Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

I korreksjonstider er det absolutt smarteste å sitte med kontanter, hvilket er lærdom man burde evne ta til seg allerede i ung alder. ABCDEF regelen er det sikkert flere enn meg som kan? « At Besitte Contanter Det Er Finessen»

Jeg har personlig tråkket i salaten og har alle mine «frie» midler investert på børs, i all hovedsak i PCIB. Årsaken til at jeg har klart å låse meg fullstendig har sammenheng med at jeg liker å gamble, spesielt når jeg finner god odds og det jeg anser som god sannsynlighet. Vel vitende om at N = :poop:som en klok mann en gang skrev på tekinvestor forumet, er jeg altså blitt blindet av solide fase I data fra fimaCHEM. Det kan være tilfeldigheter i spill, naturligvis, men den økende doseringen fra cohort I til cohort IV gir en solid bedring av resultatene. Cohort IV har meget lovende data å slå i bordet med, og det kun med en enkel behandling. Jeg liker derfor oddsen når man vet at denne dosen skal videreføres til neste fase der gjentakende behandling også skal forsøkes!

Akkumuleringen min har blitt foretatt uansett kurs siden mitt inntog i starten av 2017, de dyreste langt opp på 50-tallet. Det irriterer meg derfor grenseløst at dagens prising er såpass lav, spesielt siden risikoen de to seneste årene har blitt betydelig redusert. Misforstå meg riktig, det er fremdeles skyhøy risiko i denne bransjen, men den synker radikalt når man flytter seg fra fase I til pivotal fase II. I alle fall i teorien. I praksis har vi denne gang sett lite til denne effekten. Det finnes flere årsaker til at kursen har falt og det har vi diskutert utallige ganger i senere tid. Emisjonen ga kursen ett skikkelig slag i solar plexus! Korreksjonen på Oslo Børs har gitt verdien av selskapet ytterligere slag under beltestedet, der stort sett hele biotek-bransjen har blitt filleristet i likhet med de fleste andre aksjer. Jeg har tidligere delt ut min dose med «ris» til ledelsen som bør ta deler av skylden for den tragiske kursutviklingen på sin kappe. Nå velger jeg imidlertid å se fremover mot nye data!

Vi er altså ikke alene om å kjenne smerten av papirtap. Jeg føler med aksjonærer i selskap som eksempelvis Targovaxx og Nordic Nanovector som har lidd samme skjebne. Heldigvis har sistnevnte kommet seg ganske bra til hektene igjen i senere tid. Det håper jeg alle gjør til slutt. Å sammenligne disse selskapene er vanskelig, selv om vi sikkert alle sammen er skyldige i å forsøke på dette (fra tid til annen). Hadde personlig satt pris på mindre kniving mellom dem. Vil jeg lese om NANO eller TRVX så finnes det egne tråder for det, men disse er ikke aktuelle for meg i den nærmeste fremtid.

For jeg har gjort mitt valg, og det falt på PCIB . Hvorfor?

• LOA på ca. 50 % - studien foretas på pasienter med inoperable extrahepatic bile duct cancer +/- liver metastases
  • Veldig gode fase I data fra fimaCHEM (dessverre er N = :poop:enn så lenge)
  • Starter opp “randomised study with interim analysis for potential accelerated/conditional approval” på nyåret 2019
  • Venter inn spennende fimaVACC analyser / data før 2018 er omme
  • Har flere spennende samarbeidspartnere
  • Kontantbeholdning som varer de neste 4 årene

Hva burde det koste å kjøpe en aksje i dette selskapet? Markedet mener altså sånn cirka 25 kroner. En kvart hundrelapp i kurs verdsetter selskapet til mindre enn en milliard kroner, med «roughly» 350 millioner på bok. Teknologien har vært utprøvd over mange år, med oppløftende resultater. En pivotal studie starter om noen måneder, med de best tenkelige privilegier fra regulatoriske myndigheter. Hvorfor enkelte aksjonærer velger å kaste kortene så velvillig forundrer meg. Hvorfor de investerte i første omgang klarer jeg ikke å forstå i min villeste fantasi. Nå skal man vel eie eller akkumulere! Ikke selge!? Men hva vet vel jeg, som ikke har klart å «save pennies for a rainy day».

Misunner de som handler til 25 kroner i dag. Skulle ønske jeg selv hadde frie midler men må trøste meg med at jeg allerede har investert betydelige summer og klatret høyt på aksjonærlistene. Går dette veien vi håper kan vi gjøre en stor forskjell for de som taper i det «omvendte lotteriet» som jeg kaller det. Altså de som får denne forferdelige gallegangskreften. Går det skeis med videre resultater så blir det skattemessig et greit år det påfølgende året etter jeg velger å realisere tapet. Jeg håper det siste eksempelet her aldri blir et relevant scenario!

God helg :beer:

25 Likes

Jeg tenker at det ligger i sjiktet 40ish for PCI og 60ish for NANO.

Populasjonen man har testet ut behandlingen i er i dag forskjellig, slik at effekten er bekreftet i en langt større populasjon enn for PCIBs vedkommende(N=16 <-> N=74(ikke hensyntatt andre studier med Betalutin).

I den kliniske utviklingen ligger NANO et hestehode foran, med pivotalstudie i gang med 50+ sentere som innrullerer, mens PCIB starter sitt studie 1H 2019.

Hva angår regulatoriske privilegier har Betalutin blitt gitt FTD i US og PIM i UK. Det er en bekreftelse fra myndighetene av at behovet i indikasjonen absolutt er tilstede, og at resultatene så langt er svært lovende. Begge har ODD, og begge søker om AA på bakgrunn av pivotalstudie.

At de to har lik LoA virker litt pussig.

1 Like

Så du går altså ut ifra N og regulatorisk privilegier. Det er nok fornuftig, men er det ikke litt begrenset vurderingsgrunnlag?

Hvorfor velger du eksempelvis å se bort ifra hva resultatene viser og konkurransesituasjonen?

Personlig har jeg ikke inngående kunnskap til NANO, så føler meg ikke trygg på å vurdere om LOA er fornuftig vurdert der. Jeg trodde heller ikke at du hadde så inngående kunnskap om PCIB, gitt noen av spørsmålene du har stilt på tråden. Men der tok jeg altså feil.

3 Likes

Begge viser gode resultater som langt overgår SoC. Hva angår konkurransesituasjonen så skal ikke det ha noen påvirkning på LoA, hvorvidt en godkjenning fra myndighetene. Resultatene i form av bivirkninger og effekt taler for seg, samtidig som man ser hvilke andre legemidler som nettopp har fått godkjenning i samme indikasjon.

Jeg sliter med å finne holdepunkter for at LoA for de to skal være lik.

Hvis man her med konkurransesituasjonen mener hvilke nåværende alternativer (soc) man står ovenfor og hvilke som er i klinisk testing mener jeg det har noe å si.

Det vil nok være enklere for FDA å godkjenne noe som er i kategorien “unmet need” og i tillegg kan vise til foreløpige meget gode resultater sett opp mot soc. Jo større avstanden mellom det man utvikler er i forhold til soc bør jo bidra til at man får større sjanse til en godkjenning kontra det å utvikle noe som er nærmere soc.

7 Likes

Myndighetene godkjenner ikke noe som ikke tilfører noe mer enn det som allerede er godkjent. Sikkerhet, effekt eller en QoL-parameter (Quality of life).

Det kan selvsagt skje at en konkurrent blir godkjent mens man selv er i utvikling, og derfor betyr konkurranse-situasjonen en hel del.
Det er særlig viktig å få godkjennelse først, om konkurrenten er bedre. Har man allerede fått en en markedsføringstillatelse blir selvsagt ikke den trukket (med mindre det dukker opp safety-issues). Da ender det opp som konkurranse i markedet.

PCIB har slik jeg ser kun en reell konkurrent, Nucana, og de MÅ ha OS som endepunkt, det har selskapet selv bekreftet sist uke på Jefferies-konferansen. Så om de skal komme først må de starte i god tid før PCIB.
Median OS på det de har så langt er omtrent som dagens anbefalte behandling (insignifikant dårligere) 10,9 mnd for Acelarin vs 11,7 for GemCis.

14 Likes

En stor populasjon er viktig for å få signifikante tall i en statistisk vurdering. Desto mindre forskjell i effekt desto større populasjon trengs for å få statistisk signifikans.

Det som er spesielt med PCIB sin behandling er at tumorrespons gir direkte klinisk nytte. Og sannsynligheten for at tumorrespons gir økt overlevelse er større enn det surrogat-endepunktet ORR normalt vil tilsi.

Og grunnen er at pasienter med gallegangskreft først dør av tett gallegang, ikke av metastaser, eller annen funksjonssvikt. Derfor vil tumorreduksjon gi direkte kliniske nytte i form av drenering av gallegangen.

Derfor er det lett å tenke seg at når 17 av 19 behandlede tumorer krymper etter en behandling, og 12 av 19 forsvinner helt så vil man svært sannsynlig få økt overlevelse når man kan gjøre behandlingen 2 ganger og får mulighet til å ta de 2 av 19 som ikke gikk på første forsøk, og i tillegg ta eventuelle nye tumorer.

23 Likes

Effekten virker jo rimelig god for Acelarin+Cisplatin kontra Gem-Cis:
image

og her sammenlignes effekten med PCIB sin cohort 1-4 for “best response”:

Det er blitt nevnt mange ganger at økt tumorrespons vil være den beste garantien for økt overlevelse. Sånn sett er det jo skuffende at Gem-Cis faktisk viser til bedre overlevelse enn Acelarin+Cisplatin på tross av at effekten der er svært dårlig for hilar-pasientene. Selvsagt små tall, men overlevelestallene for Acelarin imponerer ikke med tanke på hvor god effekt de faktisk klarer få.

Konklusjonen får være at økt effekt enn så lenge ikke er en garanti for økt overlevelse, selv om det rent logisk burde tilsi det. Vi får avvente større datasett og randomiserte studier :wink:

3 Likes

Nå vet jeg ikke om du snakker om endelige godkjenninger eller kun markedstilgang via AA. Men det finnes legemidler som gis markedsgodkjennelse selv om andre og bedre medikamenter allerede har AA. Se Copanlisib og Duvelisib for FL, hvor sistnevnte fikk AA nå i september selv om resultatene var labrere enn for Copanlisib, som mottok sin AA i 2017.

Pris kan også være en årsak til at myndigheter velger å godkjenne produkter som ikke er best in class. Om ikke hadde myndigheten per definisjon bidratt til å monopolisere bransjen. Se forøvrig godkjenningene av biosimilars for andre eksempler.

I et tenkt tilfelle, hvor PCIB(fase II m/ interim) og Nucana(fase III) starter sine respektive studier samtidig, og begge lykkes tålelig greit, så vil Nucana ha sin endelige godkjenning før PCIB. Ikke at det trenger å ha noe å si for det endelige utfallet, men greit å ihvertfall ha det i tankene.

Da tar du altså utgangspunkt i de 5 hilarpasientene til Nucana, hvorav 1 ikke mottok behandling overhodet. Med så små populasjoner såpass tidlig i løpet vil det være mest hensiktsmessig å sammenligne tumorresponser. Som du sier så vil tumorrespons gi direkte klinisk nytte, det vil gjelde også for Acelarin+Cisplatin. Et bedre bilde av forholdet dem to imellom som @Inkognito666 viser nedenfor. Som du ser har 3/4 hilarpasienter som mottok behandling PR, sistemann hadde en tumorreduksjon på 25ish%. I en større populasjon, gitt at tumorresponsen holder seg, skal denne effekten også kunne manifestere seg i økt overlevelse.

1 Like

I praksis er det ingen forskjell på en AA (Accelerated Approval) og en RA (Regular Approval).
Kun en gang er en AA blitt trukket tilbake. Og det var etter mange år på markedet, og etter at 3 randomiserte studier ikke bare viste at effekten likevel ikke var bedre, men at bivirkningen var mye høyere enn først vist ved AA.

Får man godkjennelse ved AA er “money in the bank”.

9 Likes

Ja her gjelder det å holde tunga rett i munn.
Kanskje det er slik at Acelarin fungerer bedre på Hilar-gruppen enn andre grupper (Amp, IHCC, osv). Eller kanskje det er slik at tilfeldigheter gjorde at det Hilar-pasientene denne gangen hadde bedre respons enn andre grupper og at totalresultatet gir et bedre inntrykk av performance.
Jeg tror det siste.
Skulle det være det første så har i så fall Nucana valgt feil strategi ved å satse bredt.
Jeg tror Nucana selv har innsikt i den kliniske strategien som passer deres produkt best, og at det er derfor de har valgt som de har gjort; bred satsing.

6 Likes

Jeg skrudde av live NHL for å kunne holde tunga rett i munnen gjennom tråden . Tusen, tusen takk til alle kloke bidragsytere. God helg :heart::dollar:

3 Likes

Greit å dokumentere sine påstander. Følgende link er en kritikk av AA. Kritikken består i at produkter på “the AA pathway” som får Accelerated Approval altfor sjelden får sin godkjennelse omgjort, selv om det senere skulle dukke opp nye data som aldri vil holdt til en godkjennelse.

Med andre ord så holder min konklusjon om at “AA er money in the bank”.

14 Likes

Selv om AA sjeldent blir trukket tilbake (og litt tabloid sagt er “money in the bank”) så er det likevel en viktig praktisk forskjell, nemlig at produkter med AA ikke medregnes av FDA ved vurdering av om nye produkter gir meaningful advantage over available therapies:

• A drug would not be considered available therapy if the drug is granted accelerated approval based on a surrogate endpoint or an intermediate clinical endpoint and clinical benefit has not been verified by postapproval studies.

Derfor som @anon21766851 skriver:

Distinksjonen mellom AA og regular approval er altså av stor betydning ved vurdering av konkurransesituasjonen.

1 Like

Hovedpoenget her er vel uansett at om godkjenning kommer via den ene eller den andre “veien” så er pcib godt rustet til å få en eventuell godkjenning så kjapt som overhode mulig for et produkt.

5 Likes

Faktum er at produkter som får godkjennelse på AA i median ender opp som blockbustere. Det er det interessante poenget for en aksjonær. Pengene vil ved AA renne inn.

Jeg har dokumentert det i denne tråden på HO for snart et år siden.

“Medianverdien for de 42 nyeste på lista av de totalt 98 som har fått innvilget Accelerated Approval er faktisk 1 billion dollar”

20 Likes

Takker Snøffelen.

Knapt 5 uker til vi får resultatene fra fimaVACC studien , 5 uker senest.
Kan komme når som helst egentlig.

Et forventnings-rally burde jo nå pågått :sunny:
Ved gode resultater så har vi et salgbart produkt som BP burde ha stor interresse av å skaffe seg.
Teoretisk , partneravtale før nyttårsfeiringen …?
selvsagt tvilsomt men absolutt mulig.

Lykke til

5 Likes

Under overskriften " Pivotal phase preparations underway for initiation in first half of 2019" står det i den siste kvartalsrapporten å lese:

“The company’s strategy for the Asian market is to assess different development alternatives, including partnering, and is an ongoing process.”

Dette er slik jeg ser det en svært viktig formulering fordi den uttrykker selskapets strategi med hensyn til det asiatiske markedet. Vi vet jo at forekomsten av gallegangskreft i flere asiatiske land ligger på det flerdoble av den vi finner i Europa og USA. Sjøl om vi realistisk langt fra kan regne inn hele den desidert mest folkerike verdensdelen, kan markedsmulighetene i aktuell leand være svært store.

Ut fra nasjonaløkonomiske og politiske forhold regner jeg med at vi første omgang kan se for oss at PCIB vil søke mot Japan, Sør-Korea, og Singapore. Samtidig utelukker jeg ikke at en eventuell partner (japansk eller sørkoreansk) kan sitte på verdifulle nøkler inn i det kinesiske markedet.

Så hvordan følger ledelsen nå opp den uttrykte strategien?

Min antakelse er at dette i disse dager er den høyest prioriterte oppgaven. PCIB trenger rett og slett en regional partner for å kunne få med asiatiske klinikker i den pivotale fasen. Det vil være gull verdt både som bidrag til rekruttering av pasienter, men kanskje like mye for å skaffe seg et klinisk fotfeste i regionen. Kanskje kan en regional partner på et vis ta på seg en CRO-funksjon? Uansett vil en regional partner svært sannsynlig ha gode kunnskaper om de ulike regulatoriske forhold i de enkelte aktuelle landene.

7 Likes

Vi nærmer oss «initiation of pivotal phase II» og i den anledning er det på tide å gjøre lekser for å skaffe seg adekvat kunnskap. Leksjon 1 i onkologi skolen (la oss kalle det PCIB skolen) er surrogat endepunkter og «accelerated approval».

Surrogat endepunkter kan vel enklest forklares med at det er målepunkter for effekt som man antar korrelerer med kliniske endepunkt. Det er imidlertid ingen garanti for at dette virkelig er tilfelle. I onkologi sammenhenger er surrogat endepunktet oftest PFS.

PCIB har som vi vet i pivotal fase II blitt enige om følgende avklaringer med de regulatoriske myndigheter:

Primary endpoint: Progression Free Survival (PFS), with Overall Survival (OS) as key secondary.

Interim analysis primary endpoints: PFS followed by Objective Response Rate (ORR).

Historisk sett finnes det eksempler på at man har fått AA basert på PFS, men fått avgjørelsen omgjort / trukket tilbake etter at overall survival i etterkant har vist seg å være svakere enn forventet. Eller rettere sagt, i tilfellet nedenfor var det ingen økt overlevelse, det var ingen økt QoL (quality of life) og det var betydelige bivirkninger! Produktet jeg snakker om var Avastin (bevacizumab) for brystkreft og det kan man lese mer om her:

Godkjenningen: https://www.roche.com/investors/updates/inv-update-2008-02-25.htm

Tilbaketrekkingen av avgjørelsen: https://www.bmj.com/content/343/bmj.d4244

En meget interessant artikkel kan ellers gi deg en brukbar innføring i begrepet, «surrogate endpoints». Jeg har lest den og skriver et bitte-lite referat fra artikkelen for de som ikke gidder å pløye gjennom alt. Artikkelen er meget interessant så jeg anbefaler å lese den fremfor kortutgaven min:

Surrogat endepunkter er «designet» slik at de skal kunne være enklere og raskere å måle enn kliniske endepunkter. Bruken av surrogater er utbredt og økende. Det ultimate målet til onkologi medisiner er å øke pasient-sentrerte endepunkter som overlevelse (overall survival) eller kvaliteten på livet (QoL). Aller helst begge. Mellom 2009 og 2014 ble 83 onkologi indikasjoner godkjent av FDA. Cirka 2/3 av disse ble godkjent basert på surrogatendepunkter. FDA gir tradisjonelle eller akselererte godkjenninger. «Accelerated Approval» kan bli gitt basert på surrogat endepunkter hvis man har grunn til å tro at surrogatet vil kunne komme til å gi en klinisk forbedring (på OS / QoL). Tradisjonelle godkjenninger blir gitt når man har demonstrert forbedringer på kliniske endepunkter.

Fra denne linken kan vi lese litt mer om accelerated approval (klipper og limer og uthever det jeg synes er ekstra interessant)

https://www.fda.gov/ForPatients/Approvals/Fast/ucm405447.htm

When studying a new drug, it can sometimes take many years to learn whether a drug actually provides a real effect on how a patient survives, feels, or functions. A positive therapeutic effect that is clinically meaningful in the context of a given disease is known as “clinical benefit”. Mindful of the fact that it may take an extended period of time to measure a drug’s intended clinical benefit, in 1992 FDA instituted the Accelerated Approval regulations. These regulations allowed drugs for serious conditions that filled an unmet medical need to be approved based on a surrogate endpoint. Using a surrogate endpoint enabled the FDA to approve these drugs faster.

In 2012, Congress passed the Food and Drug Administration Safety Innovations Act (FDASIA). Section 901 of FDASIA amends the Federal Food, Drug, and Cosmetic Act (FD&C Act) to allow the FDA to base accelerated approval for drugs for serious conditions that fill an unmet medical need on whether the drug has an effect on a surrogate or an intermediate clinical endpoint.

A surrogate endpoint used for accelerated approval is a marker - a laboratory measurement, radiographic image, physical sign or other measure that is thought to predict clinical benefit, but is not itself a measure of clinical benefit. Likewise, an intermediate clinical endpoint is a measure of a therapeutic effect that is considered reasonably likely to predict the clinical benefit of a drug, such as an effect on irreversible morbidity and mortality (IMM).

The FDA bases its decision on whether to accept the proposed surrogate or intermediate clinical endpoint on the scientific support for that endpoint. Studies that demonstrate a drug’s effect on a surrogate or intermediate clinical endpoint must be “adequate and well controlled” as required by the FD&C Act.

Using surrogate or intermediate clinical endpoints can save valuable time in the drug approval process. For example, instead of having to wait to learn if a drug actually extends survival for cancer patients, the FDA may approve a drug based on evidence that the drug shrinks tumors, because tumor shrinkage is considered reasonably likely to predict a real clinical benefit. In this example, an approval based upon tumor shrinkage can occur far sooner than waiting to learn whether patients actually lived longer. The drug company will still need to conduct studies to confirm that tumor shrinkage actually predicts that patients will live longer. These studies are known as phase 4 confirmatory trials.

Where confirmatory trials verify clinical benefit, FDA will generally terminate the requirement. Approval of a drug may be withdrawn or the labeled indication of the drug changed if trials fail to verify clinical benefit or do not demonstrate sufficient clinical benefit to justify the risks associated with the drug (e.g., show a significantly smaller magnitude or duration of benefit than was anticipated based on the observed effect on the surrogate).

Dette var dagens lille leksjon. Så kan vi alle sammen litt mer om accelerated approval og surrogate endpoints. Greit med noen oppfriskninger i blant. Nå er det på tide med forfriskninger :tropical_drink:

14 Likes

Jeg antar du mener en milliard dollar.

Salgstall for andre medikamenter med AA er ikke direkte overførbare til produkt x. Oversikten er i mine øyne ikke nyttig i forhold til PCIB, hvor indikasjonen er så liten. Verdt å huske på at salgstallene du her lister er for medikament som kan brukes over flerfoldige indikasjoner.

Det er mest interessant med påstandene du kommer med, finner man lenger ned i HO-tråden:

Jeg tenker at PRIME blir gitt når EMA har sett at den gjentatte behandlingen gir nogenlunde samme resultater som de som allerede er oppnådd.

Tenker AA i mars april og PRIME i mai juni, men det er bare gut feeling. Det kan like gjerne komme tidligere.

Dette er langt på viddene i forhold til det vi vet om regulatoriske prosesser, og vi vet nå at man kommer til å lese av interimanalysen i 2022, hvorpå man kan få en AA.

Derfor er det rimelig å anta at PCIB med god sannsynlig vil få en Accelerated approval når selskapet melder:

“A common understanding has been reached on several important factors for a pivotal study with fimaporfin in inoperable cholangiocarcinoma, including the sufficiency of a single randomised two-arm study and importantly, the potential for accelerated/conditional approval based on interim results.”

og

"Dr Per Walday, CEO of PCI Biotech, said:We are therefore pleased that the regulators are open to a potential approval based on interim results“

Jeg kan ikke se det på annen måte enn at PCIB har søkt om, og vil få innvilget Accelerated Approval. Selv om det ennå ikke er formalisert med et stempel.

Følgende er gut-feeling, men tror at FDA er overbevist og vil gi AA på grunnlag av de dataene de har sett, og at de kun er de siste detaljene som skal på plass.
Jeg tror EMA vil gi en CMA, men kanskje de vil se at extension study er på nivå av det som allerede er produsert før en PRIME blir gitt.

Det forundrer meg at du ikke ble korrigert når ordene falt.

4 Likes