Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Ikke i podcasten M.

Tror kanskje flere nå må innse at selv om fimaVacc resultatene var ferdig innen utgangen av 2018, så betyr ikke det at PCIB uten videre kan publisere dem. Dess mer krutt det er i disse resultatene, dess mer varsom må PCIB trå m.h.t. partnere og marked. Det er nok flere som skal være med å bestemme.
At melding drøyer, tolker jeg dermed positivt!

4 Likes

Ikke redd for gjennomskjæring?

Utover formiddagen vurderte jeg sterkt å låne en sånn der nakkeslengskrage, dvs. reint forebyggende mot eventuelle skader fra kraftig hoderisting. Heldigvis fikk jeg etter hvert situasjonen under kontroll, henga meg til rein og skjær kynisme og begynte å plukke aksjer. Snitt midt på 24-tallet.

Mon tro hva de panikkslagne tilbyr i morra på årets siste børsdag.

1 Like

Tenkte det samme

Har overført ekstra midler til Netfonds i dag, som forhåpentligvis er på plass i morgen.
Dette er rett og slett billigsalg.

Nasdaq er ned 2,28% etter gårsdagens rekyl. Hvis det ikke kommer en børsmelding i morgen, skal kursen videre ned

Vi kan ikke se bort fra det. I den grad skattemessige motiver bidrar til kursfallet, vil jo morgendagen være siste sjanse.

Får veie kruttbeholdningen i kveld. Noen avsetning til januarsalget er under alle omstendigheter uaktuelt.

Det er vel ikke så lett å få til skattemotiverte salg av enkeltaksjer, dersom man har samlet hele sin portefølge i en aksjesparekonto?

1 Like

Nei, det er ikke mulig. Begikk en gedigen tabbe da jeg opprettet den. Man må selge hele beholdningen og deretter melde fra til meglerforetaket om å avslutte kontoen. Dessuten er det ikke mulig å kjøpe børsnoterte selskaper utenom EU/EØS. Vil i motsetning til mange andre advare mot å opprette ASP med mindre man liker å sitte fast i seig sirup

Hvordan NYSE åpner vet man før OSE stenger, så den analysen er litt enkel.
Men du kan selvsagt få rett, jeg kjenner folk som mener at de kan se på magen til en kvinne om det blir guttebaby eller jentebaby, og de insisterer selvsagt på at «det var det de visste» de gangene de får rett.

3 Likes

Når man opprettet ASK, så regnet man nok ikke med å avslutte året med tap…
Dersom man har et samlet overskudd, er jo ordningen meget gunstig!

For å snu på flisa lett å vite hvordan OSE åpner når Nasdaq og Crude Oil er ned. Mhp babyanalogien så er samboeren til sønnen min gravid, og nedkommer i februar. De ønsket ikke å vite kjønnet, så jeg kjøpte et rosa og et lyseblått babyteppe til jul

He he, ja da treffer du vel med den spådommen.

1 Like

… og slik jeg ser det; like sikkert som du treffer med din langsiktige vurdering av PCIB. In your case without binarity :blush:

5 Likes

Når vi er inne på dette med skattemotiverte salg på slutten av året:

Kan ledelsen i PCIB ha skattetekniske grunner for å vente med publisering av fimaVacc resultater til over nyttår? Dette er jo en melding som ledelsen vet potensielt kan medføre svært sterk kursstigning.

Er det ikke også påfallende at ingen av dem som har bombardert ledelsen med spørsmål om melding om fimaVacc de siste uker har fått svar? Dette i kontrast til at ledelsen normalt har vært flinke til å svare aksjonærer på spørsmål.
I morgen har vi nok siste sjanse til å profittere på skuffelsen som har fått flere til å selge sine aksjer. Neste uke er fokuset på melding innen utgangen av 2018 en saga blott, og vi vil få ny forventning til snarlig melding ved starten på det nye året! Jeg regner også med at vi vil få en meget god forklaring på hvorfor denne melding ikke kom i 2018!
At USA karret seg opp i pluss igjen i kveld, er heller ikke feil i denne sammenheng!

[quote=“rockpus, post:11930, topic:1008”]
Kan ledelsen i PCIB ha skattetekniske grunner for å vente med publisering av fimaVacc resultater til over nyttår? Dette er jo en melding som ledelsen vet potensielt kan medføre svært sterk kursstigning.

—’-----

Her tror jeg du bommer totalt. Å tillegge PW, RS og andre “på innsida” slike motiver, blir for drøyt.

Jeg vil si det sånn; ledelsen har generelt for lite oppmerksomhet mot å synliggjøre de reelle aksjonærverdiene i selskapet. Men derfra til å insinuere at de samme - av taktiske grunner - skulle velge tidspunkt for publisering av vaksineresultatene, er derfor en svært dårlig hypotese.

PS
For å spare en tusenlapp eller to i formueskatt? No way.

1 Like

Rockpus: Ja det er påfallende at ingen har fått svar i det siste men det har nok ikke noe med skattemessige forhold å gjøre. Det er nok heller det at det snart kommer en melding og da kan de ikke drive og plapre før den meldingen kommer. Det går en grense for åpenhet også i PCIB…

2 Likes

abacus

Jeg tenkte selvsagt ikke på personlige skattemotiver for innsidere! Det var kun et “luftig” spørsmål om det kunne finnes selskapsspesifikke skattegrunner til dette. Jeg føler meg rimelig sikker på at ledelsen allerede sitter på den info vi etterspør, men har sine gode grunner til å vente med publisering. Om det er til det beste for PCIB som selskap, har jeg som aksjonær ingen grunn til å kritisere dette.

1 Like

Et dumt spørsmål.
På en aksjesparekonto , hva skjer med meglerutgiftene?
Tap og fortjeneste er jo låst i denne kontotypen men meglerutgiftene er jo betalt for.

Anonymt forum “best there is”.
Gjør ikke vondt å dumme seg ut…i det hele tatt.

Det som utgjør differansen på investorer henger nøye sammen med hvorledes de takler angst/bekymringer etter som tiden går som aksjonærer.
Dette kan nok rive en stakkars investor helt i stykker.

Det er jo et serdeles alvorlig spill en begir seg ut på som aksjonær og surt opptjente formuer det har kostet et helt liv å spare opp kan gå opp i røyk på minutter.
I tillegg har vi “værhanene” på diverse diskusjons-forum som er eksperter i å drive inn kiler av skremsel inn i en sart skjel og symptomene er nærvøse kjemperykninger med primalskrik når en befinner seg i grenseland der søvnen slår inn. :scream:

Dersom en blir plaget gjevnt og trutt så er en kanskje på feil vei gjennom livet.
Problemet er egentlig at en ikke vet hvorlees en takler en krise før en står midt oppi.
Dersom ektefellen i tillegg er uenig i disponeringene så bør en gjøre seg opp en mening om brudd på samlivet er verdt dette…:weary:

Bestemmer en seg for å løpe linjen ut så er det her som de aller fleste steder kun en ting som hjelper på angst …KUNNSKAP".
Kunnskap driver mørket bort og en får lys nok til å velge ut det som betyr noe.

Hær må jeg få takke de som bidrar med en mengde data og tolking…især Snøffelen som jeg følger i tynt og tykt.
Skjærer ut iblandt og prøver meg på egenhånd , særlig på TRVX , og resultatene så langt er 100% bom med påfølgende tap , :no_entry_sign:

Så stor takk til Snøffelen for at du deler og oppgir dine valg av aksjer og hvorfor de er valgt.
Jeg har tjent millioner på å følge dine råd og det står fast uansett hvorlees jeg disponerer videre. Det er jo mitt valg om jeg skal trekke meg ut eller fortsette.
Det ville kanskje være rett å sikre noe av den kapitalen som er tilført og kan kanskje trege på å fortsette maks lastet over 70% i PCIB og 30% i PHO men er kommet frem til at jeg kjører hårdt til siste åndedrag.
Det er NÅ jeg lever livet og synes selv at det er temmelig unikt det å kunne være aksjonær i biotek aksjer tilhørende radforsk sin portefølje og Snøffelen m fl og alt det som skjer i dette norske milljøet som ligger helt i front kunnskapsmessig.
At en samtidig også er med på å stille risiko-kapital til de dyktigste selskapene som skal redde oss fra sykdom og for tidelig død gjør heller ikke ondt.

Lykke til

10 Likes

Det var da enda godt :blush:

1 Like