Så lenge fimaCHEM er den desidert viktigste delen av PCIB (i Stuffers sin analyse så er 92% av verdien på fimaCHEM, 8% på fimaVACC og 0% på fimaNAC) så synes jeg safety på extension-studiet er viktigere enn at fimaVACC kommer før 31.12.18.
Så når dobbel behandling nå er verifisert safe så er det as good as it gets.
Vi ligger mao svært godt an til å kunne få et blockbusterprodukt med Amphinex og fimaCHEM på GGK, på minimal finansiell innsats. Rart at folk mister det av radaren i påvente av fimaVACC-resultatene.
Når det gjelder Fast Track så vet jeg ikke om PCIB har søkt, og heller ikke hvor stor ekstra nytte de vil ha av det.
Jeg har tidligere vurdert de regulatoriske privilegiene i en skala fra 1 til 10 med FT=4, PR=6, BTD=8 og AA en klar 10er.
En klar 10er på AA fordi de i motsetning til de andre er en godkjennelse, dog midlertidig (som i praksis er permanent), mens de andre er “designations”.
Etter min mening gir ikke FT noe særlig ekstra “service” utover de andre får fra regulatoriske myndigheter. Men det er likevel et viktig signal for hvordan myndighetene vurderer behandlingen, så sett fra et aksjonærståsted vil jeg tenke på det som risiko-nedjustering. Men kanskje mer som en analyse fra regulatoriske myndigheter mer en special treatment.
Jeg tenker at når PCIB nå har fått go for mulighet for AA/CMA på interim analyse så er det et klart signal for hvordan myndighetene vurderer PCIB sin behandling. Men det er jo en analyse fra de som er de absolutte eksperter da.
En BTD kommer normalt ganske sent ut i utviklingsløpet, og er en skikkelig nyttig og god designation da senior advisors blir satt på saken, og nærmest sørger for at ingen tabber skjer, og at man drar dette optimalt gjennom de siste hinderne. men det er ikke bare den perfekte fødsleshjelp, den blir også gitt fordi myndighetene vurder behandling som svært lovende, dog ingen 100% garanti.
Bare se på NANO og hva Bravo sier. De sier at de vil sende søknad når de har gode nok data, for de får bare en sjanse på BTD og da må alt være bra. Det er da lett å tenke at de vil ha gode mDOR, og sender søknad om 3 til 6 mnd tid slik at svar på det kommer om 5 til 8 mnd.
Jeg tenker derfor at PCIB kanskje ikke går for den før effekt på extensionstudiet er dokumentert, og vi er et stykke ut i den pivotale fasen.
En BTD, eller PRIME er selvsagt en major trigger for et hvilket som helst biotek.
Uansett AA er det ultimate, og derfor er det å ha de regulatoriske myndighetenes stempel på å være på the AA pathway godt som gull.