Hypotetisk sett, la oss tenke oss at man jobber i et selskap innenfor biotek med beskjedne «inntekter», la oss ta PCIB som eksempel:
- Grants from the Research Council of Norway
- Tax incentive scheme – SkatteFUNN
- Other grants
Resten av finansieringen til dette selskapet er via kapitalinnsprøytninger! Jeg ville da vært ekstremt takknemlig overfor aksjonærer som graver dypt i lommene for å finansiere min lønn. Det er allerede her jeg synes første utfordringen for PCIB dukker opp fordi jeg synes kommunikasjonen deres balanserer hårfint på grensen mot å være arrogant. Mulig det er jeg som fullstendig har misforstått sektoren vi befinner oss i. Men, jeg mener det er alt for mye hemmelighold rundt selskapets aktiviteter. For eksempel omstendighetene rundt innrulleringen til extension studiet. Fullstendig tyst fra ledelsen om status, helt inntil ballongen sprakk og vi fikk nyss i den elendige innrulleringen, og da var vi fullstendig akterutseilt tidsmessig. Negative nyheter skal i mitt hode børs-meldes sporenstreks! Per Walday vrir og vrenger på seg for å «dodge» omtrent alle spørsmål. Er vi som aksjonærer tjent med å være i villrede? Skal vi som finansierer selskapets drift virkelig bli avspist med bruddstykker av nyheter som omhandler rikets tilstand? Joda, selvfølgelig må det være litt hemmelighold på enkelte områder, men vi vet jo absolutt alt for lite!
Hvorfor kursen utvikler seg negativt er i mitt hode nettopp på grunnlag av dette. Vi faller altså 5,42 % på en relativt flat børsdag. Dette fallet skjer i tillegg på en dag hvor markedet informeres om forlengelse på samarbeid med topp 10 BP (altså en tilsynelatende positiv melding). Dette til tross, nok et dykk ned under 1 milliard i markedsverdi. For å si det enkelt så har hele 2018 vært å anse som et «aksjonæruvennlig» børsår! Makan til kluss har jeg aldri opplevd på børsen tidligere, og ingen stilles til ansvar for rotet! Forsinkelser, papirtrøbbel, dumping av tegningsretter fra ledelsen, og ulv/ulv roping uten at ulven er i nærheten. Jeg blir mektig provosert og aksjonærene virker å ha fått nok. Det selges stadig billigere til tross for at vi nå etter hvert burde se en kraftig re-prising mot nye all-time-highs (basert på at finansieringsrisiko er borte, samt at vi nærmer oss resultater på fimaVACC og skal etter hvert ha initiering av Pivotal Fase II)! Vår «eminente» ledelse har altså klart å punktere ballongen fullstendig! Det er null oppdrift! Aksjonærene mister troen og kaster kortene. Jeg tror ikke lenger på at det kommer flere børsmeldinger i år. Jeg har vært ekstremt optimistisk til dette caset lenge! Men vi står nærmest på stedet hvil. Leser man seg bakover i årsrapporter kan man faktisk se at det meste som foretas i dette selskapet skjer langt på etterskudd. Når kommer det opp i clinicaltrials at det rekrutteres pasienter til Pivotal Fase II? Hvor er den visjonære lederen som gir selskapet håp! Aksjonærene i dette selskapet fortjener en offensiv leder som gir oss tro på caset. En som får ting til å skje! «Early 2019» kan sprekke! Q2 er ikke «early» i min bok. Januar/februar, kanskje til og med mars derimot, det er tidlig. Men når vi å dosere første pasient i Q1 2019? Når det fremdeles ikke virker å være på plass noen klinikker som rekrutterer eller noen ting slikt. Vi har ikke råd til mer fjas fra gutta på toppen her. I alle andre bransjer ville de fått passet påskrevet som følge av alle forsinkelsene sine! Og vær så snill, dere som absolutt skal forsvare ledelsen eller selskapet uansett hva som kommer av negative innspill på denne tråden, dere kan umulig mene at Per / Ronny og co. har gjort en god jobb i det siste? I 2018 har de vært fryktelig svake. Terningkast 2, hvis jeg legger godviljen til. Det er dessverre realiteten selv om noen nekter å ta dette inn over seg. Fra selskapets ståsted ga Jonas Einarsson terningkast 5. Jeg er enig at noe har kommet på plass, men det er hovedsakelig finansieringen, og der bidro altså ledelsen med bortimot null og niks! Aksjonærer som deltok i emisjonen skal ha ros derimot, terningkast 6. Å kaste gode penger etter dårlige er ikke noe man skulle kunne forvente, men her gjorde altså aksjonærene det!
I stedet for å angripe de her på tråden som har gode, men negative spørsmål, så bør man stikke fingeren langt ned i jorda! Man kan være kritisk til omstendigheter rundt selskapet og fremdeles være en tålmodig aksjonær. Jeg representerer en relativt stor post i dette selskapet og forbeholder meg rettigheten til å være kritisk til dette børsåret. Hvis ledelsen av ulike årsaker er kneblet i forhold til patenter, etc. så skal jeg være den første til å unnskylde min misnøye overfor det ledelsen har levert i senere tid! Men de bør ha gode grunner for å være så miserable!
Litt pepper trengs blant alle de euforiske innleggene som til dels mangler bakkekontakt. Jeg er fremdeles optimist selv om det ikke skinner gjennom i dette innlegget. Men tidsperpektivene mine for når ting skal inntreffe har fått seg ett seriøst skudd for baugen! Forsinkelser er visst blitt normalen i dette caset!