksjer får du aksjene du overtegner for, hvis det er motsatt får du bare det du har i t-retter.
Tilbake fra julelunsj nå og ser at aksjen er opp 20%. Har det kommet en melding? Er det noe formasjon som er bekreftet, noe støtte som har holdt? Hva har skjedd??
Behøver jo ikke å være noe annet enn at det hele tiden har vært god kjøpsinteresse, men at det nå begynne å gå tomt for storeiere som bare vil dumpe ut alt koste hva det koste vil.
Hvor tanken kommer fra i utgangspunktet vet jeg ikke.
Aha, ante ikke at de hadde noe med Sverige å gjøre:
AstraZeneca er et britisk-svensk farmasøytisk selskap med rundt 57 000 ansatte i rundt 100 land. Det har forretningshovedkontor i London og forsknings- og utviklingshovedkontor i Södertälje. Wikipedia