Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Jepp. Og året 2018 er fremdeles her😂
Mao guiding holder foreløpig.

Uansett først og fremst viktigst å sikre mulig milliardverdier innen vacc dersom det må til og dermed må vente med melding til Jan 19👍
Panikk har brutt ut både her og der. Stort sett særdeles gode kjøp i slike situasjoner.

Spør dere selv om en ting dere som er negative. Har PCIB til nå levert gode resultater på løpende bånd? Ja!

Hva er viktigst? Sikre kortsiktig spekulanter eller levere resultater gang på gang som vil øke sannsynligheten for produkt i markedet til glede både for pasienter og aksjonærer. Ydmykhet herremenn. Til tider virker det som de fleste her inne kan mer om biotek enn Walday, K Berg, Høgset, Einarsson med flere tilsammen.

PCIB er biotek og vi har eliten samlet i selskapets styre, ledelse og ansatte. All honnør til hva de har fått fram i chem, vacc og Nac!

6 Likes

Å dømme uten å vite årsak…har litt problemer med det.
Og så er da ikke året slutt enda heller (etter min kalender)

Resultatet av denne massive heksejakten på ledelsen (som vel jobber seg halvt ihel) er negativ fokus som kan være med på å dra ned kursen.
Vi snakker om PCIB , ikke norsk hydro.

Selskapet fortjener å bli verdsatt på resultatene for området fimaCHEM og kun det.
Alt annet er ekstra uten innkalkulert verdi foreløbig.

Utrolig negativ atmosfære en klarer å skape på OB kanskje mest potente selskap i kommende 2019.

Lykke til

10 Likes

Da tar eg mer, men no er det fullt😂

Kom igjen Per🍾

God Jul❤️

3 Likes

very good point, 27/12 - 28/12 are still full trading days

… and I am pretty sure that if there is someone who is sweating over this, it must be PW, so give the poor man and his team a chance, they still delivered well this year I believe.
image

9 Likes

Beklager hvis jeg ødelegger stemningen for deg @ufo. Men jeg blir litt matt av den vanvittig polariserte tankegangen som en del har her. Det går an å mene BÅDE at selskapet er et meget godt kjøp til dagens pris OG at å i stillhet ignorere guiding på ett av tre punkter for kvartalet er sterkt kritikkverdig. At det er på et område som noen analytikere ikke tillegger verdi er irrelevant. Men jeg er foreløpig ikke en av dem som mener at Walday bør gå av denne grunn. Og jeg er fullt klar over at det er to handledager i romjulen. Men som jeg skrev i går, så vil det være komisk sent å melde noe.

3 Likes

Brilliantly summarized Liang :slight_smile:

People must not forget that the pivotal phase II preparation is a paper intensive excercise and this should be the TOP PRIORITY not Fimavacc. for those who did not read / heard Q3 this process is summarized very well by PW into 3 phases and he told us exactly on which phase they were at the time of the presentation, when I read it I felt like early 2019 was a little bit optimistic, however I believe that things for PF2 are running in parallel but still this is lot of work to do and the team needs to probably mainly focus on this because this is our lead product.

from Q-3 Transcript on PF2 preparation process and where the company was at the time of the presentation:

PW:
"So let me take a step back then and just give an overview of what we’re doing when we do – when we start a pivotal study. You can say that it’s divided into 3 main phases. There’s the design phase where you really decide how are you going to do the study. What does the study look like? You talk to all the different advisers, you put up advisory board, you discuss with the regulatory authorities, et cetera, and you get an understanding of what the medical need is and how you best can address this and what the market will accept. And also what’s important for reimbursement and sort of healthy economics in the other end. Then you – when you have sorted all of this and there’s a clear overlap between these different phases, but these are sort of, in broad terms, the different phases. Then you have a documentation phase. You need to produce the protocol, the case report forms, the informed consent forms in all different languages and all different countries, all the regulatory applications that you are going to put into all the different countries, all the ethics submissions that you put into ethics in all the different hospitals that you’re applying for starting this study in. And then, in the third phase, when all of this is done and these are – this is a huge job to do. And when all of this is done, you start to go into what you call the regulatory submission phase where all of these documents are sent into the different ethics committees and R&D committees in hospitals and regulatory authorities and they start to provide questions. And you sometimes need to modify some things and you need to monitor everything, so you don’t modify things that sort of invalidate the total protocol across different countries and so on. And then you have the approval. And when you have that approval, you can start the study. Now in parallel with that, you need to identify who are the investigators, which countries do you want to go to, where are the best sites. And that’s why we’re doing a big feasibility study, and that goes in parallel. And in parallel with that, when you have identified these, you contact the hospitals, you do sort of a precheck with all the hospitals that they have all systems in order to actually be included in this kind of study and that what they’ve told us about patient, the recruitment and so on seems sensible. And then you start contract negotiations and budget negotiations with every hospital and put in place contracts with them. And these are also – this goes in parallel with the other. So it’s a large job, and I can say that we are now in – we are in the regulatory submission phase to put it that way. So sending in things to regulatory authorities, to ethics committees, getting their responses and finalizing everything to get approvals and also then to get the contracts in place with all the different hospitals.

5 Likes

Min forståelse er at Pcib´s styre og ledelse mente en fortrinnsretter emisjon var det rette å gjøre. Dette er det de sier, de begrunner det, og jeg er helt enig. PF2 fikk et oppsett de kunne finansiere over egen kjøp, og gjorde det. Bra, for selskapet, bra for oss. Det er sjeldent heldig å være blakk når du skal hente penger - men det gikk fint. Nå er det ro rundt finansene i lang tid, det er sterkt positivt. Jeg har papirtap på emi-aksjene som de fleste andre. Det er helt ok, det spiller liten trille. Arbeidsro og fremdrift er det som betyr noe om man er medeier i et forskningsløp som skal vare tidligst til 2022. Merk «tidligst», det er ikke garantert at vi er i mål da.

Jeg mener det er viktig å være en ansvarlig eier, og derav lojal mot selskapets ledelse, strategi og finansieringsbehov, såfremt man ikke er alvorlig uenig - eller selskapet bommer totalt på helt vesentlige deler av driften. Det har ikke Pcib´s ledelse gjort. I all den tid selskapet er ansvarlig drevet, CEO har styrets tillit og ting går veien, så finner jeg det ufint at man henger ut en hardtarbeidende ledelse og krever dens avgang på et relativt mye besøkt, åpent investorforum på nettet. Det er naivt, og viser mangel på innsikt og tillit til selskapets styre. Det er ikke vattnisse som sitter der, det er flinke folk.

Pcib er et lite selskap, hvor ressursene bør brukes mest mulig rasjonelt. Det er mitt inntrykk at det etterleves. Det kommer oss til gode. Bedriften jobber det remmer og tøyler kan holde, og det er godt nok for meg at jeg vet det.
Kan de bli bedre på kommunikasjon? Ja, klart de kan det - mange selskaper ville hatt bra ROI på å ansette en kommunikasjonssjef. Men heller at de holder meg i hånden og bruker mye tid (og litt penger) på kommunikasjon med et marked som tidvis utviser begrenset tålmodighet, ser jeg heller at de jobber med å ta fimaCHEM til markedet så raskt som overhodet mulig. Kan jeg leve med at de bommer noen mnd her og der? Ja, det går fint. Men ikke bom på forskning, ikke skyt bom på regulatoriske forhold, og ikke selg verdiene før de er maksimert.

Man kan si at partneravtale hadde vært fint - jeg vet noen ønsket seg det heller enn emi. Men jeg er av den oppfatning av at det man selger/lover bort i dag, kan man få bedre betalt for i morgen. Dette kjenner Nano investorer igjen fra Bravo´s presentasjon på Dnb sin helsekonferanse forrige uke. Han sier akkurat det samme. Hos meg vitner de om selvtillit og stoisk tro på at man har noe som er verdt mer på et senere tidspunkt. Det er bra for oss aksjonærer at de maksimerer verdi på assets. Man kan sende negative betraktninger i retur, og si at heller enn å skylde på selskapet - kan man ansvarliggjøre seg selv. Ønsker man kortere investeringshorisont og å unngå emisjoner - sett pengene i selskaper som har kommet lenger. Kjøp BioNordic, Oncopeptides, Elekta, Photocure etc. Onco er forøvrig et bra bet.

Som på så mange arenaer hvor prestasjon og motivasjon for å lykkes er viktig, så hjelper det med et hjemmepublikum som heier og løfter frem laget sitt. Som medeier og ansvarlig aksjonær, mener jeg det er innenfor mitt mandat å takke for alt selskapet har oppnådd i år, gi en liten applaus og ønske de en vel fortjent juleferie og pust i bakken. 2019 blir helt sikkert begivenhetsrikt, og jeg gleder meg til å følge utviklingen.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg stiller meg bak Gunnersaurus sin påstand om at Pcib antagelig er at av de mer eksplosive casene på OSE med noen års perspektiv, jeg har ståltro på det - for hva det er verdt.

God jul alle sammen, takk for mye bra lesestoff.

24 Likes

Jeg anbefaler at du blar oppover og leser innlegget 11364 av GunnerSaurus. Han oppsummerer godt i det innlegget hvordan jeg føler om selskapet. De har skuffet veldig på guidingen de siste årene, og han viser til hvor hardt de har bommet. Walday og Co skal få romjulen til å vise at de har lært. Hvis ikke så foreslår jeg at noen printer ut innlegget til GunnerSaurus og deler ut til Walday og Ronny under neste kvartalspresentasjon. Gjerne ta det opp under Q&A også.

Dette er et godt poeng. Mye av prisingen til et prekommersielt biotech ligger i at en har tillit til at ledelsen kan levere på det som er lovet.

3 Likes

Hear hear!

Jeg er enig i at å legge seg tettest mulig opptil det man lover markedet er avgjørende. Jeg hadde en utrivelig dialog med Andre Slot Eriksen (A S E TEK CEO) om akkurat det. De bommet ikke en mnd her og der, de bommet med et år av gangen, det ble mye ulv, ulv. Da mister selskapet tillit og kursen raser, og det var mitt poeng i dialogen. Men det grader av alvorlighet - og Pcib er i mine øyne helt klart innenfor.

1 Like

Det kan ikke være mange bransjer som er så vanskelig å guide som bio/farma. Husk det er forskning kombinert med pasienter som er involvert! Guiding er kun et forsøk på tidsestimat innen et område som er nesten umulig å nettopp guide!
At det drøyer lenger enn det som har vært guidet, tolker jeg som et positivt tegn. Min logikk tilsier at positive resultater er mer viktig å sikre i forhold til konkurrenter og rettigheter, enn negative resultater…
Har i dag sikret meg et betydelig antall aksjer igjen.

1 Like

Nå har man allerde bommet på guiding to ganger på rappen, med 6 måneder hver. Så jeg syns ikke man skal børste det under teppet og sammenligne med andre selskaper som har gjort det verre. Med historikken i bakhodet er det uansett ekstremt viktig for tilliten at de leverer som meldt på q3.

2 Likes

Men tilliten til resultater er topp😜PCIB leverer gang på gang resultater.

Har litt å si det også eller?
Eller alt å si👍

3 Likes

Poenget mitt er ikke i hvilken grad de evt. bommer med guidingen, det er at det ikke er meldt at de bommer. Og det er helt binært for meg. Om man guider noe to kvartaler fram, og man ser at det ikke holder, så kan man informere om det på mellomliggende kvartalspresentasjon - som regel skuffende, men helt ok. Men når man guider noe for inneværende kvartal, og det ikke er kommet en melding om noe annet, så forventer man at det stemmer.

3 Likes

Og dette er det enda viktigere poenget. Veldig mange av oss som jobber med forskjellige typer utvikling vet at estimering av eget arbeid er vanskelig nok i seg selv, men når man da også er avhengig av eksterne aktører med alle sine spesielle forutsetninger og agendaer blir det enda verre.
Så det vil som oftest være mulig å få tilgivelse for en forsinkelse. Men hold informasjonskranen til investorene vid åpen i disse tilfellene!

Hadde Costa gjort dette med en gang REK satte seg på bakbeina hadde han nok sannsynligvis vært CEO i NANO fremdeles.

6 Likes

Jeg er enig i det, det bør ikke feies under teppet - man kan og bør forvente leveranse tett opptil det et selskap guider. Hva andre gjør får være deres sak, men jeg trekker ikke investeringen på bakgrunn av Pcib sine utsettelser, og krever ingen endringer i selskapets ledelse. Derimot, har man ikke tillit, må man innrette seg deretter - og evt. formalisere et forsøk på å bytte ut nøkkelfunksjoner om man ikke selger posten. I tilfellet Asetek solgte jeg meg helt ut som et resultat av dialog med en CEO jeg synes undervurderer betydningen av riktig kommunikasjon, og innspill fra aksjonærer. Andre står fritt til å gjøre tilsvarende. Men tonedøv syting etterfulgt av ingenting er bare støy.

4 Likes

Dette blir også en sånn “You’re either with us, or against us”. @anon21766851 er jo uansett ikke aksjonær.

På generelt grunnlag helt enig, jeg sier ikke at det er perfekt som det er i dag. Men i tilfeller av tvil: det står ikke at de skal si noe om fimaVACC i 2018. Det står at de avslutter den, så vidt jeg kan se. Og den gjøres i samarbeid med en partner, så da eier de ikke alle data selv, am I right? Dermed kan det fort gli over i 2019 uten at de har bommet på guiding, slik jeg leser det - og da må de heller ikke melde om at det. Og om det resonnementet holder vann, så bør vi la det gå i selskapets favør uten å gi de pepper for det.

3 Likes

Poenget mitt er at PW kan ha ment en ting (ferdig m punkt 6) mens andre tolker dette som ferdig med punkt 8. Uansett så har ikke PCIB full kontroll over pkt 7. Derfor virker det rart for meg om PW skal love noe som andre skal levere og derfor er utenfor hans kontroll.

Ideelt sett burde man presentert en punktliste og informert tydeligere om hvilket punkt man lovet å ferdigstille.