Egentlig et ganske bra innlegg av Jcp (lista over alle punktene vi har «feilet» grovt på). Vi har bommet mye alle sammen! Men skal vi som følge av det slutte å være optimister? At IDMC velger å stoppe studien av etiske hensyn kan man meget gjerne velge å se på som usannsynlig. Det gjør ikke jeg!
Når man gjetter på fremtidige tall / tidspunkt / etc. så gjør man dette etter beste evne. Det er vel kun Snåsamannen på en god dag som klarer å treffe sånn noenlunde. Noen ganger bommer man i nedre sjikt, og andre ganger i øvre sjikt. Guidingen har nå over lengre tid bommet i aksjonærenes disfavør! Våre forventninger har vært urealistiske, men også farget av ledelsens signaler / uttalelser. Når ledelsen ikke treffer så bommer vi ofte enda grovere siden vi alltid er litt mer optimistiske enn vi kanskje burde være? Men det betyr ikke automatisk at 36 måneders estimatet til interim avlesningen også skal bomme i vår disfavør! Det blir som å spille rulett og se at rødt har gjentatt seg 10 ganger på rad. Til tross for dette er det absolutt ikke umulig at sort blir utfall 11! Nå er det vel snart dags for at PCIB overrasker oss med å treffe bedre enn guidet? Mine utregninger viser meg at ledelsen er forsiktige med sin guiding i pivotal fase II. Jeg tror derfor vi blir positivt overrasket denne gang, men det er naturligvis ingen garanti for at vi blir det. Brent barn skyr ilden! Jeg bør kanskje derfor unngå optimistiske tilnærminger?
Pessimisten klager altså på vinden; optimisten forventer at vindretningen endrer seg mens realisten justerer seilene!
Nå har vi altså over en lang periode hatt lite vind. Vi har samtidig vært elendige til å justere seilene! Og til tross for at det til stadighet er en kniving innad mellom enkelte biotek aksjer så ønsker jeg de andre også en «bon voyage». Håper vi alle sammen etter hvert får kraftig vind i seilene igjen.