Man kan allikevel se inn i fremtiden via excel-arkene til Ronny. Bedriften trenger kapitaltilførsel, og CFO har gjentatte ganger forklart oss hvilke tre alternativer de har: 1) soft funding, 2) partneravtale, 3) emisjon. Softfunding får de stadig litt av, men det redder ikke selskapet - så vi ser bort ifra det.
Så er scenario 2 grovt sett- todelt:
2A) Frontloaded avtale - home free til readout
Om man sier at selskapet trenger >20M$ for å komme seg relativt trygt gjennom RELEASE med readout engang godt ute i 2024, så må en upfront være ca. 50% av dagens selskapsverdi om de skal lykkes uten at
dere
må tilføre midler. Det hadde vært helt rått om det skjedde, men jeg har vanskelig for å ilegge det scenarioet så høy sannsynlighet at det overskygger de mer edruelige alternativ 2B og 3.
2B) Backloaded avtale - avtale må suppleres med emisjon
En mindre avtale kan forekomme, og det vil også være en god nyhet. Med upfront 2-5M$ vil kursen gå endel, og forhåpentligvis agerer ledelsen og setter en emisjon på flekken mens kursen har moment. Men her vil gravitasjonen trolig holde aksjen tilbake, da de aller fleste vil forutse en emisjon og innrette seg deretter når kursen går. Her tror jeg det blir stol-leken (Greater fool-theory) og at man må agere relativt raskt.
3)Fortrinnsrettet emisjon
I et scenario uten en avtale, må driftskapitalen tilføres via aksjonærene. Jeg tror ikke mange vil like at eksterne kan komme å kjøpe seg opp til prisen av nyutstedte aksjer uten å ha posisjon fra før, derav har jeg en knapp på fortrinnsrettet emi. Tidligfase emisjoner er nesten utelukkende preget av nasjonale aktører, sektoren er svak her til lands og risiko appetitten lav. Det å finne nye, institusjonelle eiere med lang horisont er nok svært strevsomt. Dermed skal vi være veldig heldige om det kommer inn nye spesialistinvestorer som har som intensjon å sitte igjennom interim for RELEASE. Enhver investor med sektorkompetanse og tilgjengelig kapital bokstavelig bader i attraktive caser om dagen
Fra mitt ståsted er det mest sannsynlige utfallet at dagens eiere må ta en stri tørn, krangle litt om størrelse, undertegning, rabatt og andre forhold - også forholde seg til en rettet emisjon som sist, men på et noe lavere totalt innhentet beløp. I det scenarioet kan dagens kurs faktisk være bra å selge seg ut på i påvente av rabatt på stamaksjen mot dagens kurs før man kjøper seg inn igjen. På den måten kan man ende opp med å eie mer av selskapet for samme pris, og demme opp for den negative effekten en annonsert emisjon vil ha på aksjen. Det kan være et alternativ til å måtte forsvare seg i emisjon hvor 10-20% går til tilrettelegging og garantister og underliggende aksje får juling, samtidig som at man på den delen av posisjonen slipper å gå inn med frisk kapital.
Denne tilnærmingen kan potensielt gi handlingsrom som reduserer den negative effekten av en lavt satt emisjon. Også er det selvfølgelig ikke nødvendig å være dramatisk, man kan ta en del av posisjonen - ikke alt, men som en hedge mot det uvisste.
Eier aksjer - kjør debatt.