Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

@Chrkni

Ja, slik er den allmenne definisjonen av risiko; altså sannsynlighet multiplisert med konsekvens.

I praksis betyr det at om sannsynligheten for at en produktkandidat skal feile (= ikke bli godkjent for markedsføring) f.eks. er 40 %, så er risikoen for den som har betalt 50 kr for en aksje dobbelt så høy som for den som har betalt 25 kroner.

Men så er det jo ofte slik at den som har betalt 25 kroner per aksje, har gjort sin investering på et tidspunkt da sannsynligheten for at produktkandidaten skulle feile var vesentlig høyere. Men så er det jo slett ikke alltid slik.

Sjøl forsøker jeg å holde tilbake på videre aksjekjøp dersom kursen stiger mer enn jeg mener endringer i fundamentale forhold skulle tilsi. Ikke alltid lett å være rasjonell og disiplinert i slike situasjoner. En løpende vurdering av risk:reward gir i teorien den ideelle tilnærmingen. Men hvor rasjonell greier man i praksis å være.

Illustrasjon: Mine første PCIB-aksjer kjøpte jeg i februar 2016. Fram til midten av oktober fortsatte jeg å kjøpe for hver krone jeg kunne skrape sammen. Alle aksjene til et snitt like over fem kroner. Fram til begynnelsen av september da vi fikk fase 1-resultatet på pasientnivå, var dette risky business så det holdt. Reine daredevil-prosjektet sammenlikna med kjøp i dag til 30 kroner.

Så da jeg nylig snitta merkbart opp ved emisjonen, skjedde det på et svært komfortabelt nivå holdt opp mot hva jeg drev med for to-tre år siden.

Det hører ellers til historien at jeg både i fjor og i år har fortsatt å akkumulere - nær sagt på alle nivå. Surest er de kjøpene jeg gjorde i løpet av de fire siste ukene før meldinga om emisjon kom. Men hvem kunne vite (blant dem som ikke visste)?

12 Likes

@Lothian, jeg tror ikke hun kommer med høyere kursmål enn 78 NOK men et mye høyere kursmål enn dagens kurs.

Stor forskjell der…

2 Likes

Hvis det nå kommer et skikkelig børskræsj istedet for bare en korreksjon, så skal man se at vi kommer til å huske denne emisjonen som virkelig pengehenting i siste liten.

12 Likes

Helt enig Savepig! Jeg har vært kritisk til emisjonen i det siste, men fremholdt hele tiden at det kunne blitt skikkelig stygt hvis Pcib skulle hentet penger midt i et børskræsj.
Så jeg tror vi må vente kanskje så lenge som 1 år før vi kan konkludere om emisjonen var bra eller dårlig. Pcib vil være en behagelig investering å sitte på hvis det skulle vise seg at verden går av hengslene fremover.

2 Likes

Så sant som det er sagt, all finansiell risiko er tatt bort i PCIB, og pengene strekker til godt ut i 2022, med mulig Accelerated Approval i 2H2021, og tidligere Approval om det skulle bi Asia sites. Selvsagt kjedelig at Pcib er grusa før børsnedgangen (ref unrisked value på 1,4 mrd mot andre biotek på OSE i intervallet 4,26 mrd til 6,68 mrd), så får vi heller se hvordan det går i dag. Blir ikke overrasket over noe, hverken ned eller opp.
Glad jeg er i Pcib og Pho når først verdens børser skal testes, kursmessige skuffelser blir midlertidige.
Den relative verdien på de 360 millionene stiger i takt med hvor vanskelig det fremover blir å hente inn frisk kapital, Pcib trenger det kanskje i 2022, men mest sannsynlig aldri igjen, alle andre biotek trenger det svært sannsynlig før 2020, og mange i 2019.

5 Likes

Denne tidslinja tror ikke engang selskapet på selv. Med nær fortid tatt i betraktning er det vel ikke så dumt å beholde litt bakkekontakt.

Toltalt sett virker det som topp 20 sitter noenlunde i ro totalt sett. Hvordan kan da kursen gå så mye ned. Mange her inne virker å prøvd å holde sin andel i emisjonen. Likevel har kursen blitt gruset. Merkelig.

Likevel er det vel emisjonen og utsettelsen som er mest sannsynlig og størst årsak til grusingen. Da er jeg glad den kom når garantistene garanterte til kr 30 og ikke nå og garantien hadde blitt kr 20.

En annen ting som slår meg er aksjonærmassen som må være to motpoler med mangel av fond og store aktører og mange halvtore privat personer. Motpolene er noen få store norske eiere som nok er kjerringa mot strømmen målt mot norsk finanselite. Norsk finanselite mener biotech er noe tull, og hvem kan klandre dem når du ser på alle selskapene som mislykkes mot den ene suksesshistorien til Algeta. De har ikke kunnskapen som skal til for å investere i biotek og er heller ikke interessert i å lære. De har nok nok med det de holder på med allerede.

Så da sitter vi her med en langsiktig masse som vil være med hele veien og en annen som hopper av og på alt etter vindretningen nå hjulpet av Shorter som vil føre til enda større kurssvingninger.

3 Likes

Jeg tror det er realistiske tidslinjer, husk at PCIB nå har gjort et feasability-.studie med 200 sykehus for å finne de 40 som faktisk kommer til å prioritere og klare å rekruttere pasienter.

Uansett så er det viktige poenget i dag at PCIB har null finansiell risiko, og svært stor sjanse for å lykkes.
Det er en utrolig komfortabel situasjon å være i når man først skal satse på biotek hvor risiko og reward på generelt grunnlag ansees som høy.

Jeg er mer komfortable med at worst case scenario er AA i 2022 istedet for 2021, det har vi uansett penger til.

Det hadde vært adskillig verre å måtte hente inn penger inn i i dårlig børsklima.
Og jeg er heller ikke så glad i å sitte i aksjer med lav LOA.

4 Likes

Handler via ASK i SBanken, men emisjonsaksjene mine er ennå ikke kommet… Har dere fått deres?

1 Like

Nei, det har ikke kommet enda.

1 Like

Det hører med å ha aksjer med lav LOA også Snøffelen. Jeg synes det er komfortabelt å sitte med en miks av pharma-aksjer. PHO med ferdig produkt og klar for vekst, PCIB med gradvis høyere LOA og TRVX med en foreløpig lav LOA men som plutselig kan være i fokus for oppkjøp og dermed sprette til værs.

Hos DNB har aksjene kommet på plass, check vps.no

Ok, syntes det var rart siden de er registret i VPS. Banken sier at de kommer i løpet av dagen :slight_smile:

For de som ikke har sittet med pcib i korreksjon dager. Be prepared for a bumpy ride. Blir fort togangern indexen i rød retning

Dette er selvfølgelig en overdreven forenkling. For det første må man holde seg til en ekstremt tight cashburn, og for det andre fordrer dette at man ikke fårflere forsinkelser.

Videre skulle det bare mangle at man kjører et feasabilitystudie i forkant av pivotalstudie, men jeg tror rekrutteringen kan bære preg av at andre selskaper også fyrer i vei med store registreringsstudier i samme indikasjon i samme tidsrom.

Syns du skaper et unødvendig forventningspress når du proklamerer at AA 2022 er worst case scenario. AA2022 er overhodet ikke worst case.

2 Likes

Jeg har også fått aksjene i vps men ikke synligt hos banken enda.

samme for meg

Virkelig ideell dag å få emisjonsaksjer ut i markedet, prebørs inviterer til hillbilly whitetrash Crystal meth køntrifestival ser det ut som…

Der er de på plass i Sbanken, dvs. på vanlig plasseringskonto.

Nå er det noen som vil selge aksjene for 27.5. Cash utgjør vel kr 10. Gal, gal verden.

1 Like