Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Selskapet skulle hatt lov til å erverve egne aksjer! Har dessverre ikke sett noe svart på hvitt som tilsier at de har mulighet til det. For hvis prisen er så billig som vi “eksperter” her inne mener, så ville det vært klokt å kjøpt en del akkurat nå og solgt disse når børsklimaet bedrer seg. Ronny og co. sitter tross alt med en del cash og hva kan vel være en bedre investering enn PCIB aksjer på midten av 20 tallet?

2 Likes

Jo jo, Einarsson stoler jeg på. Internasjonal biotek stjerne! Om noen her på forum besitter mer kunnskap en denne mannen blir jeg imponert. Dose ydmykhet blant deltagere her?

Nå er det solid jamring uansett fakta. Alt er galt.

Da er ofte bunnen satt. Lenge siden sett slik negativ vinkling av alt mulig.

1 Like

Mannen kan være en superstjerne for min del. Han ble tatt med buksene nede med 37,50 kommentaren. Han påsto også at vår nye “spesial-investor” ikke stilte som garantist for å tjene 3,5 %. Han har fremdeles tilgode å ha sine ord i behold på den. Spesielt nå som de faktisk har vektet seg ned fra sist uke. Flott at du er optimist Jubel, det er jeg og, men akkurat slik rikets tilstand utspiller seg nå er det flere rundt PCIB som er svar skyldig rundt enkelte tidligere utsagn. Sterk ekstern interesse rundt caset for eksempel. Jeg ser det motsatte! Ørkesløs vandring er ett annet eksempel på skivebom…

3 Likes

Biotek får juling generelt. Klart gribber kan utnytte kaos som råder i markedet og her inne? Intet bevis for at det ikke er interesse. Algeta gikk kraftig ned i perioder. Selv da noen plukket. Umulig å si.

1 Like

Det er kaos som råder ja. Men det kaoset er dessverre litt selvpåført. Selskapet har malt seg inn i et hjørne. For å komme ut av situasjonen trengs det litt kløkt. Håper noen i ledelsen besitter denne egenskapen.

1 Like

Ingen, hverken Einarsson, Skuggedal eller Stuffers har hatt rett i sine antakelser om markedets reaksjon på denne emisjonen. Både Stuffers og Skuggedal tok frem TERP på 45 , og Einarsson innrømte at han regnet feil på 37 og sa at Skuggedals 45 var korrekt.

Nå har det jo vist seg at virkeligheten er totalt ulik teorien (24 vs 45!), og eg har ikkje sett ett eneste argument for hvorfor vi har falt så ekstremt langt ned…

Lothian

3 Likes

Begynner å bli slitt å trekke frem Algeta hver gang. Flere eksempler ?

Sist ble de genierklært, nå idioter. Antakelig fortsatt solide på det de skal levere på. Se ledelse, ansatte, styre og advisory board, internasjonal klasse. Solide teknologiske framskritt. Foreløpig har alle resultater vært svært gode. Håper det fortsetter. Da kommer kursen og humøret opp. Sten for sten har vært bygget. Dette snur ofte rett opp igjen. Levere resultater.

Nei, folk sa i perioder det samme der!

Eneste logiske forklaringen jeg kan komme med er at vi var kraftig overpriset før emisjons-meldingen kom. I mitt hode finnes det ingen andre plausible forklaringer på denne kollapsen. Jeg har handlet på alle nivåer siden jeg har troen på PCIB plattformen, men må jammen meg få lov til å være skuffet over en tafatt ledelse dette året. Hvis noen sa at ledelsen hadde tatt en kollektiv ferie første halvdel av året så hadde jeg faktisk ikke vært overrasket siden det har skjedd null og niks i denne perioden. NM i venting fra aksjonærenes side på en melding som ledelsen visste var milevis unna (safety på extension studien). Det er svakt håndverk altså.

3 Likes

Men å dra frem det eksempelet hver gang holder ikke

Lov å være skuffet over aksjekursen.

Resultatene som er levert er solide.

Markedet alltid effisient? Antakeligvis ikke.

1 Like

Algeta kom fra Clusteret. Lang forskning og Einarsson. Klart det holder. Helt suverent.

1 Like

Jeg har en teori, og den har som utgangspunkt at garantistene kun var ute etter en gratis lunsj. For at det skal være tilfellet, så må de kunne selge ut aksjene de tegnet med gevinst. Når har de gevinst?

Emisjonen ble 89% tegnet, så 11% av de 100% garantistene hadde garantert for. La oss si at en
av garantistene hadde garantert for 33,33 aksjer til 30 kr stk, altså 1000kr. Denne fikk nå 11% av disse aksjene, så 3,666 aksjer og 35 kr i “garantipenger”. De har da brukt 110kr på aksjer og fått 35 kr. De har mao effektivt gitt 75kr for 3,66 aksjer, eller 20,45 pr aksje. Så lenge de får solgt for mer enn dette, så går de i pluss samme hva.

Så, hva styrer kursen nå? Det fundamentale? Så lenge det ikke kommer noen store kjøpere på banen, så nei. Det som styrer kursen nå er at garantistene kommer seg ut i pluss på 20,45 kr eller høyere i snitt.

PS: ser at det er 87%, ikke 89%, så da må garantistene ha bittelitt mer for å gå i pluss. Gidder bare ikke gjøre regnestykket om igjen. Poenget er det samme: Det er noen som tjener gode penger på å selge PCIB på 25, 24 og 23 kr. :stuck_out_tongue:

EDIT: nesten utrolig at noen andre ikke har regnet på hva garantistene må ha for å komme ut i pluss. Like utrolig at jeg ikke selge tenkte på dette når emisjonen ble nevnt og reduserte på 40 kr aksjen i stedet for å øke på 37 kr. Etterpåklokskap. :tired_face:

10 Likes

@Lothian

Skuggedal hadde sjølsagt helt rett. Det skulle for øvrig bare mangle - det er utregning på barneskolenivå.

Det du glømmer er selve definisjonen av TERP; begrepet står for “Theoretical ex-Rights Price” og defineres slik:

" A theoretical ex-rights price (TERP) is the market price that a stock will theoretically have following a new rights issue. Although the stock price is not likely to change immediately following the new rights issue, it will change as the rights’ expiration date approaches. The theoretical ex-rights price is based on the company’s [market capitalization]

Med andre ord ligger det ingen prediksjon av framtidig kurs i denne verdien. Husker jeg ikke feil er den nøyaktig kr. 45,54.

At kursen nå nesten må doble seg for å nå denne referanseverdien, er imidlertid et trist faktum.

2 Likes

Er det noen som kan fortelle om noe nytt, bortsett fra utsettelsene?

1 Like

Du får sende en mail til Skuggedal eller Stuffers. Sistnevnte er tydeligvis fornøyd både med emisjonen og ESMO.

Lothian

1 Like

Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at de får garantihonoraret for kun den summen de brukte, altså 46,8mill * 3.5%. Det stemmer altså ikke?

De fikk 3,5% uansett utfall. 100% eller 0% aksjer i emien.

3 Likes