Tror ikke det er noen som tillater naked short lenger.
Hele greia med naked short høres nesten umulig ut. Hva slags item er det egentlig som mates inn i systemet og havner i kontoen til den som opprinnelig kjøper den aksjen som selgeren ikke har dekning for?
Jeg aner ikke. Jeg bare påpeker at man kan ikke låne bort aksjer man kommer til å få i emisjonen. De som er registrert utlånt per idag er nok lånt av store eiere.
Meieriet pleier forøvrig ofte å låne ut.
Nå er det vel slik at du har ikke lov, er ikke ensbetydende med ‘kan ikke’.
Vil anta det er en form for opsjon, eller at din beholdning med derivat type x kjøpes. Nå er ikke utlån av aksjer så forferdelig vanskelig å ringe rundt å be om tilbud til for en megler på vegne av en klient. Og der er nok flere som er villig til å tjene noen slanter ekstra på en langsiktig beholdning.
Nå blir hele spekulasjonen om at Nyenburgh skjuler sin posisjon ved hjelp av shorting, samt potensielt naked short, osv, meget tynn spekulasjonssuppe.
Risk vs reward ved shorting av PCIB med dekning i egne TRs var svært gunstig. Ingen grunn til å tro at det er monkey buisness av noen her.
«(3) Innlån av aksjer og tilbakelevering av aksjer til utlåner skal regnes som erverv og avhendelse i forhold til denne paragraf.»
Så det har du helt rett i. Jeg var litt usikker, og hørte derfor med en jeg kjenner som jobber veldig oppi dette. Han var klar, men får nå en litt spydig tekstmelding av meg
Edit: Nei, han står faktisk på sitt. innlån skal behandles slik, men utlån skal alltid regnes med i beholdning i forhold til flagging.
Du får spørre din venn hvorfor man kaller tilbake aksjer ved gen.fors da.
Nei, den er klar
Håper vi snart får noe nytt og kan se fremover…
Lothian
Seriøst, PCIB er et bedre kjøp nå under 30 kroner, enn forrige gang jeg bøttet inn på med aksjer på 5-6 kroner (og jo fikk 61% aksjer ekstra i emisjonen på 7 kroner).
Klar for pivotal fase med knallsterke effektdata og fullt ut finansiert, hva mer kan en si. En MCAP på 1,1 mrd og 0,7 mrd i teknologiverdi er en vits når man vet hvor fimaCHEM på GGK står og life cycle management -mulighetene det gir. For ikke å snakke om fimaVACC fase 1 vaksine-resultater vi vil få i desember.
Før eller senere så kommer fokuset over på de fundamentale verdiene.
Enig, @Snoeffelen.
I slike stunder lirer jeg alltid av meg en av Warren Buffet’s gloser som jeg mener passer meget bra for pcib akkurat nå…
“The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient.”
Skifter du briller Don-suger, så kan Buffet-sitatet også gis en vri til “The stock market is a device for transferring money from the weak and scared to the strong and safe”
Har selv vært i den redde enden av skalaen noen ganger, og solgte ikke av utolmodighet.
Enig, Snøffelen
Men markedet er uenig/i utakt med våre synspunkt…enn så lenge.
La oss håpe at PCIB kommer med noe juicy innen kort tid.
Lothian
Er det noen av bankene som har belåning på PCIB nå?
Tålmodighet har jeg i bøtter og spann, selv om det selvsagt er lettere når man vet at man har gjort god research og tatt en god risk reward vurdering.
Selv har jeg 3 viktige investering som jeg satser hardt på, og et par “småprosjekter” jeg prøver å følge så godt jeg kan slik at jeg kan øke/kaste meg på hvis timingen er rett / jeg har mulighet til å frigi midler.
Felles for alle prosjekter er at jeg bruker tid på dem og mener selv jeg har god innsikt i dem. Og jeg er langsiktig i alle.
Netfonds og Pareto
Enig Snoeffelen…
Hvem selger på disse nivåer av oss «vanlige» dødelige… Har mann trua og har kjøpt på disse nivåer, så selger mann ikke det nå… Ufattelig , men plutselig kommer rekylen
Her selges det dessverre over en lav sko…10k på 29,20.
Det positive er at mine nytegninger på 30 går til PCIB, men etterhvert må Per og Ronny komme med noe positivt nytt
Lothian
Litt merkelig, kan ikke huske i farten en emisjon med god rabatt der kursen er under emisjonskurs før emisjonsaksjene kommer ut. Ikke som jeg har deltatt på.
Kan godt være at de selger fra en konto til en annen konto for å få folk til å tro at det selges aksjer på denne kursen, i håp om å snappe opp noen billige aksjer. Ser iallfall ikke for meg at noen oppegående folk selger på disse nivåene.