Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Så sikret finansiering for PF2 har ingenting med LOA å gjøre?

1 Like

Det blir sematikk. Jeg sa dårlig utført emisjon, det har aldri vært et alternativ til emisjon i mine øyne.

Den var nesten perfekt satt. Om de hadde sagt til kjøperne under bookbuildingen at Jostein Dahle hadde ønsket å selge 1/3 av aksjene sine inn i emisjonen for å finansiere huskjøp mens resten av ledergruppen godtok absolutt lock på sine posisjoner så hadde også hans salgs gått helt knirkefritt.

1 Like

Jeg har skjønt at du er missfornøyd med emisjonen, men kan du si meg hvorfor caset er svekket på lang sikt? Du svarer jo ikke på det jeg spør om. Hvis du vet noe jeg ikke vet, så vil jeg gjerne høre.

1 Like

Jeg tror meklerfirmaene som står for gjennomføringen av emisjonen vet hvor salgspresset i dag kommer fra. På direkte spørsmål om de vet noe, var svaret “det har jeg ikke lov til å uttale meg om”. Hadde de ikke visst noe, ville det vært mer naturlig å svare “det vet vi ingenting om”.
Regner med at kursen stabiliserer seg når garantister som har fått mer enn de ønsker, har fått solgt seg ned.

2 Likes

Hvem snakket du med?

Husk at en megler er en selger

Hvor har jeg skrevet at caset er svekket på lang sikt? Jeg har kun manet til mer realisme og mindre fri høyttenking omkring Nyenberg og en kurs som svekker seg.

Det som jeg kan si er tankekors i prosessen rundt PCIB er:

1. Hvorfor måtte man selge seg så lavt i markedet for å hente penger?
  2. Hvorfor skal jeg tro på tidsguidingen når ingenting av det som er guidet så langt holder?
  3. Hvor er de langsiktige institusjonelle eierene?
1 Like

Det her er vel ikke noe poeng å diskutere videre, men om du mener at caset ikke svekket på lang sikt har vel dem som sier at aksjen er billig rett? Gitt at du er villig til å sitte mer en 3 uker da.

1. Fordi det er en bransje kjent for høy risiko, så man skal ha en stor rabatt for å ta på seg ytterligere risiko enn det vanlige aksjonærer gjør. Man må huske på at de har forpliktet seg til å kjøpe aksjer de ikke kan selge før de er levert, og mye kan skje i den perioden.
  2. Selskapet guider så godt de kan, men jeg har aldri opplevd i hele mitt liv på børsen i noe selskap, at tidslinjer holder. Så dette er ikke noe unikt, det er noe av naturen til blant annet utvikling av medisiner innen disse forferdelige sykdommene. Man kan kun gjøre kvalifiserte gjetninger basert på statistikk, men det er mange faktorer utenfor selskapets kontroll.
  3. De har vist sin interesse som garantister i denne emisjonen, så får man se hva deres neste steg er. De neste ukene vil gi svaret på det.
5 Likes

Hvis du klarer å forklare meg hvorfor Kitron fikk dette fallet på 28% utfra fundamentale grunner, så skal jeg sponse en mnd insider på deg. :slight_smile:

Jeg selv forstod overhodet ikke denne nedgangen og økte beholdningen med 25% rett rundt bunnen. :slight_smile:

2 Likes

Tipper det har tett sammenheng med lite interesse for aksjen i markedet. 50 dagers snitt omsetningen er 37000 aksjer om dagen, ved pris 50kr tilsvarer det en dagsomsetning på under 2 millioner kroner.

Da er det en del å skulle selge nye aksjer for 360 millioner.

image

3 Likes

Punkt 1 er jeg ikke enig i – forteinnsrettet emisjon mot aksjonnærer gir alltid en god rabatt på aksjen ift børsverdi… Tror grunnen til “outwashen” henger mest sammen med mange som ikke har midler til å forsvare sin eierandel, mange som har lest seg “blinde” på diverse forum som ikke tok høyde for at det ikke skulle bli partneravtale etc…
Punkt 2 er jeg veldig enig i – Det inngir lite tillit at de 2 ganger har bommet på guiding på oppstartstidspunkt for PF2… Er også en bekymring at inkluderingen i dobbel behandling har drøyd ut i tid…
Punkt 3 synes jeg det for tidlig å konkludere med per i dag – må ihv vente til røyken har lagt seg etter emisjonen og avvente hvordan aksjonærlisten blir seende ut litt fram i tid. Men er også interessert i konkrete eksempler på hva slags institusjonelle investorer du er interessert i? Er det ala Healtcap som er i NAno og Targo? Isåfall er det jo lurt å ihv vente å se om Nyenburgh kommer seg inn på lista over store aksjonærer… Must er jo forsåvidt også en solid investor, men om han har mange og gode kontakter innen medisin og markedsføring innen det segmentet som kan hjelpe selskapet i utviklingen er vel mer tvilsomt.

2 Likes

I mellomtiden får vi trøste oss med å stille ledende spørsmål. Ville styret/ledelsen hentet inn 360 mill kr fra sine trofaste aksjonærer dersom de ikke visste om resultatet for effekt var betryggende godt. Det ville vært totalt ansvarsløst i mine øyne så det tror jeg ikke på. Derfor baserer jeg meg på at resultatene er i alle fall er rimelig gode.

6 Likes

Tro dere de to foregående emisjonene innenfor norsk biotek i henholdsvis Targovax og Nano har vært spesielt god reklame for potensielle investorer?

Hadde vi sette flere suksesser innenfor denne bransjen i Norge, så hadde det også tiltrukket seg nye investorer. Siste årene har vel heller flere og flere spekulanter og investorer blitt skremt vekk fra biotek.

2 Likes

Jeg har hatt et ankepunkt mot selskapet i lang tid på aksjonærsiden. Det hadde vært gunstig å fått inn større fond. Gjerne fond som er store på farma og med kunnskap og kontakter.

Vi har diskutert at disse skulle komme når det ble klart at PF2 kom. De uteble. Så skulle de komme når man flytta over på OSE. Det har ikke skjedd noe etter det heller.

Jeg hadde et lønnlig håp om at de ville komme i en retta emisjon. Ledelsen greidde ikke det heller. (Ja jeg vet at dette ville møtt motbør fra eksisterende aksjonærer, så mulig man skal retta skyts mot disse i stedet)

Jeg er enig at vi får se når aksjonærlistene oppdateres, men sålangt har jeg blitt skuffa.

Det som betyr mest for meg er at vi har fått vite den individuelle virkningen i kohortene. Selv om det er små tall, styrker det helt klart forhåpningene og sannsynligheten for gode tall videre. Dobbel behandling likeså.

Vi er innvilget PF2 med interimavlesning og mulighet for AA.

Vacc virker lovende.

Detter er nytt i år og det er dette som betyr noe. For meg synes et fall på mer enn 30 % som overreaksjon. Her herjes det og/eller psykologien spiller inn.

Ledelsen og styret vet hva vi sitter på, så får det være at noen av aksjonærene ikke gjør det.

3 Likes

For å sette de 3,5% til PCIB i rett lys:
Ser at Integrum i Sverige skal ha aksjeutvidelse, de betaler garantistene 8 % for å stille

3 Likes

Krysser fingrene for nye data på tirsdag, men er langt fra sikker.

3 Likes

Tipper ingen som har tegnet er missfornøyd med emisjonen rundt nyttår, så får vi se hva fasiten sier :grinning:

4 Likes