Jeg ser poenget ditt ift at det en stund fremover vil være knappe ressurser på noen sykehus, men er særdeles usikker på om dette vil stemme på alle sykeus som rekrutterer og i mange tilfeller er vel gjerne de økonomiske incentivene for å få pasientene inn i studier (også release) ganske ålreite? Det er ihv min oppfatning.
Og konkurranse fra andre studier (også andre indikasjoner) fordrer uansett at det er mange studier på akkurat denne siten - vet vi noe om det? - (det er sikkert en sak som burde gå an å sjekke ut dersom man er så bombastisk sikker på dette.)
Og igjen: Er disse mekanismene noe du vet vil skje, som har skjedd historisk og kan komme med eksempler på at stemmer - eller er dette bare noe du tror/spekuslasjoner…? (gjerne påvirket av et svartsyn på pcib og deres kursutvikling akkurat nå)
Jeg ser at det er ting ved pcib som gir grunn til å være forsiktig og ikke gå “all in”, men at alt er helt bånn i bøtta og selv ikke en bedring på covid-fronten skal kunne ha en positiv virkning – den argumentasjonen har jeg vanskelig for å ta for god fisk.
Vi kan jo se over til et eksempel ved Nanov - der fikk de 1 innrullert på den verste tiden i 2020 når covid slo inn for fullt, mens et år senere når ting åpnet litt opp og det lettet litt ift covid-trykket så dro de inn 14 pas i et kvartal - ingen grunn til å tro at de samme mekanismene og utfordringene hva gjelder konkurrerende studier/kapasitet på sykehus ikke også gjelder dem.
Jeg tror ganske bestemt at Covid-trykket bestemmer mye mer enn noe annet og at den evnt “konkurransen” fra andre studier og evnt kapasitetsproblemer er faktorer som på langt nær er like (om noe) reelle faktorer.
Når det gjelder det at man kanskje burde ha hentet penger når man kunne da kursen var høyere, så er dette en helt annen diskusjon. Det er en sak jeg har delvis har støttet savepig på når han brakte det opp – samtidig var jo uttalelsen fra CFO at de håpte de ikke trengte hente penger igjen noensinne etter forrige emi, så det er også en faktor.
Uansett er det litt rart hvor etterpåkloke mange plutselig er når man husker stemningen på pcib-trådene da dette alternativet ble brakt på bordet for 1 og 2 år siden.