Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Mine refleksjoner for dagen kommer her. Hvis noen har omtalt dette tidligere så beklager jeg på forhånd . Kan ikke huske å ha sett noen gå i detaljer på dette så jeg prøver å lufte mine tanker med ekspertene på Tekinvestor. Så håper jeg Glein kommer med noen kritiske bemerkninger om jeg har misforstått noe :wink:

Det gjelder svulstene fra fase 1 sett opp mot patentscope dokumentet som de fleste her inne kjenner fra før. Klarer som nevnt ikke erindre at noen har brutt dette ned i detalj tidligere. Så da gjør jeg det her og nå.

Fra ESMO posteren finner vi følgende informasjon:

I gult ovenfor ser vi altså at 17 av 19 svulster hadde mer enn 20 prosent reduksjon og 12 av disse forsvant fullstendig. Hvis vi deretter kikker på table 2 fra Patentscope så ser den tabellen slik ut:

Det mest interessante her kan nevnes kvikt:

  • Summerer man målbare lesjoner kommer vi til 14 stykker fra Cohort III og Cohort IV.
  • 2 av de målbare svulstene finnes i pasient 15
  • Pasient 15 fikk ingen “cycles” med cellegift og døde dessverre veldig tidlig (3 måneder)

Så trekker vi opp figur 9 fra Patentscope dokumentet:

Her refereres det altså til 14 svulster fra Cohort III og Cohort IV. Det er da nærliggende å tenke at dette er tilsvarende svulster som vi ser i Table 2? I alle fall i mitt hode er dette logisk.

Hvis jeg forstår/leser dette korrekt, så har altså 8 av disse 14 svulstene blitt borte etter 6 måneders radiologiske data. Ytterligere 4 svulster er blitt redusert med mer enn 20 %. Hvis det er slik å anta at pasient 15 sine to målbare svulster er med i denne utregningen så er dette ganske sensasjonelt. Siden denne pasienten ikke gjennomgikk noen sykluser med cellegift er det svært sannsynlig i mine øyne at den ene svulsten som er stabil, og den ene som vokser, tilhører nettopp denne pasienten. Hvis jeg har rett i dette så vil jo det si at samtlige svulster som har mottatt PCIB behandling + cellegift er blitt mer enn 20 % redusert. Det vil jo i så fall være en sterk indikasjon på at dette virker ekstremt bra!

Hvis man deretter går ett steg videre og ser på figur 8 så blir jo dette som de fleste av dere allerede vet enda mer ekstraordinært:

Her ser vi altså at ytterligere 5 svulster er blitt påvirket av behandlingen (tegn på «abscopal effect»). Vi har 4 «nye» svulster som er blitt borte etter behandlingen samt 1 til svulst som er blitt redusert med mer enn 20 %. Dette var altså svulster utenfor behandlingsområdet.

Hva skal man si? Jeg er ekstremt imponert over PCIB sine data! Jeg skjønner fint lite av hvem som selger nå og hvorfor de selger nå. Hva i huleste er det de holder på med? Det er et mysterie! Hadde mine lommer vært dypere skulle jeg personlig kjørt PCIB tilbake over emisjonskurs! Dette er en ekstremt spennende aksje. Det er rett og slett en uslipt diamant. I mine øyne er det nærmest kriminelt å selge på dagens nivå! End of story!

Edit:
I og med at dette er 6 måneders radiologiske data så undrer jeg meg egentlig over at svulstene til en person som kun overlevde 3 måneder skal være med her. Så det er absolutt en mulighet for at noe skurrer. Men PCIB rapporterer altså 14 svulster fra Cohort III og Cohort IV og det sammenfaller perfekt med dataene fra Table 2.

27 Likes

Har intet å utsette, men i stedet for å konkludere med abscopal effekt, er det ikke en sjanse for at det er cellegiften som treffer svulstene som ikke blir lysbehandlet, og at effekten kommer fra denne? Eller er tankerekka mi feil igjen? :grin:

Da ser jeg vekk fra antagelsene om pasient 15 sine svulster, og snakker abscopal effekt mer generelt og i populasjonen forøvrig.

Dette har jo blitt diskutert tidligere, Einarsson var inne på dette i en podkast. Mener konklusjonen hans var at det er liten sjanse for at det er cellegiften som utløser abscopal effect siden dette ikke har blitt påvist tidligere.

3 Likes

Vet du hvilken episode?

Syns det er rart at JE sier at cellegift ikke også påvirker resten av svulstene, og at det ikke har blitt påvist tidligere.

Om noe så er det vel prinsippet abscopal effekt som har noe å strekke seg etter mtp påvisning?

Det er en stund siden, så husker ikke hvilken episode det var.

Cellegiften er vel sikkert en del av påvisningen, men mener at han sa det er mest sannsynlig at det er kombinasjonen med fimaporfin og cellegiften som utløser abscopal effekt.

Det er en stund siden, så mulig jeg husker feil. Kanskje noen andre husker bedre eller vet hvilken podkast dette ble diskutert?

1 Like

Snakket om det på Q3 også.

1 Like

Mulig jeg misforstår dere here, men…

Abscopal effekt kommer sfa at immunceller er blitt aktivert av en tumor før de deretter dreper tilsvarende tumorer andre steder i kroppen.

For fimaChem trigges (hvis det er tilfellet) denne immunresponsen fordi kreftceller er drept av cellegift styrt av fimaporfin. Svekkede/drepte kreftceller oppdages lettere av immunceller.

At cellegiften for denne behandlingen skal kunne drepe tumorer som ikke er i nærheten av belyst område anser jeg som lik null. Hvis den kunne gjort det hadde man ikke hatt behov for fimaChem.

Med forbehold om at jeg har misforstått totalt .

1 Like

Hvorfor skulle det være så rart? Dersom tumor som ikke lysbehandles ligger i mer veskulære og tilgjengelige områder skulle man tro at man ser en effekt, og at en reduksjon ikke er sjokkerende?

Når man vet progresjon på ggk og hvor dårlig effekt standard chemo har på denne generelt så anser jeg det som særdeles usannsynlig at man plutselig skulle få effekt.

Særlig når man hvilken effekt fimachem kan ha på behandlet tumor. Døde og svekkede kreftceller fra belyst område er sitting duck for immunceller og med bakgrunn i dette er abscopal effekt langt mer sannsynlig.

Får man aktiverte immunceller som gjenkjenner rett profil så vil de mest sannsynlig fortsette å lete etter nye targets. Og ved en slik aktivering får man også en klonal ekspansjon av disse immuncellene. Hvilket betyr at det vil finnes store antall immunceller som vil scanne hele kroppen.

Med fortsatt forbehold om at jeg vaser rundt i høstmørket med solbriller.

4 Likes

Tror absolutt du er inne på noe…

2 Likes

Du er inne på noe her @Bob_le_Plast. Som sagt er det ikke 100% sikkert at det er fimaporfin som gir ascopal effekt, men det er meget stor sannsynlighet for at det er tilfellet. Dette får vi svar på når interm-avlesningen er klar og produktet er godkjent :wink:

3 Likes

Det diskuteres abscopal effect i episode 35. Fra sånn cirka 24 minutter og utover. Den randomiserte studien vil avdekke om det er fimaCHEM som er årsaken til at svulster utenfor scopet blir påvirket. Hvis man kun ser denne typen effekt i den eksperimentelle armen så bør man kunne være bombastisk :grinning:

Men enn så lenge kjøper jeg argumenteringen din om at det naturligvis kan være cellegiften som er årsaken, selv om jeg personlig tror at fimaCHEM er grunnen til at vi ser denne effekten.

5 Likes

Ufo har jo lagt ut video som belyser temaet abscopal effekt. Det er svært sjeldent og det er påvist ved stråling, og det foreligger en studie hvor de så abscopal effekt ved stråling og chemoterapi som vist nok skal bevise abscopal effekt. Men i ettertid var det få eller ingen som har sett denne effekten av behandlende leger når de ga stråling i tillegg til chemoterapien.

Så om Pcib nå klarer å bevise abscopal effekt i Pf2 blir det lagt merke til rundt omkring i verden, for ikke å si en sensasjon.

3 Likes

Hva abscopal effekt omhandler er vel kanskje løsningen på spredning av kreft.

Himla svære greier mao , :slight_smile:

Dette er ikke teori sett fra PCIB’s ståsted men faktiske observasjoner de gjør og det er et altfor seriøst selskap vi har med å gjøre til å tro på at dette emnet er tatt med for at pcib skal fremstå i et mere fordelaktig lys…nei , de observerer dette fenomenet …det er der all grunn til tro.

Kanskje de bør levere inn patentsøknad før resultatene innen abscopal effekt blir tildelt markedet under/etter pivotal fase 2 i GGK?

Alltid moro å synse litt på slike eksotiske områder.
PCIB,PHO,NANO har alle rapotert om mulig abscopal effekt og hva er fellesnevneren?

Mitt bett er “stråling”
PCIB bruker rød og blå laser (høy og lav energi.
PHO bruker blått lys (Laser I supose)
NANO bruker “ekte” stråling (borne to kill)

Selvsagt bare munter dialog men jeg tror faktisk at det oppstår noe spesielt i kroppen når en bestråler kroppen , det være seg laser eller annen kilde.
Så må der kanskje være et virkestoff involvert også .

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-21

Abscopal effekt omtales litt av einarsson tidslinjen 17:19

https://medwatch.dk/secure/Sygdom___Sundhed/article11008359.ece

antibiotikaresistens , har PCIB noe her også eller husker jeg feil?

400 til 500 skal jobbe med denne problematikken.

Biotek har ihvertfall potensiale til å bli store arbeidsgivere i fremtiden.

6 Likes

Nucana presenterte på Jeffries i går (methinks), og jeg syns det for alvor spøker for pivotaloppstart for demni løpet av året.

Ligger på sidene deres om noen er i teressert.

3 Likes

Vedrørende abskopal effekt og Gemcitabin + cisplating og sannsynlighet for at det kunne være den behandlingen og fimaCHEM teknologien har jeg stilt dette spørsmål til PCI Biotech tidligere. Nedenfor er spørsmålet og svaret:

2017-12-06 10:47 GMT+01:00 Ronny Skuggedal <[email protected]>:

Hei og takk for din interesse for PCI Biotech

Det er riktig at vi har sett effekt også på svulster som i henhold til radiologisk klassifikasjon ikke kan forventes å ha blitt belyst ved PCI behandlingen. Vår bakgrunn for å nevne dette er at det virker som om disse resultatene er uvanlig gode i forhold til hva som oppnås med kjemoterapibehandling når vi ser hva som er rapportert i litteraturen fra studier med gemcitabin og cisplatin. Det forbehold vi prøvde å formidle på kvartalspresentasjonen er at det er vanskelig å hevde at dette skyldes abskopale effekter av PCI, både fordi vi ikke har en direkte komparator i studien og fordi tallmaterialet foreløpig er lite.

Når det gjelder ditt siste spørsmål om gjennomsnittlig levealder med behandling med gemcitabin og cisplatin alene, så er det publiserte data rundt dette vi sammenligner oss med. Her viser den største studien som er publisert at behandling med gemcitabin og cisplatin gir en median overlevelse på 11,7 mnd.

Mvh

Ronny Skuggedal

CFO

cid:image001.jpg@01CAF813.FB66DD10

Ullernchausséen 64

N-0379 Oslo

Norway

Phone: +47 67 11 54 03; Mobile: +47 94 00 57 57

Email: [email protected] Web: www.pcibiotech.com

Sendt: 3. desember 2017 00:53
Til: Ronny Skuggedal <[email protected]>
Emne: Spørsmål rundt firmaCHEM

Hei,

Vil først si at kvartalspresentasjonen deres var veldig bra! Lærte mye nytt.

Et spørsmål jeg har rundt både effekt av firmaCHEM galleganskreft behandlingen. Dere nevnte vedrørende abskopal effekten dere så antydninger til at det kunne være pga bruken av Gemcitabin og Cisplatin og derfor muligheter for at det ikke er pga PCI teknologien. Det jeg lurer på da er om det finnes noen studier på effekt av Gemcitabin og Cisplatin på galleganskreftbehandling og om det er noen tegn der som kunne indikere abskopal effekt? Også, det med gjennomsnittlig levealder med kreft typen om det ikke er noe data rundt hvor stor effekt behandlingen med Gemcitabin og Cisplatin alene utenom PCI teknologi.

9 Likes

litt på si men spennende

Hørte kjapt igjennom de viktigste delene av webcasten til Nucana. De er åpenbart fremdeles i samtaler med de regulatoriske myndighetene om endelig studiedesign. De prater som om de forventer å få designet på plass i år. Men hvis vi tenker studiestart som første pasient dosert så bør de vel ligge minimum ett kvartal bak PCIB. Kanskje til og med to kvartaler?

De har unektelig solide data å slå i bordet med. Med flere pasienter fremdeles i live. Så på mange måter er de ganske sammenlignbare med PCIB. Jeg tror uansett gjentagende behandling med Cohort IV dose vil gi PCIB bedre resultater enn hva Nucana oppnår i sin optimale dose i den pivotale fasen. Men det kan bli close race så her gjelder det å få innrulleringen til å “run smoothly” :oncoming_automobile:

2 Likes

De burde annonsert samarbeidet med hverandre. Tidenes knockout.

Forøvrig enig i dine betraktninger rundt FPD. Finner ikke spor av studien noe sted, så FPD før nyttår er ihvertfall ganske utenkelig.

3 Likes

Men hvor mange i pcib sin indikasjon extrahepatic?
Det siste jeg har hørt er Skuggedals svar på en mail med spørsmål om dette og da var det 4 i Pcib sin indikasjon blant de behandlede og 2 av 4 med respons…

2 Likes