Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Rart vi skal forholdet oss til Einarsson???

Jaja, da rant 2018 ut i sanden, og Per Walday sviktet aksjonærene når det gjaldt oppdatering på FimaVacc.

Jeg har meget stor tro på PCIB, FimaChem for gallegang, FimaVacc osv., men tilliten til ledelsen begynner å bli tynnslitt.

Ganske utrolig at Per Walday ikke forstår at kommunikasjon med markedet er essensielt for en CEO.
At det ikke kom oppdatering på FimaVacc før nyttår er uheldig, men at det ikke kommer NOE SOM HELST er utilgivelig.
Som et minimum burde det ha kommet en forklaring på hvorfor resultatene drøyer, hvorfor man ikke kan si noe ennå (patenter?) og/eller en beklagelse vedrørende dette.

Men å bare sette på seg skylappene og tro at det er helt greit med fullstendig taushet…det er amatørmessig og patetisk.

Jeg tar IKKE til orde for å fjerne Walday akkurat nå, men han bør kjenne at det brenner litt under føttene nå.

Og, hvis han bommer på sin egen guiding én gang til nå, uten engang å gidde å forklare aksjonærene årsaken, så bør det være hans siste miss.

3 Likes

For eksempel; klarer man ikke oppstart av den pivotale fasen «early 2019» så er dette veldig skuffende, men kan likevel godtas dersom det finnes en OK forklaring på omstendighetene rundt det.

Derimot, dersom dette skjer og Walday fortsetter å være «taus som en østers», så bør han bli bedt om å tre til side og la noen mer kompetente lede selskapet videre.
Begeret nærmer seg fullt!

1 Like

Kort uke neste uke også og trykket øker dag for dag på ledelsen på å levere på fimaVacc. Selv om det er uheldig er det likevel ikke verdens undergang at det ikke kom som lovet. Kan bare bety at det er svært imminent nå. Også det at Skuggedal har sluttet å svare på e-post tyder på at noe er nært forestående. Selvpåført stille periode?

Aksjen viste tross alt relativ styrken på slutten av året. Selv om 26.3 er skuffende året sett under ett, har vi nå et fantastisk utgangspunkt for et veldig bra 2019. Det positive med at fimaVacc ikke er kommet er selvsagt at triggerne ligger foran oss og ikke bak.

Ellers så leser jeg i FInansavisa at Must og MP pensjon er blant de største eierne i Oslo Vps holding. At våre to hovedeiere til sammen casher inn 200 millioner svekker vel ikke akkurat PCIB. Vi har jo sett at MP Pensjon har kjøpt en del på de lave kursene i høst.

12 Likes

Det er selvfølgelig ikke uten grunn at vi ikke har hørt noe, så tror de fleste hadde hatt godt av å vente til meldingen kommer før de drar konklusjoner om evnen til ledelse og selskap

10 Likes

Fra Q3:
Research and development supported by a grant
The fimaVACC programme is supported by a government grant from the Research Council of Norway (BIA-programme) of up to NOK 13.8 million distributed over the course of three and a half years, 2017-2020.

Financial review :
The net proceeds, estimated to NOK 328 million, and the existing cash is expected to finance the Company well into 2022, which is beyond the anticipated interim read-out of the pivotal fimaCHEM study in inoperable bile duct cancer.

http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2018/11/PCI-Biotech-Q3-2018-Interim-Report.pdf

Og hva er dagens Mcap? Snaut 980 mill. .

4 Likes

Når det gjelder uteblitt melding om fimaVacc, tenk logisk! Hva er mest sannsynlig? At det skyldes noe negativt eller noe positivt? Husk at i de tilfeller der ledelsen har klart signalisert optimisme for fimaVacc denne høsten, var nok de faktiske resultater klar.

5 Likes

Jeg har troen på gode FimaVACC-resultater, men jeg tror samtidig at årsaken til at ledelsens guiding ikke holdt, ikke er mer innfløkt enn at van der Burg har hatt mye på tapetet - og det kunne ledelsen ha informert markedet om uten problemer - for noen uker siden.

2 Likes

Maser du så jevnt at du kan merke hvor kjapp respons de har på epost. :smiley:

Presentasjonen av vacc resultatene skal gjøres med stil og tyngde.
Ikke en skarve børsmelding…
Før vi rekker å si februar er alle mørke og tunge tanker forduftet…
Tenk vi er medeiere i en verdenssensasjon!!
Godt Nytt År…:laughing:

10 Likes

Naar kommer neste utgave av “the Lancet”?;-))

1 Like

En gang i uken.

1 Like

He-he.

Nei tvert imot. Om du har lest mine innlegg har jeg manet til tålmodighet og å la Ronny Skuggedal være i fred.

Men jeg sendte et spørsmål 21.12 rundt fimaVacc og har i likhet med andre som har sendt samme spørsmål ikke fått noe svar.

2 Likes

Har for noen dager siden forklart at Amphinex er et utrolig enkelt, billig og lav-risiko-produkt i CMC- sammenheng.

CMC står altså for Control, Manufacturing and Control og omfavner altså tilvirkning og kvalitetssikring av DP (Drug Product) som altså PCIBs Amphinex er.

Det viktige poenget for PCIB-aksjonærer er altså at Amphinex er et veldig robust produkt, som det er i biofarmasøytisk sammenheng er lett å ha kontroll på.

Følgende artikkel gir god innsikt i alle fallgruber og problemstillinger i CMC

http://www.pharmtech.com/don-t-let-cmc-oversights-derail-drug-development

Jeg tror ikke at særlig mange PCIB-aksjonærer (eller andre biotek-aksjonærer) er klar over hvor kostnadsbesparende og lav-risiko Amphinex er i en CMC-sammenheng.

Det er opplagt en viktig faktor hvis man tenker på hvor lite som må investeres i forhold til potensiell inntjening (ROI- return on investment), men jeg er sikker på at det er en viktig faktor for en god LOA også.

14 Likes

Hvor attraktivt et legemiddel er for BP avgjøres også av “CMC-risiko”

fra artikkelen over:

“Small biotechs should learn from Big Pharma that performing extensive due diligence on CMC is crucial before an asset is acquired. This is necessary in order to protect the investment, says Bussineau, especially if the technology is outside of the company’s area of expertise. “It is possible for companies to buy a process that cannot be scaled up; has dozens of impurities that were previously undetected by the seller’s CMC quality-control group; may not have sufficient stability; or that may have been created with an uncharacterized cell bank,” he says.”

16 Likes

For alt vi vet kan Skuggedal være på juleferie.
Trygghet i guiding er vesentlig.
Når ingen kommunikasjon meddeles vedrørende vacc resultater, så tett opptil meldt guiding er vesentlig.
Hvordan kan man stole på andre forhold som er guidet?

Det er mange biotech- (og alle andre) investorer som ikke forstår forskjellen på vesentlig og uvesentlighet, og dermed selger veldig lovende aksjer pga. uvesentligheter. Selv på et seriøst sted som Tekinvestor dukker det opp helt urimelig tempoklaging.

Og det er antagelig taktisk, ikke reell klaging, for å holde kursen nede. Legg derfor merke til klagernes navn.

Jeg har jobbet med biotechaksjer i mange år og vet en ting: Lytt til selskapet, ikke investorene.

Det kan også være lurt å lytte til en klok og oppegående person som den ansvarlige Jonas Einarsson. Og hva sa han? Tidspunktet for offentliggjøringen i fimaVACC er ikke vesentlig. Om det offentliggjøres i 2018 eller i jan. 2019 er ikke betydningsfullt. Og et sted må han ha tatt det fra. PCIB hadde tatt forbehold om dato. Men signalet fra JE? Det betyr at han vet at det har vi da i januar 2019.

Basert på dette har jeg nå kjøpt over 100.000 aksjer i desember, uten at kursen i det hele tatt reagerte. Hvem styrer her? Massevis av småinvestorer har solgt seg ned til rabbaterte priser.

Jeg får bare bukke og takke. Hvorfor i all verden skal ikke PCIB lykkes med effectivity i gallegangskreft - når den dukker opp igjen? Når produktet IKKE gir sideeffects , og vi til og med har fått melding om det, og kursen synker, bør det ringe en alvorlig bjelle:

Kursfallet er ikke basert kunnskap, det er irrasjonell robotering! (OG kanskje litt skatteplanlegging.)

Så la oss da for svingende utnytte det da, og sette i gang storkjøpet mandag 3. januar. Jeg er i hvert fall klar på ytterligere 40.000 aksjer på dette nivået. Jeg stoler på PW og JE! De vet hva de snakker om!

13 Likes

Mange er redde og tror PCIB har feilet, siden det ikke kom noe som helst ny info på slutten av 2018. Da er det nok fornuftig å ha hørt på godeste JE. Og hva sa han? Se forrige innlegg.

I tillegg har jo noen forklart at dersom det var nedtur på fimaVACC ville det vært kurssensitivt og opplysningspliktig. INGEN negativ opplysning har kommet! I tillegg kommer de klare forbehold om tidspunkt som PCIB har kommunisert, men som noen tydeligvis ikke har forstått ordentlig.

Kursen skal himmelhøyt opp! FimaVACC, fimaCHEM, fimaNAC. Hvem i verden har noe lignende?

Her gjelder det å forstå alle gulleggene til PCIB.

Ta kopi av dette innlegget og sjekk om 12 mndr.

5 Likes

For ordens skyld: Jeg har tjent over 100 mill. NOK de aller siste årene på norske Biotech-aksjer, ikke minst på Algeta, og tror at Algeta bare var den første i en rekke av fantastiske norske utviklinger. Som mitt førstevalg har jeg NANO, deretter PCIB, BGBIO:NO, TRVX, som alle representerer et fantastisk potensiale. PHO, der jeg også er godt posisjonert har et stort patentproblem, der hovedagent Ipsen ikke lenger tør satse. Patent utgår dels neste år (allerede i 2019), dels året etter (allerede i 2020) for USA. Vær derfor pinlig oppmerksom og ta gevinst! HAL, som er Photocures produkt kan enkelt reproduseres, og konkurrentene har også egnet utstyr. Hold dere derfor langt unna Photocure. Mitt beste råd: Selg Pho, kjøp Nano, PCIB.

3 Likes

Forstår jeg deg riktig merlin: Du stoler på JE når det kommer til pcib, men ikke når det kommer til pho?

«Og det er antagelig taktisk, ikke reell klaging, for å holde kursen nede. Legg derfor merke til klagernes navn.»

  • dette gjelder i aller høyeste grad ikke bare de som klager, men også motsatt.

Du skriver du har kjøpt over 100k aksjer, med slik åpenhet kan du kanskje fortelle på hvilket tidspunkt du kom inn på aksjonæroversikten top 50 også. Du argumenterer med «troverdighet», men du må kunne dokumentere.

3 Likes