Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

Dette hørtes jo veldig smart ut! Jeg er veldig uvitende om slikt, hva kan være ulemper/årsaker til at man ikke gjør det? Noen idé om hvor mye cash man kunne brakt inn? Er det rimelig å anta at PCIB er klar over denne muligheten?

Det er veldig kompliserte regler for dette.
Kjøp av selskap med fremførbart underskudd - Magma

Det skal en del til for å finne en match som funker. I noen andre land er dette lov uansett motiv.

Før RELEASE ble avsluttet var kursen i 10-11kr ish. Nu er RELEASE avsluttet og kursen er faktisk i 6,5kr ish.

Det er nesten utrolig at det kun ble en så liten markedsverdi reduksjon?

Ikke misforstå, der er en ingen glede å spore med det, men det kan se ut som nesten alle negative muligheter var priset inn før RELEASE ble slukket?

8 Likes

Usikker på hvor mange år man kan akkumulere et underskudd ( om det er grense) men nesten all omset i PCIB er jo i realiteten underskudd ( vet ikke hvordan statlige tilskudd funker). Det betyr at alle driftskost i over 20 år er et reelt underskudd. Om det er 5 eller 700 mill aner jeg ikke men sikkert i den gata. 28% av underskudd er mulig skattefradrag og da er det fort 150-200 mill vi snakker om. Problemet er at det er visse betingelser om hvem som kan benytte dette underskuddet ( er ikke på noen måte sikker her). Det må være et selskap i samme eller tilnærmet samme bransje så det er begrenset hvor mange som kan benytte seg av underskuddet men det finnes selskap som kan det. Sikkert mange som vet mye mer om dette ( Spetalen har jo gjort en del grep i denne kategorien bl.a. )

2 Likes

Ville selvfølgelig vært tilsynelatende merkelig om PCIB skulle stige over den kursen aksjen falt fra etter at man har sluppet en sjokkerende negativ nyhet. Problemet med den logikken er at hvis det ikke allerede hadde vært påvist nærmest uoverstigelige utfordringer med dette studiet så skulle kursen ha ligget på over 30 kr. Markedet har dermed diskontert både endeløse forsinkelser (og dermed ekstra kostnader) og potensielle konkurrenter allerede før meldingen. Da PCIB ble priset til 85 kr for 1 1/2 år silden så skyldtes jo 2/3 av kursen FimaNac og ikke FimaChem. Tar man i betraktning at FimaVacc egentlig er mer interessant enn FimaNac så ville det ikke være utenkelig at det er mange i markedet som tenker at det er positivt at man er ute av den hengemyra som release-studiet representerte, og nå kan fokusere på de to mer spennende teknologiene. Det som ville gitt best uttelling på kort sikt er selvsagt om teknologiene skulle vekke intgeresse hos BP.

20 Likes

Det er jo hyggelig at kursen stiger litt igjen - flere som prøver å snitte ned litt, virker det som… :smiley:

" [MYRLID AS]:
Kjøpte 148 292 aksjer i PCIB, eier nå 2 258 793 aksjer."

8 Likes

https://www.pcibiotech.no/largest-shareholders

Name No. of shares Ownership
1 FONDSAVANSE AS 3 910 443 10,48
2 Myrlid AS 2 110 501 5,65
3 MP PENSJON PK 1 686 729 4,52
4 RADFORSK INVESTERINGSSTIFTELSE 1 082 415 2,90
5 GRESSLIEN, ODD ROAR 852 700 2,28
6 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 801 276 2,15
7 Nordnet Bank AB 761 593 2,04
8 RAVI INVESTERING AS 500 000 1,34
9 Jandersen Kapital AS 470 000 1,26
10 Morgan Stanley & Co. International 392 594 1,05
11 FORENEDE FORVALTNING AS 385 188 1,03
12 VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE IN 319 980 0,86
13 KIRITEC AS 295 000 0,79
14 BNP Paribas Securities Services 258 283 0,69
15 HJELKREM INVEST AS 220 000 0,59
16 Saxo Bank A/S 214 559 0,57
17 PETROCK II AS 200 000 0,54
18 ESTI AS 180 100 0,48
19 ROBERG, NICOLAI JUUL 179 100 0,48
20 HJØRUNGNES, IVAR 176 000 0,47
Total 20 largest shareholders 14 996 461 40,18
Total other shareholders 22 329 929 59,82
Total number of shares 37 326 390 100,00
Data as per 31 January 2022

Flere kjente navn ute av topp 20 nå.

….og så kom det jo heller ikke noen nye inn….Must og Myrlid spør for lite……

1 Like

Det sier seg jo selv at de erstattes med andre, poenget var bare at et par velkjente størrelser har kastet kortene, hvorav én typisk stilte gode og kritiske spørsmål ifm. Q-rapporteringene.

Ser ut som sørlendingen har redusert på den listen som ligger der

Etter å ha sovet på stopping av RELEASE i mange netter har jeg endt på at jeg er fornøyd med avgjørelsen. Rekrutteringen var aldri god nok, og med en ny SoC i vente var det soleklart at full stopp var det eneste rette for å sikre selskapets fremtid. Om PCI hadde sagt yolo og satset på at de klarte å rekruttere nok pasienter før ny SoC tok over hadde vi nok fått en emisjon til før studien døde ut, og i denne perioden hadde nok både nac og vac stått stille. Så nå har PCI fortsatt penger i kassa, og disse vil uten tvil komme nac og vac til gode. Jeg tror faktisk at 2022 blir et spennende år for PCI.

26 Likes

Med de premissene for avgjørelsen er jeg helt enig.
Jeg er dog allikevel veldig nysgjerrig for hvilken tidsfaktor man så for seg for implementering av ny Soc rundtom i verden. Føler jeg ikke har nok informasjon til å vurdere beslutningen helt. Finnes det f.eks deler av verden man kunne forvente at implementering tok lang tid og som Pcib kunne satset på å rekruttere mer i ettersom soc ble endret ved andre rekrutterende sites… (eksempelvis India…?)

Emisjon får vi nok likevel.

For øvrig så var eg investert for chem, så da har eg helt naturlig redusert beholdning når det ikke forskes på kreft.

Så nå blir det perma bjørn og mye sure pcib meldinger :joy: haha - neida - eg har fremdeles litt igjen.

2 Likes

Nå får faen meg kursen synke snart. Har steget mange titalls prosent hver dag i hvor mange dager nå?

1 Like

Hadde eg vist den skulle snu opp når eg ga opp, så er eg lei meg for det ikke ble mye tidligere.

Lykke til videre! Fomoen blir hard, så best å logge av.

4 Likes

Ingen grunn til at kursen skal stige så mye når release studiet ble avlyst. Dette er bull trap.

1 Like

He, he, kanskje markedet fatter mot nå som “daukjøttet” er borte.

3 Likes

Mulig jeg blingsa, men lå det for noen minutter siden kjøpspost på 273 000 aksjer på rundt 6,8 og noe ?? Any one?

2 Likes

Nei trur nok det,såg slik ut for meg også

1 Like

wow, for et bear rally! den så jeg ikke komme

2 Likes