Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

Siden jeg vet at en del følger litt med på hva jeg skriver, har jeg alltid prøvd å være ryddig med å disclaime mine posisjoner.
Har imidlertid lenge tenkt å dele mindre av det.
Uansett, helt logisk følger det at min neste mulige transaksjon i PCIB må bli kjøp.

8 Likes

Har sjølv solgt meg heilt ut av Pcib i dag,med blanda følelser.har tru på at teknologien kan få sitt gjennombrudd,og vil følge aksja tett.Dett den til 2 kroner kjøper eg meg inn igjen.Håper virkelig ledelsen og styret har lært av den Berg og dalbane reisa selskapet har hatt.En dyrekjøpt lærepenge vart det,men kan takke en pump for at det ikkje vart så steike gale :slightly_smiling_face:Unner selskapet, gamle og nye aksjonærer lykke til,så vil kursen framover avgjøre om eg kommer tilbake​:slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 Like

Synes det er betryggende å lese om flere som har benyttet sjansen til å selge i dag. Eller i hvert fall ikke kjøpe flere. Men for å bekrefte at folk på TekInvestor er litt mer begavede enn den gjennomsnittlige aktøren i PCIB i dag:

Har du flere eller færre aksjer i PCIB i kveld enn i dag morges?

  • Flere
  • Færre
  • Like mange
  • Hadde ikke, og har ikke

0 stemmegivere

Husk at dette er helt anonymt folkens, så ikke vær redd for å trykke på “flere” om det stemmer

Jeg var på skitur med elendig 4G dekning.

28 Likes

Sei fra om du skal selge resten

Spøk til side så er jeg fullstendig klar over at rent økonomisk burde jeg jo bare lempet ut alt på en gang og så heller kjøpt tilbake på lavere kurser den delen jeg ønsker beholde for det var jo ikke så veldig vanskelig å skjønne at momentum kom til å snu her. Og jeg vil aldri love at man ikke gjør det neste gang, men i dag valgte jeg sende melding til PCIB med en gang jeg passerte grensen og så tok jeg pause til de hadde publisert flaggemeldingen før jeg solgte litt til (knappe 120 000 aksjer). Tapte en del margin på det, men da er det i alle fall i mine øyne helt fair game.

36 Likes

Ærlig og redelig det!

Hvor lang tid tok dette / pleier det å ta?

Lov å spørre om du har gitt opp at teknologien skal på en eller måte få et gjennombrudd

Dersom det er en planlagt transaksjon så har man jo noen ganger skrevet klar meldingen og så kan man bare trykke på knappen med en gang. Andre ganger vet jeg folk ikke melder før etter børsslutt selv om de nok har handlet i løpet av dagen. Akkurat i dag så fikk de det ut på en knapp times tid.

De gangene jeg har gjort slikt så har jeg alltid tatt det med selskapet det gjelder så jeg vet faktisk ikke hvordan man gjør det om man melder på egenhånd. Hadde ikke Ronny svart kjapt så hadde jeg måttet begynne google på skituren :slight_smile:

3 Likes

Det står under announcement info på hjemmesiden også, men det var en veldig anonym kunngjøring, ingen partner, ingen oppdatert IR-bok som ved forrige klinikk søknad, og planen var jo i utgangspunktet topical administration, så ble litt overasket over att det blir injection.

Fant noen sitater fra en i ledelsen som kunne tyde på att de ser for seg enklere administrasjon senere (fant den ikke nå dessverre), som for eksempel topical, så fikk litt inntrykk av att de hadde ventet lenge nok, hadde lovet klinikk i 2022, så de bare bestemte seg for å komme i gang. Jeg tror det er gode muligheter for att PCIB kan bli involvert i denne på ett senere tidspunkt, vil jo være mer lukrativt om en kan selge det som krem og ta med hjem, så vi får vente og se. :crossed_fingers:

Solgte forøvrig mesteparten av det jeg hadde i dag, nesten en liten lettelse, får se om jeg kommer tilbake om den går mot 2kr igjen.

2 Likes

Blir bra kjør når vi alle skal inn på 2 kroner

1 Like

Det er så mange som er mye mer kvalifisert til å svare på det der enn meg, men omtrent alle drømmene fra “gamle dager” har jeg nok lagt bak meg så håper nok mer at de klarer få til noe på de nye områdene de jobber med. At det er den skikkelig samling i bunn for dette selskapet tror jeg man bare må erkjenne.

6 Likes

Hvis man skal flagge til børsen sender man e-post til ma@oslobors.no.

Det er adressen som ble brukt for noen år siden,vet ikke om den er endret.

Flaggreglene er forøvrig endret med tanke på å summere aksjer med nærstående. Ikke helt klart for meg hvordan man skal gjøre det riktig. Om feks Jandersen skal sees på som samlet med resten for din del fleksnes.

Edit
Om man tenker å kjøpe/selge mer gjennom dagen er det nok lurt å forberede flaggmelding om man vet den vil krysses,bruke oslobørs direkte(da dette går adskillig raskere enn en time),slik at man kan oppta handel raskt.

1 Like

Jeg er alltid nervøs før sånne meldinger skal sendes for at man ikke har forstått det riktig. Endringen som kom på nærstående var vel type ektefeller og barn om jeg husker rett? De holder seg heldigvis unna dette foreløpig :slight_smile:

2 Likes

Ja,skjønner jeg godt. Det er ganske strengt.

Rart å tenke på pcib historien. Den er jo ikke over heller. Men jeg følger ikke mye med her lenger. Hva tenker man kan ha fair sjans til lyktes nå?

Blir vel vanskelig å dra igang noe nytt prosjekt med denne teknologien/metoden når det har mislyktes et par ganger.

Ikke overraskende, så er siste liste som kom ut nå i kveld, en hel armada av gamle menn som ble ferske aksjonærer i PCIB på onsdag. Det er helt latterlig dette opplegget!

3 Likes

Full tilståelse: Jeg har, som flere store og små aksjonærer, benytta meg av “pump-and-dump-kampanjen” de disse dagene. For min del en reduksjon på 40 %. Den lille slumpen som blir liggende igjen er reservert det nærmest usannsynlige.

Hvem som starta kampanjen og kjørte den videre, kan vi neppe vite sikkert før midt i neste uke. Jeg har imidlertid mine anelser.

En hyllest ved min sorti går til min bedre halvdel som i løpet av de to siste ukene i juni 2020 solgte 60 000 aksjer til snittkurs 78. (Skattesmellen ble imidlertid “et spleiselag”)

7 Likes

Kan ikke være så mange børser i verden der det er mulig å regissere et slikt “kjedebrevstunt” som det vi nå har sett i dette selskapet? En stigning fra under 2 til nesten 6 på noen få dager kun basert på manipulering og psykologi! Ikke til å fatte at slikt skal være mulig…

5 Likes

Ser det er flere som antyder og insinuerer at dette var en koordinert pump and dump, noe selvfølgelig alle vet er en alvorlig forbrytelse. Hvis alle som mener det sender en kort velbegrunnet e-post til finanstilsynet så tenker jeg de ser på saken om trykket er stort nok. Koster dere like lite tid som å skrive et innlegg her.

Les mer: Forbud mot markedsmanipulasjon - Finanstilsynet.no

1 Like

Pump og Dump… kan ikke gi skylles de som gjør det. Systemet er rett og slett ikke godt nok og tillater veldig lett aktører å drive slik.

FA idag.

Finans: PCI Biotech har skutt opp på børsen denne uken på stadig høyere volumer. Småsparerne har vært spesielt aktive, ifølge investeringsøkonom Mads Johannesen.

William Bugge

Lars Kjøllesdal

Børsmyggen PCI Biotech gikk til himmels den siste uken, der aksjen fredag formiddag lå opp 47,5 prosent, tilsvarende 220 prosent i løpet av uken, tilsynelatende ut av det blå.

Det har nemlig ikke kommet noen selskapsspesifikke nyheter de siste dagene, og Finansavisen har vært i kontakt med både adm. direktør Ronny Skuggedal og konsernsjef i gründerselskapet Radforsk, Jónas Einarsson, uten at noen av dem har noen som helst idé om hva den underliggende årsaken er.

Kursen roet seg imidlertid på ettermiddagen fredag, og ved 15-tiden ble aksjen omsatt for 3,60 kroner, tilsvarende en nedgang på 10 prosent i løpet av dagen.

Nordnet-handel

I løpet av uken har det, ved 15-tiden fredag, blitt omsatt om lag 13,2 millioner aksjer i selskapet, for i området av 54,3 millioner kroner. Selskapet har nå en markedsverdi på vel 134,4 millioner kroner.

Ifølge investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet, har Nordnet-kundene stått for 35 prosent av ukens handel til og med torsdag.

– Visker man ut dagens handel, som jeg ikke har tall for ennå, er det nesten 85 prosent av handelen som er gjort via Nordnet-kunder, sier han.

Det er først og fremst investor Erik Must som kan glede seg over den nylige kursoppgangen, der han sitter på toppen av aksjonærlisten med om lag 3,9 millioner aksjer gjennom sitt investeringsselskap Fondsavanse, tilsvarende 10,5 prosent av aksjene.

Kjetil Myrlid Aasen er selskapets nest største privataksjonær, med 2,2 millioner aksjer, tilsvarende 5,4 prosent av selskapet.

Pensjonskassen MP Pensjon, som inntil nå har sittet på 5,9 prosent av selskapet, skriver i en flaggemelding at det har solgt 340.000 aksjer i selskapet, og etter transaksjonen sitter på 1,8 millioner aksjer, tilsvarende 4,9 prosent av selskapet.

Kriserammet aksje

Til tross for den kraftige kursoppgangen i løpet av uken, ligger aksjen fremdeles ned 55 prosent i løpet av det siste året, etter at selskapet avsluttet sin kreftstudie 24. januar 2022. I tillegg falt kursen betydelig i august, da det ble klart at selskapet ikke har lykkes med å skaffe ekstern partner til å finansiere fase 2-testingen for fimaVACC.

Siden toppen i 2020 har kursen dundret ned over 90 prosent, og mange sitter dermed fremdeles med store urealiserte tap.

Én potensiell årsak til oppgangen kan være at Investornytt-gründer Espen Teigland tidligere har hauset aksjen, der PCI Biotech var nummer én på Teiglands liste over de kommende nyttårsrakettene. På fredag skriver han på Twitter at han mener det blir spennende å se om oppgangen skyldes en fundamental utvikling, eller «bare en pump på nevnte teorier jeg skrev om i Investornytt.»

PCI Biotech

PCIB utvikler kreftbehandlinger. PCI står for PhotoChemical internalisation. De bruker to forskjellige metoder:

PCI Biotec - aksjer omsatt

2 Likes