Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

Jeg står i mørke og skimter lyset i det fjerne
Det er så kaldt jeg søker varme fra en stjerne
Jeg tenker opp når jeg er nede for jeg er en Optimist

Jeg har et håp hver gang jeg går omkring i blinde
Det finnes en sol i oss som snart skal begynne å skinne
Som får meg opp når jeg er nede om og om og om igjen

Jeg har en drøm at vi tar vare på hverandre
Og gir det beste i oss selv til alle andre
Jeg tenker opp når jeg er nede om å om å om igjen

Optimist, jeg vet det går bra til sist
Så lenge jeg lever her er jeg en Optimist
Jeg er en Optimist

5 Likes

De siste oppdateringene fra PCIB har omhandlet FimaVACC, så det jobbes tydeligvis godt innenfor de gjenværende områdene. Og er det utelukket at noen BP vil være interessert i å plukke opp restene etter Chem?

4 Likes

Håper helt klart på litt mindre jubel og litt mer edruelige kommentarer framover, om det er noen igjen på forumet etter dagens grusing…

Jeg har selv lidd ekstremt stort tap i dag ettersom jeg gamblet med lånte penger på at AZ-avtalen gikk i boks. Men at dere som gjentatte ganger har forsøkt å roe ned hausserne her inne ikke skal få kjenne på litt skadefryd er jeg uenig i. Det må da gå an å si “hva var det vi sa” - selv om andre lider.

Og for å være ærlig så synes jeg ikke “kritikerne” skal bry seg så mye om de skadelidende heller, ettersom de aldri ble hørt før det var for sent…

12 Likes

Hva mener du egentlig med dette?

Sammenlikner du det her med krigføring?
Og mener du at BP har sabotert, villedet og spionert på PCIB?

Har du vurdert muligheten for at ting faktisk er slik de fremstår?

En viss villedning virker ihvertfall ikke helt usannsynlig. Hva var begrunnelsen for at “samarbeidet” mellom PCIB og AZ ble avsluttet ? Var det ikke noe med at AZ for tiden ikke hadde noe aktuelt prosjekt for teknologien ? Det er ikke urimelig å tenke at årsaken her ihvertfall også var at PCIB ganske enkelt var en konkurrent. Dette skulle jo også være PCIBs “spydspiss” for etterhvert å kunne tilby fimaCHEM som overlegent bedre behandling for andre kreftformer - hvor det i dag er “Big Pharma” som profiterer på heller dårlige tilbud til pasientene ? Alt dette har AZ lykkes med å torpedere.

Det stemmer jo heller ikke, såvidt jeg kan forstå, at utsiktene for alle subgrupper er særlig mye bedre med denne checkpoint-hemmeren enn cisplatin + gemcitabin alene ? Hvis det virker bedre for asiater da må det vel også være mindre bra for ikke-asiater ? Årsaken til at PCIB må gi dette opp er primært at studien ikke lar seg gjennomføre. Amir Snapir forklarte dette veldig bra.

7 Likes

Så jeg har altså tenkt i litt lignende baner selv når det gjelder hva “Big Pharma” kan finne på for å torpedere mulige konkurrenter. Men når norske firmaer basert på høyteknologi ikke lykkes bedre tror jeg tross alt det er en bedre forklaring at det rett og slett er svært få større investorer som er villige til å stille opp med den kapitalen som kreves. Når strategien for PCIB var å satse på denne “spydspissen” så skyldes det vel også at det var dette som ihvertfall så ut til å være mulig med den relativt lille kapital man hadde og kunne ha håp om å hente inn i et gjerrig miljø med liten sans for annet olje, gass, shipping, laks og statssubsidiert boligspekulasjon. En kan si Must har “stilt opp” med sine 10%. Men selv dette er knapt noe beløp som viser vilje til å ta noen risiko, for en med, ja hvor mange milliarder i formue ? Jeg har postet sitat fra denne artikkelen hos forskning.no før:

De mest spennende fremtidsmulighetene ligger kanskje i de nye fremvoksende kunnskapsnæringene. Reve og Sasson heller malurt i begeret til de som tror Norge har store muligheter til å lykkes her. – Norge er et næringsfattig land som har små muligheter til å lykkes i kommersialiseringsfasen i de nye kunnskapsnæringene, uansett hvor langt fremme vi ligger innen forskning og utvikling. Det er bare på noen få spissområder hvor Norge har noen internasjonal FoU-posisjon som det er verdt å skryte av, mener Reve. Annonse Helse og bioteknologi representerer en av de store globale vekstsektorene i årene som kommer. BI-forskerne stiller nå spørsmål om de norske biotekbedriftene klarer seg når de ikke har noen markedsmessig eller kapitalmessig drakraft fra andre næringer i Norge. – Vi kommer til å utvikle nye, avanserte kunnskapsbedrifter for utenlandske eiere, slik vi har gjort innen IT og farmasi, spår Reve og Sasson.

Så det er klart risikoen er stor for å “gå på en smell” om en forsøker å gå imot den strømmen ved å støtte ett eller flere av disse selskapene som i realiteten er kronisk sulteforet på kapital.

2 Likes

Fimachem er ute, nå har vi Fimavaccplattformen og fimanacplattformen igjen. Jeg har vært aksjonær lenge fordi jeg tror på teknologien. De har mislyktes med Fimachem, to ganger, jeg gikk inn før første gangen. Så jeg har vært med lenge.
Meldingen igår var helt forferdelig.
Men jeg selger ingenting, for Release ble ikke avsluttet fordi teknologien ikke fungerer, men fordi, basert på at topaz1 blir soc, de ikke vil klare å avslutte release.
Det har aldri kommet nyheter om at teknologien ikke fungerer, derfor blir jeg med videre.
Jeg tror at de som går inn i selskapet nå gjør en god deal. Nå får vi se hva som legges fram ved q4. Lykke til, som liang alltid sa.

13 Likes

Helt uhørt at en skal samarbeide med sin verste konkurrent. Får Walday seg jobb i AZ? :wink:
Har heldigvis holdt meg lang unna PciB siste åra, og advart mot selskapet
Hva tenker Must som visstnok aldri selger?
Gresslien og Sørlendingen m. andre har min medfølelse

1 Like

Jeg sier ingen ting om caset PCIB eller AZ. Jeg formidler fakta og kommer med en hypotese om at det kanskje er personer i farmasiindustrien med samme kunnskapsgrunnlag og markedsmodeller som veldig mange personer i amerikanske næringsliv har, nemlig bl.a. tankegangen som ligger til grunn for bestselleren Marketing Warfare. Har opp gjennom tidene truffet flere personer i utlandet som har referert til den boken. Jeg har også vært på kurs i utlandet hvor denne boken og tankegangen i den, har blitt trukket fram.
Hvorvidt det foregår ting i næringslivet som har likheter med krigføring (sabotere, villede og spionere, etc.) skal jeg ikke spekulere i her, og ihvertfall ikke nær det gjelder PCIB og AZ.
Når det er sagt, tror jeg det er naivt å tro at slike ting ikke forekommer.

3 Likes

Du vet at samarbeidet ikke var innenfor Chem, eller?

Ehhh? Fordi de kom i mål, slik at SoC endres?

1 Like

Jeg har lest en bok som heter Don Quijote. Den handler om en fyr som sloss mot vindmøller.

3 Likes

Ja det er en klassiker :slight_smile:

Der er jeg enig med deg, @Chrkni. Og det virker som markedet også var. For så snart styrelederen hadde “ramma inn” tema for presentasjonen, raste kursen igjen ned mot åpningsnivået.

For i lys av Høgsets entusiastiske opptreden på en Radium-podkast ifjor, og seinere understøtta både av Walday (LifeSci Advisors Nordic Biotech Summit 2021) og CMOs utmerka presentasjon av fimaVACC ved Q3/2), tror jeg denne prosessen er kommet langt nå.

Noe får vi trolig vite allerede ved kvartalspresentasjon om tre uker, mens “hele pakken” kommer i en egen børsmelding. Den tror jeg vi får i løpet av dette kvartalet; dvs. med valgt indikasjon, antatt tid for gjennomføring av studien, stipulert kostnad og hovedtrekk fra studieoppsettet.

18 Likes

I det minste lite smart og på ingen måte i samsvar med den “nye” kommunikasjonspraksisen som styrelederen annonserte for fire måneder.

Når de først inviterer til en seanse hvor de skal forklare og underbygge børsmeldingen vi fikk igår kveld, hvorfor benytter de ikke anledningen til å vise vegen framover (på et grovt kart)?

Knusktørt og uten vyer.

14 Likes

Ja, jeg roter visst. Jeg får skylde på koronainfeksjonen jeg var gjennom for drøyt en måneds tid siden :thinking:

1 Like

Selv om jeg fortsatt har tro på teknologien har jeg mistet tillit til ledelsen. Har hatt en en uggen følelse helt siden AZ samarbeide ble avslørt, fikk allerede da følelsen av at den nyheten ble sluppet forde man allerede da lå litt på etterskudd og opplevde problemer med Release - ville flytte fokus vekk fra det. Bomba om retention problem som var godt kjent for selskap men underkommunisert, og nå kraftig feilvurdering av konkurransebildet. De sier de hele tiden har kjent til studien men følte den ikke som noe trussel og ikke verdt å nevne? Kjøper ikke forklaringen om at annen CPI har feilet.

Det positive fremover er at VACC og NAC virker som er mye lettere/mindre complex. Men holder selskapet tilbake informasjon der også ?

Jeg har nå landet på PW må gå siden, det har blitt for mye grums i tillegg til det nevnt over.

Allikevel aldri solgt en aksje og ingen planer om det.

8 Likes

Arctic Securities med kursmål 3

3 Likes

Dvs vi er ca 50% over kursmålet? :rocket:

3 Likes

Endelig fikk ekkokammeret blant menigheten svaret.
Vi, som har vært svært betenkte over, hvor dette ville ende, har opplevd å bli utestengt fra TekInvestor opptil flere ganger.
Etter AZ fadesen, var det få blant den harde kjernen, som var villige til å ta til seg de mulige konsekvensene.
Synes synd på de av dere, som har svidd av 3-sifret tap. Det er bare trist.

1 Like