Jeg har ikke svartsyn, jeg ser ting ganske klart. Store legemiddelselskaper kommer til å gjøre alt i sin makt for å pushe egne kliniske studier på sykehus som kjører hundrevis, i noen tilfeller over tusen kliniske studier, og det er en reell mulighet for at det går på bekostning av de med mindre ressurser. Sjekk ut antallet studier på Baylor f.eks. I rest my case…
Jeg er ikke bombastisk rundt dette, jeg skriver at det er en komponent man skal ha med i bakhodet vedr. nevnte «ketchup-effekt». Jeg har selvfølgelig ikke sammenligning fra sist gang vi hadde en global pandemi som stengte ned store deler av verden i to år.
Sykehusets økonomiske insentiv er ganske uvesentlig fordi avtaleverket (og økonomiske forhold)allerede er håndtert da siten ble aktivert. Nå er det ansvarlig utprøver som leder en gruppe mennesker og studiers oppgave å prioritere tiden mest mulig hensiktsmessig. Her er relasjon til sponsor, mulighet for publikasjon, tilgang til fremtidige studier mm. viktig. Man kan lett se for seg at disse lar seg påvirke av CRA de jobber mye med, og deres arbeidsgivere… Jeg prøver å navigere i ukjent informasjon, og vær gjerne uenig. Men jeg tror ikke pasientene umiddelbart kommer servert på et sølvfat bare fordi pandemien har endret seg.
Dette er fremdeles en krevende populasjon, og pandemien er fremdeles der ute en god stund til. Pasientene er desverre ikke nødvendigvis trippel-vaksinert…