Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Egentlig et ganske bra innlegg av Jcp (lista over alle punktene vi har «feilet» grovt på). Vi har bommet mye alle sammen! Men skal vi som følge av det slutte å være optimister? At IDMC velger å stoppe studien av etiske hensyn kan man meget gjerne velge å se på som usannsynlig. Det gjør ikke jeg!

Når man gjetter på fremtidige tall / tidspunkt / etc. så gjør man dette etter beste evne. Det er vel kun Snåsamannen på en god dag som klarer å treffe sånn noenlunde. Noen ganger bommer man i nedre sjikt, og andre ganger i øvre sjikt. Guidingen har nå over lengre tid bommet i aksjonærenes disfavør! Våre forventninger har vært urealistiske, men også farget av ledelsens signaler / uttalelser. Når ledelsen ikke treffer så bommer vi ofte enda grovere siden vi alltid er litt mer optimistiske enn vi kanskje burde være? Men det betyr ikke automatisk at 36 måneders estimatet til interim avlesningen også skal bomme i vår disfavør! Det blir som å spille rulett og se at rødt har gjentatt seg 10 ganger på rad. Til tross for dette er det absolutt ikke umulig at sort blir utfall 11! Nå er det vel snart dags for at PCIB overrasker oss med å treffe bedre enn guidet? Mine utregninger viser meg at ledelsen er forsiktige med sin guiding i pivotal fase II. Jeg tror derfor vi blir positivt overrasket denne gang, men det er naturligvis ingen garanti for at vi blir det. Brent barn skyr ilden! Jeg bør kanskje derfor unngå optimistiske tilnærminger?

Pessimisten klager altså på vinden; optimisten forventer at vindretningen endrer seg mens realisten justerer seilene!

Nå har vi altså over en lang periode hatt lite vind. Vi har samtidig vært elendige til å justere seilene! Og til tross for at det til stadighet er en kniving innad mellom enkelte biotek aksjer så ønsker jeg de andre også en «bon voyage». Håper vi alle sammen etter hvert får kraftig vind i seilene igjen.

5 Likes

Hvis aksjemarkedet er så enkelt som du beskriver her JCP så bør det være enkelt å mangedoble pengene sine mange ganger i året.

4 Likes

Det ble meldt utsettelse for andre gang i samme studiet fra PCIB, samt utsettelse av fase 1b studien (dette er jo egentlig mye av samme sak), samt at det ikke ble partneravtale eller rettet emisjon (som jeg håpet på, men andre hadde andre håp).

Markedet reagerte på kombinasjonen av utsettelse og fortrinnsrettet emisjon med å sende kursen rett ned. Det betyr ikke at det er rettferdig, eller at selskapet “burde” være der det er - men at markedet reagerte på nyheter når de ble kjent i markedet og sendte PCIB ned til en ny kurs/tradingrange.

Jeg mener at hvis PCIB skal reprises vesentlig så må det komme ny og viktig informasjon i markedet. Det vil selvsagt skje etter hvert (obs: en utsettelse til vil sende kursen ned igjen), men å tro at reprising skjer før denne informasjonen enten er nært forestående (så man har en dato å forholde seg til) eller ved at nye fakta blir kjent i markedet, virker usannsynlig.

Du har veldig lang horisont i dine investeringer. Det er helt sikkert fornuftig, og fungerer fint for deg. Du har åpenbart ikke noe problem med å sitte relativt stille i aksjemarkedet i flere år. Og da betyr jo heller ikke kurssvingningene underveis så ekstremt mye, fordi du har tro på at teknologien er veldig bra og vil lykkes til slutt.

Det jeg reagerer på er at man legger vekt på langsiktig utvikling, triggere mange år fram i tid, og derfor konkluderer med at kursutviklingen på kort sikt vil være drastisk positivt. I mine øyne er det ikke slik aksjemarkedet fungerer.

Hvis PCIB melder at “vi vil publisere forskningsresultatene våre i neste nummer av prestisjetung journal X” så vil kursutviklingen i PCIB begynne å gå oppover på forventninger. Men hvis de ikke melder at “informasjonen blir kjent på dato X” så er det selve publiseringen av forskningsresultater som vil være trigger.

På samme måte vil ny optimisme i aksjemarkedet være en trigger. Skulle det bli enighet i G20 mellom USA og Kina angående handel neste helg, og det blir lettelsesrally på verdens børser, så vil jeg tro at PCIB også fyker oppover. Uansett hvor urettferdig eller rettferdig det føles, så er det sterk korrelasjon mellom frykt og risiko, og grådighet og risiko. Og når grådigheten på ett tidspunkt igjen styrer aksjemarkedet, så blir risiko mer attraktivt.

Men en mulig hendelse i 2021 som ikke er guidet som sannsynlig av selskapet anser jeg som direkte usannsynlig skal ha noen innvirkning på kursutviklingen de neste to årene (minimum).

4 Likes

Jcp,
det du skriver om NANO og posisjonering er slett ikke nødvendigvis riktig. Samlet sett ble det jo omsatt millioner av aksjer gjennom månedene før og nettopp gjennom den tiden var det også muiig å akkumulere til en mye lavere kurs enn om man kastet seg på selv i begynnelsen av den uken hvor de dataene lå på bordet for alle å se

2 Likes

Eller tape alt?

Fordi du vet jo ikke om en trigger er positiv eller negativ før den skjer. Så hvis man SPEKULERER i triggere, så kan du enten bli rik eller fattig svært fort.

Posisjonering som ikke driver kursen vesentlig er i mine øyne ganske irrelevant. Jeg tror også mange som akkumulerte i tiden forut ikke gjorde det direkte pga trigger, men fordi de mente at det var ett godt generelt kjøp. Folk som meg, som vurderer triggere mer, kom oss inn ganske sent fordi vi ikke ønsket å sitte i en aksje i nedtrend for lenge mens vi ventet på en trigger ganske langt fram i tid (som flere uker faktisk er).

Men hvis du posisjonerer deg i dag fordi du mener at PCIB er direkte feilpriset basert på hva du tror kursen i slutten av 2021 eller i 2023 er, så bør du også la være å bry deg nevneverdig om kursutviklingen i 2018, 2019, 2020. Det er hele poenget mitt.

Ikke bland for mye hva du tror om kursen i 2021/2022 er med kursutvikling i 2018 eller 2019. Dette er to helt forskjellige verdener tidsmessig.

Er man investert på lang sikt, så er kortsiktig utvikling noe man forsøke å ta med stor ro, eventuelt vurdere å øke sin investering. Du bør ikke plage deg selv med å analysere hvorfor kursen er alt for lav hvis ditt tidsperspektiv som investor er over mange år. Det verste som skjer da er at dette går utover livskvaliteten din i ett eller to år, og så selger du for å kvitte deg med en kilde til frustrasjon, og så ett år eller to senere så går aksjekursen til himmels.

Mitt hovedpoeng er nettopp dette: tidsaspektet er viktig. Hvis du tror at aksjekursen skal være veldig høy i 2021 eller 2022 … så har det faktisk svært liten innvirkning på kursutviklingen i 2018. Kursutviklingen nå styres av andre ting enn det som skjer 3-4+ år fram i tid. Og hvis du har fokus på de neste 6 måneders kursutvikling, som jeg i stor grad har, så betyr mulige triggere 3-4 år + fram i tid svært lite.

Vi har jo folk her som også handler aksjer basert på intradagsbevegelser og har horisont på noen timer om gangen. Deres vurdering av en aksje er selvfølgelig helt forskjellig fra noen som kjøper en aksje pga fundamentale forhold og har tenkt å sitte i noen år.

4 Likes

Du maa lese det siste avsnittet du ikke kopierte inn for aa forstaa det.;-))

Ellers skrev du dette i ett innlegg over;
Jeg mener at hvis PCIB skal reprises vesentlig så må det komme ny og viktig informasjon i markedet.

Hva er vitsen med og fortelle oss slike selvoelgeligheter?

3 Likes

Det er direkte skadelig. Hvis man kjenner til cognitive ease så vet man at feilinformasjon som gjentas begynner å bli kjent for leseren og det er normalt å anta at det er normalt eller sannsynlig kun fordi det gjentas. Så nei.

Men, jeg tror jeg har gjort min mening kjent. Og det blir nok litt for mye internettkriger av dette. Alle bør uansett gjøre seg opp sin egen mening, men det er ikke bare Glein alene som ser tegn til litt for mye optimisme i PCIB, og jeg har vel da gjort mitt syn kjent. Det betyr ikke at jeg har rett, det er kun en mening. Fasiten får vi uansett til slutt :slight_smile:

2 Likes

Godt innlegg!

Jeg mener at aksjen er feilpriset på den korte banen også. Men jeg sover godt om natten til tross for det. Uansett prisingsmodell (av de jeg bruker) kommer min estimerte kurs ut betydelig høyere enn det den er nå. Jeg innehar ingen fasit, eller patent på hjerne, så markedet får bestemme kursen. Men det betyr naturligvis ikke at jeg er skuffet over utviklingen. Spesielt siden den ikke korrelerer med mine egne tanker om hvordan utviklingen burde være.

Mitt inntrykk er altså at verdivurderingen av selskapet er skikkelig på bærtur nå. Men det trenger naturligvis ikke bety at vi får en “imminent” oppgang. Jeg utelukker allikevel ikke at vi plutselig ser et skikkelig lettelses-rally i dette papiret. Håper i det minste at vi gjør det!

5 Likes

Det gjør ikke jeg heller, men jeg tror det vil kreve en skikkelig trigger for at det skjer. Avtale med up front payment på fimaNAc eller fimaVACC vil garantert gjøre det, andre typer triggere kan gjøre det.

3 Likes

Algeta gikk fra 6 kroner til 360 kroner i tidsrommet fra det ble meldt at de var klare for fase 3 til de ble solgt til Bayer, så det å tro at ingenting vil skje i løpet av en pivotal fase er i beste fall naivt.
Og jeg får legge til at det ikke skjedde på tampen eller over natta, men i rykk og napp.

Hvis caset er grunnleggende godt sover jeg godt om natta.

12 Likes

Synes det er pinlig at enkelte skribenter sitter timesvis og kritiserer de som er opptimistiske paa PCIB’s vegne.? De som er det har en grunn til det, selv om de i tillegg vet at det alltid foelger med risiko og satse paa biotek aksjer, eller andre aksjer ogsaa for den saks skyld.

Det virker som om det er fjortiser som vil advare oss mot noe alle vet fra foer;-)) Som sagt det blir bare pinlig.

5 Likes

Jeg kritiserer ubegrunnet optimisme fordi det er farlig for investorer å lese for mye ubegrunnet optimisme.

6 Likes

Da kan du gjerne opplyse meg om dette i trinnvise steg. Eksempelvis kan du trekke inn om selskapet sto alene for studien eller om de hadde en partneravtale, om de hadde interimanalyse underveis og hvor lenge før oppkjøpet, hva som skjedde på verdens børser i løpet av denne perioden, osv. Kanskje det til og med kunne hende at mye av den positive kursutviklingen underveis skyldtes triggere…

Og så kanskje også vurdere om det er logisk å tro at “fordi Algeta så er det snart vår tur” i stedet for å analysere PCIB som ett mer selvstendig selskap.

1 Like

Opptimismen er langt fra ubegrunnet, Hvor i alle dager har du det i fra??

Forsoeker du aa bestemme hva som skal vaere grunnlaget for aa vaere opptimistisk eller ikke paa PCIB’s vegne?? Tror du ikke mennesker som har fulgt PCIB i mange herrens aar, kan analysere seg frem til dette selv;-))?? uten at du maa hjelpe de??

4 Likes

Fakta og virkeligheten, punktvis liste lenger opp har jeg til og med laget til deg.

Forøvrig er det ikke bare folk som har fulgt selskapet i mange år som leser om det. Nettopp pga nye investorer er det på sin plass med ikke BARE ubegrunnet optimisme. Men ingen trenger å tro på min mening.

Akjsen er omtrent halvert siden sommern, og RSI har siste månedene vært rekordlav, rekordlenge.
Skal man ha en objektiv vurdering av sentiment for tiden er din konklusjon om litt for mye optimisme i PCIB direkte feil. Om noe er det vel litt mye pessimisme i PCIB akkurat nå.

4 Likes

Jeg har konkludert (i teknisk analyse tråden) at PCIB nå er i en svak opptrend. Ikke sterk nok begrunnelse til at jeg velger å gå inn i aksjen, men min mening er at det er mest sannsynlig med noe kursoppgang i nær framtid. Men jeg har ikke tro på sterk oppgang uten trigger, noe som jeg også begrunner der. Men det er da altså teknisk analyse med kort tidshorisont, som naturligvis endrer seg når det kommer ny fundamental informasjon inn i markedet.

Ut i fra antall innlegg som skrives, så vil jeg si at sentimentet er ganske ubegrunnet optimistisk på kort sikt ja. Det er kun min mening, men jeg hadde ikke giddi å skrive noe hvis jeg ikke mente det.

1 Like

Du har ikke mer fakta enn hva andre som har fulgt og delt informasjon om PCIB i mange aar har.

Vi vet hva du vet, og de flinkeste som Snoeffelen antakeligvis mye mer. Synes det er paa tide at du kommer deg ned fra din hoeye hest, og viser andre litt respekt.

Vi har tre forretningsomraader, hvor det saa langt er meldt positive anslag og resultater. For min del legger jeg ikke bort min opptimisme foer disse eventullet reverseres.

Og saa lenge ledelsen i PCIB forer oss med gode data og god informasjon, er det ingen grunn til aa henge med hodet. Vi vet om farene som foelger med denne bransjen, og hvilke sjanser man tar. Men skulle alle tenke slik som du gjoer, ville det aldri bli laget noen nye medisiner;-))

6 Likes