Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Arrester meg gjerne, men Per har da ettertrykkelig sagt at det eneste extension studien gikk ut på var å sjekke safety. Er det trygt med 2 behandlinger? Hvorvidt de trengte 2 behandlinger er vel underordnet vel?

Det er riktig, det er et safety studie, og de har sagt at safety er på plass. Men de har også sagt at de skal vise effekt på disse pasienter og det er litt det vi alle venter på.

Mine spekulasjoner går på att når de nu har vist safey så vil de ikke utsette pasienter for flere behandlinger enn nødvendig,

Derfor kan det godt være at inklusjonen af pasienter går greit, men at inklusjonen af pasienter som har behov for to behandlinger tar lengere tid, ganske enkelt fordi de fleste pasienter “blir frisk” etter en behandling

8 Likes

På tide at PCIB kommer med endelig extension studie slik at de kan sette igang PF2 i januar 2019.

Pluss det andre vi venter på.

Flere utsettelser bør ikkje komme på dette stadiet.

Lothian

1 Like

Tror bare jeg har et kort svar til det: Nei!

Var vel Jonas Einarsson som tok til ordet på PCI Biotech presentasjon hvor de spurte litt rundt dette med dobbel behandling. Han sa vel mer eller mindre at dersom de tåler 2 behandlinger så kommer de til å få to behandlinger. Det er veldig uvanlig å kun ha en behandling.

At de blir friske etter en behandling vil nok ikke være normalen, men i teorien for immunresponsive pasienter, dersom de opplever abskopal effekt så vil jo dette kunne skje. Da vil nye kreftsvulster bli avvist av immunforsvaret og ikke klare å komme tilbake.

3 Likes

Hei, skal prøve å svare på det du spør om:

Først en oppklaring for extensionstudien: Det er sammen med syklus 1 med gem/cis at første behandling med fimachem er og sammen med syklus 5 at andre behandling med fimachem er, så sånn sett er det vel ikke “nødvendig” at de kommer seg forbi syklus 8 for å måle safety. (i doseeskaleringsstudien hadde de kun fimachem ifbm syklus 1)

  1. Det at de er nødt til å være i stand til å gjennomføre begge fimachem-behandlinger kan selvsagt spille inn på tidsbruken i extension-studien der safety (og resultater) måles spesifikt for 2 fimachem-behandlinger.

  2. Når det kommer til pivotalstudien så skal de behandles med “INNTIL 2 fimachem-behandlinger” og der hvor de ikke er i stand til å nå behandling 2 blir det selvsagt bare 1 behandling, men det har ikke noe å si for studien – de blir tatt med i totalresultatet som en del av behandlingsgruppen, så ifbm pivotalstudien skal ikke dett gi noen utslag ift rekruttering…

Håper det var dette du lurte på…(?)

15 Likes

Takk for oppklaringen! Var akkurat det jeg lurte på! Punkt 2 som du skriver gjør at jeg da ikke er bekymret for ITT og treigere rektruttering. Topp! :+1:

3 Likes

Hvordan gjør de det forresten ved andre behandling ved syklus 5?

Sånn som jeg har forstått det så vil første gang de lyser sammenfalle med at de setter in stent. Hvordan blir det da med andre behandling? Blir det et eget inngrep for denne runden, eller vil det også sammenfalle med noe?

1 Like

Tror ikke belysningen sammenfaller med noe annet enn gemcitabine (del 1) i syklus 5 med gem/cis… Men tør ikke være bombastisk på det… @Snoeffelen vet kanskje?


Kilde: http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2018/05/180515-BIOEquity-PCIB.pdf (side 9 av 21)


Kilde:
https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2018069536&recNum=1&maxRec=70&office=&prevFilter=&sortOption=Pub+Date+Desc&queryString=amphinex&tab=PCTDescription

Konklusjonen er vel at det kommer an på type stent. Metall kan beholdes og plastikk må fjernes/byttes slik jeg leser dette.

Ifølge REK er det også lagt til en stratifisering for bruk av ulike stenter.


https://helseforskning.etikkom.no/prosjekterirek/prosjektregister/vedtak?sprek_parent_id=596431&p_document_id=715906&dato=07.06.2017

Ellers så tolker jeg det som at man mottar andre PCI-behandling i slutten av 4. syklus. Altså noen dager før 5. syklus med Gem-Cis starter.

Edit: Hørte akkurat presentasjonen fra Q2 igjen. Hver syklus med cellegift består normalt av 2 runder med Gem-Cis, men for syklus 1 og 5 så byttes den første runden med Gem-Cis ut med Gem+lys. Altså har de endret litt på oppsettet.

Nå:

Pivotale fasen:

10 Likes

Nettop det som står her er det som jeg spekulerer i.

“Den primære endringen gjelder inklusjon av 6-12 pasienter i en utvidet fase I-del for å undersøke sikkerhet og tolererbarhet av å gi PCI behandlingen to ganger. Fase I doseeskaleringsdelen viste klinisk effekt ved engangs PCI behandling, og komiteen anser det som nyttig å undersøke om den kliniske effekten kan økes ved å gjenta behandlingen. Samme dose, som er vist å være sikker og tolererbar for engangsbehandling, skal benyttes i den repeterte behandlingen, som vil starte 91-133 dager etter første behandling. Med ca. 3 måneders mellomrom mellom behandlingsrundene forventes det at bivirkningene etter behandlingen, som hittil har vært moderate og milde (hovedsakelig av fotosensitiv art forårsaket av Amphinex), har gått tilbake før andregangsbehandlingen starter. Komiteen vurderer dermed at det ikke er noen særlig økt risiko for bivirkninger ved den repeterte behandlingen, slik at nytten for pasientene fremdeles overstiger risiko for bivirkninger.”

Dersom pasienten tre måneder etter første behandling er symptomfri (og det vil mange være, fordi i mange tilfælde vil en behandling være nokk, som man kan se av kohort 4!),


Den andre behandling skal jo kun anvendes hvist pasienten får tilbakefall. Så det kan være at man ikke så lett finner pasienter med tilbakefall som skal ha to behandlinger.
Fordi som man sier så vil Pf2 inneholde OPP TIL TO behandlinger.
Men som sagt, det er ren spekulasjon.

5 Likes

Mulig vi tolker dette forskjellig. Slik jeg ser det så skal pasientene få opp til 2 PCI-behandlinger og 8 sykluser med Gem-Cis selv om det skulle vise seg at de får CR etter f.eks 3 sykluser. Tåler pasienten ekstra PCI-behandling og alle syklusene så får h*n dette uavhengig av effekten.

1 Like

Det er muligt at jeg forstår dette feil, men det jeg ser i behandlings regimer er minst mulig behandling og mest mulig effekt. Derfor tenker jeg at når de sier opp til to behandlinger så stopper de hvist en er nokk. Men jeg er ikke sikker. Det jeg er relativt sikker på er at en behandling vil i mange tilfelde være nokk. Dette ser jeg i den ECT (elektrochemoterapi) behandling som jeg jobber med.

5 Likes

Walday og Einarsson bekrefter egentlig at to behandlinger er målet med extension-studiet og at pasientene vil få dette dersom de tåler det. Etter ca 29 min.

Dersom (les: når) dette blir ny gullstandard så er det jo ikke utenkelig at man begynner eksperimentere med lavere doser og færre sykluser. Endog spørs det om det er etisk riktig å gjøre dette før man har bevist at fimaCHEM faktisk er årsaken til både bedre effekt og overlevelse.

5 Likes

Noen som har merket at man endrer studieoppsettet fra extension-studiet til pivotale fasen?

Extension:

PF2:

Normalt får pasientene Gem-Cis på dag 1 og 8 i hver syklus som er på 21 dager. Her ser vi altså at man endrer på dag 1 for syklus 1, noe som gjør at pasientene får en dose mindre med cisplatin (25 mg/m2) sammenlignet med extension-studiet. Sammenlignet med kontrollarmen får man i PF2 faktisk 2 doser mindre med cisplatin (dag 1 i syklus 1 og 5).

FDA virker altså trygg nok på at det ikke vil være store tapet for pasientene å gå glipp av et par doseringer med cisplatin. Eller så kan man jo selvsagt snu på det og si at man med dette grepet fjerner argumentet for at økte effekten i cohort 1-4 og extension var at man fikk en ekstra dose med gemcitabine (1000 mg/m2) i forhold til ABC02-studiet.

Edit: Faktisk 2 doser forskjell sammenlignet med kontrollarmen :wink:

12 Likes

Godt set.
Samtidig så forkorter man jo behandlingstiden med 7-21 dager i og med at man starte cyklus 1 direkte etter gemsicitabin og lys.

6 Likes

En dose mindre med cisplatin må vel også være positivt med tanke på bivirkningene: https://en.wikipedia.org/wiki/Cisplatin#Side_effects

4 Likes

Kjemperally i New York med biotech som stor bidragsyter. Skal vel skje mye rart om ikke kursen fortsetter nordover i morgen

15 Likes

Noen som kan noe om disse konferansene? I følge guidingen skal tallene fra Vacc komme H2.
Hvor er det sansynling at disse blir lagt frem?

BIO-Europe, Copenhagen, November 5-7, 2018
6th International mRNA Health Conference, Boston, November 12-13, 2018
Jefferies 2018 Healthcare Conference, London, November 14-15, 2018
ESMO Immuno-Oncology Congress, Geneva, December 13-16, 2018

1 Like

jeg tipper den siste:

5 Likes