Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Ville vært forsiktig mot å tro at aksjene som har negativ utvikling er manipulert ned. Forholder du deg sånn i markedet blir man fort fattig.

Hva skal man si om denne utviklingen?

Jeg var personlig overbevist om at 30 kroner var det verst tenkelige scenarioet vi kunne møte på. Jeg hadde derimot svært liten tro på at vi skulle falle så langt ned som mot emisjonskurs. Nå, med fasiten i hånd, så er altså selv mitt bear case scenario for optimistisk. Jeg må ærlig talt innrømme at dette preger meg, og da tenker jeg først og fremst i det kortsiktige bildet. Med de lange brillene på så bryr jeg meg svært lite om dag-til-dag svingninger. Men som sagt, dette er mer et slags kortsiktig irritasjonsmoment som har sammenheng med den risikoen vi som har vært investert en stund har løpt. Nå blir vi ikke betalt for å ha vært investert i aksjen gjennom all slags regulatoriske godkjenninger det seneste året. Selv om kursutviklingen skulle tilsi noe annet så har altså PCIB staket opp en særdeles interessant løype for oss i årene fremover. Og inngangsbilletten akkurat nå synes jeg er alt for rabattert.

Først og fremst så irriterer det meg at de har valgt å kjøre emisjonen hånd i hånd med utsettelse av pivotal studien for gallegangskreft. Dette har altså ført til at aksjen har blitt filleristet. Nå er naturligvis timingen av dette noe som er «utenfor» selskapets kontroll, men det er fremdeles irriterende. At vi faller ned under emisjonskursen, og befinner oss 16 kroner lavere i kurs enn TERP er intet mindre enn latterlig. Hvis sannsynligheten for å lykkes kalkuleres riktig i markedet akkurat nå så foreslår jeg avvikling av selskapet og utdeling av cirka 10 kroner tilbake per aksje (som altså er kontantbeholdningen til selskapet delt på antall aksjer). For nå prises det vel inn noe sånn som 5 til 10 prosent sannsynlighet for å lykkes og en slik odds vil ikke jeg røre. I og med at teorien tilsier en 40 til 50 prosent sannsynlighet så er saken selvfølgelig (og heldigvis) en annen!

Opsjonsavtalene ledelsen har mener jeg er for gode. De signaliserer ikke noe positivt med å dumpe sine tegningsretter allerede i starten av emisjonen. Og selv om jeg forstår hvorfor de gjør dette så skapes det mer usikkerhet på et tidspunkt der vi hadde trengt noe positivt å klamre oss til. Summen av alle omstendighetene rundt denne emisjonen er negativ og da belønnes aksjen med juling. Ledelsen bør også gi klarere indikasjoner på rikets tilstand slik at investorer slipper å famle rundt i blinde. At Ronny Skuggedal blir nødt til å sitte og svare på drøssevis med e-mail daglig har sammenheng med rotete formulering utad. Hvorfor ikke gjøre presentasjonene litt mer forståelige i og med at det åpenbart er behov for det? Er det mulighet for å ha en FAQ (frequently asked questions) på hjemmesiden. De samme spørsmålene går jo i loop hele tiden og det er sløsing med tid for de få ansatte i selskapet å til stadighet bli oppringt av frustrerte aksjonærer som ikke skjønner bæret. Det er rett og slett fullstendig unødvendig tidsbruk når man ser at selskapet er bakpå i guidingen og sliter med å ha kontroll og oversikt på papirflyten (ref. skandalen med dette landet som rotet med papirer i extension studiet). Invester noen millioner på en prosjektleder hvis dette ikke kan holdes kontroll på av dagens ansatte. Ett års forsinkelse på PFII koster tross alt mange millioner i lønn til arbeidsstokken, for ikke å snakke om den eventuelle first-mover-advantagen vi kan miste med å ikke komme først til målstreken. Etter flere dager (nærmest) sammenhengende på taperlisten begynner jeg altså nå å bli litt misfornøyd.

Vi leser ellers i selskapets flotte prospekt om stor ekstern interesse. Hvor i himmelens navn kan vi se at dette faktisk stemmer. Jeg ser bare en graf som reiser sydover i en skremmende fart. Klarer heller ikke å se at noen av de store investorene lister seg ut bakveien siden topp 50 er rimelig konstant. Så hva er det som skjer? Må snart ringe åndenes makt for å be de nøste opp litt i årsaken til denne knekken i grafen? All hemmelighetskremmeriet rundt selskapet kan jeg faktisk til en viss grad leve med når skipet ser ut til å ha en stabil kurs. Men i en slik nedgangsperiode som nå så irriterer det meg grenseløst hvor lite de faktisk opplyser oss aksjonærer. Promising, encouraging, etc. er for meg elendige parametere for en verdivurdering. Nå bør det vises til noe mer håndfast rimelig snart. Eller er det bare meg som føler dette? I så fall beklager jeg mitt lille innlegg her og nå. For jeg ønsker ikke å fremstå som grinete. Er bare veldig oppgitt og da hovedsakelig som følge av at jeg ikke klarer å se årsakene til at vi er skakkjørte akkurat nå. Mulig jeg bare er dum og naiv. Har uansett et betydelig antall aksjer nå, med et stadig større papirtap som jeg naturligvis ikke skal realisere. Men som svir på pungen! Og når vi kan «krakke» slik som dette i en periode der børsen er ekstremt sterk så bekymrer jeg meg for hva som skjer den dagen Osebx begynner å reise sydover den også!

Manipulasjon, konspirasjonsteorier, etc. er lite matnyttige. Å si at noen er dumme som selger er også helt håpløst for ingen av oss vet sikkert hva fremtiden vil bringe. Ved ethvert salg så er det slik at både selger og kjøper er «delvis fornøyd» på transaksjons-tidspunktet. Hvem som er den lure vil vise seg i etterkant. Jeg følte meg ekstremt smart da jeg akkumulerte ytterligere på 40,85 en av de første dagene etter emisjons-nyheten kom. Men må nok i etterkant innse at jeg gjorde en mareritthandel. Selgeren var lur! Jeg var dum. Ferdig snakket. Jeg tror og håper på bedring fremover, men skal definitivt ikke gå i fellen og kalle dagens selgere for dumme (selv om jeg selvfølgelig selv synes det virker uklokt for dette må vel være nær bunnen?).

"In many ways, the stock market is like the weather in that if you don’t like the current conditions all you have to do is wait a while".

44 Likes

Flott innlegg. Enig alt du skriver, og er vel dette innlegget Ronny burde fått i innboksen. Dette oppsummerer nok alt de fleste tenker og føler.

6 Likes

Anbefales for å forstå litt mer om hvorfor Amphinex virker på GGG.

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2018069536&recNum=1&maxRec=70&office=&prevFilter=&sortOption=Pub+Date+Desc&queryString=amphinex&tab=PCTDescription

CONCLUSION

The results show that photochemical internalization can significantly enhance the effect of gemcitabine on two different cholangiocarcinoma cell lines that are quite resistant to the effect of gemcitabine when used without PCI.

Når du ser dette i sammenheng med foreløpig gode resultater, kohort 3 og 4 og dobbel behandling ser jeg lyst på fremtiden

6 Likes

Meget dekkende innlegg for hva jeg selv føler og mener!

Jeg har sendt inn spørsmål til Radforsk ang. emisjonen i PCIB og fått tilbakemelding om at emisjonen vil bli kommentert av Jonas Einarsson på neste Radium podkasten onsdag 10.10.

Oppfordrer deg til å sende dette innlegget til Einarsson slik at han får et mer dekkende inntrykk av hva mange aksjonærer mener omkring PCIB for tiden.

8 Likes

Veldig dekkende innlegg av Gunners der. Vi er flere i den båten.

Forøvrig vet jeg at Myrlid Aasen svingte avgårde en mail til selskapet ang hvordan slipp av nyheten skjedde i august. Men om de tar det til seg vet jeg ikke.

3 Likes

Meget godt oppsummert!

Send dette direkte til Skuggedal, Walday og Einarsson.

Lothian

5 Likes

Det er nok mange av oss som kan støtte seg til innlegget ditt… Synes at PCIB også bør få lese hva du skriver og at flere tenker i de baner…
Det hadde ikke vært feil av selskapet å dele litt info i den prosessen vi har vært igjennom… En må ikke spare på alt «kruttet» til enkelte konferanser…

2 Likes

Dekkende innlegg av Gunnman. Frustrasjonen er høy om dagen her også. Men: det blir nok ikke særlig verre enn nu. All logikk tilsier at vi skal nordover om ikke så altfor lenge.
Hang in there !!

2 Likes

Jeg lurer på om en del er markedspyskologi, dvs at når folk ser prisen gå ned så selger de i panikk, og så fortsetter spiralen. Jeg var også av tanken at hvor langt ned kan denne gå, fordi det å gå ned til under 30 kr hørtes bare komisk ut.

2 Likes

Til christians86,
Det er nok en del som har gjort som meg i dag: kjøpe på 29,10/29,20 og selge på 29,40/29,50. Noe må en jo gjøre :wink:
(men har ikke rørt aksjene jeg hadde fra før)

@tomoscar Jeg bidrar med å vente. :joy:

1 Like

Jeg greier ikke se verdien i slik intradag trading, det er jo knappe 1,5% gevinst?

3 Likes

@anon29512147
Kjøpt på en konto og solgt på en annen. Liten gevinst ja, men hadde behov for justering på ASK-kontoen hos Nordnet for å kompensere for fallet i NHY. (Har superlån trinn 1 knyttet til denne kontoen.) Kjøpte på min Netfonds konto som ikke er ASK og hvor det ligger 30 ganger så mange PCIB som på ASK-kontoen.

Tjah, hvis du har kjøpt for 200.000 og solgt for 203.000, så har du tjent en grei dagslønn? :slight_smile:

1 Like

Et flott innlegg Gunnersaurus som nok de fleste av oss kan stille seg bak. Støtter oppfordringen om å få det fram for Pcib ledelsen da det er svært beskrivende om hvordan vi aksjonærer ser på denne emisjonen.

2 Likes

Er ikke enig i alt du skriver men det var en veldig godt skrevet oppsummering av hvordan du tenker.

4 Likes

Jeg lurer på om Nyenburgh er klar over hvilken effekt deres interesse kan ha for kursen. Hvis så selv om de skulle være kortsiktige, ville jeg ha sittet en stund, kjøpt litt mer og så solgt etter hvert når effekten er tatt ut. Spetalen-style.

2 Likes

Sikkert bare meg, men gjort er gjort og håper bare selskapet tar lærdom.

1 Like

@Gunnersaurus, helt enig.

Jeg blir kvalm av hvor lite info og framgang som vises.

Vår CEO uttalte for noe måneder siden at 2017 var et bra år, men at man håpet 2018 kom til å bli enda bedre.

Så langt har 2018 bydd på en jævla “dritt” emisjon for gamle aksjonærer and thats it! Ingen andre store nyheter etter 20.Desember i fjor…

Jeg tror at vi i etterkant nå vil bli fornøyd og at vi omsider ser at ledelsen v/ styret har gjort en god jobb, da ingen vet hvordan markedet reagerere.

Det jeg derimot er meget misfornøyd med er at det ikke kommer noen oppdateringer i det hele tatt og vi er snart ferdig med 2018!!

Hvis ikke Artics kommer ut med en analyse snart og vi får fundamentale nyheter så vil jeg bli særdeles skuffet.

3 Likes