Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

pff han kan dra dit wet ink gror

5 Likes

Det er ikke PW sin skyld at Pcib ikke har lykkes. Han kan ikke lastes for BP sitt manglende initiativ for denne fantastiske teknologien

2 Likes

Ehhhhh… hvem skal man laste da hvis teknologien er så fantastisk?

2 Likes

Nei, her har nok Per fått sparken!
Et spark han helt åpenbart burde ha fått for mange år siden. Det er bare å se på den katastrofale utviklingen for PCIB i hans regjeringstid!

3 Likes

Ironi

Umulig å vite med In Vivo :wink:

Han heter egentlig In Vitro.

Det skrev jeg, BP.

Dette er en stokkstiv konservativ bransje, og det er ikke PW sin feil.

Pci teknologien er ikke noe som pirrer en bransjen som består av gamle konservative menn

2 Likes

Ingen som får sparken som skal fortsette ytterligere et halvt år i jobben.

2 Likes

PW kommer aldri til å fortsette i Pcib i 6mnd

2 Likes

Kun ved avskjed oppsigelsestiden ikke gjelder.

1 Like

Men, det sier ikke rent lite når kursen fortsatt faller etter en slik nyhet

1 Like

Avspasering for opplæring i ultralyd kan være løsningen

Som en som satt 5 år som aksjonær og møtte PW ved en rekke anledninger på presentasjoner er det med litt blandede følelser jeg leser at han valgte å gå til Exact Therapeutics. Kanskje forståelig etter all motgangen i PCIB at han ønsker nye jaktmarkeder. Men vil påstå det ikke akkurat er at karrieremessig steg opp - selv om Exact har høyere market cap, burde det jo ikke vært sånn. Det har jo skjedd mer som en konsekvens av den elendige kursutviklingen i PCIB snarere enn at Exact har vært en kjempesuksess. Snarere tvertimot framstår Exact som litt av en bakgård blant biotek’ene i Norge (se feks likviditet i aksjen) og det sier en del siden norsk biotek i seg selv er en bakgård globalt sett.

Hva slags ettermæle får så Walday i PCIB? Dessverre ikke særlig flatterende. En særdeles lovende teknologi som hadde fortjent å komme pasienter til gode og gi vellvillige og tålmodige aksjonærer avkastning på sin egenkapital. Ingen av delene klarte PW å levere på sine 14 år i selskapet. Uflaks, ja kanskje litt, men de beste har ikke (bare) uflaks, så det må være et element av middelmådighet her også. Konkurransen i biotek er knallhard så det hjelper ikke være middels god.

PW vil for min del huskes som en som lovte for mye uten å levere. Med AstraZeneca/fimaNac prosessen hvor dette ble satt mest på spissen. Uten at det ble formulert i rene ord i en børsmelding, ble det mellom linjer i meldinger, på presentasjoner og i podcaster formulert en entusiasme og forventinger om avtale som også preget aksjonærer og markedet. Dette førte PCIB kursen to ganger opp i over 80 kr og market cap 3-3,5 mrd. PW må sammen med styret ta ansvaret for at de ikke klarte å kapitalisere på dette hverken i form av avtale men særlig i form av at de ikke sikret finansene med en emisjon. Dette ble særdeles kostbart for alle involverte i selskapet. Særlig da selskapet ble spent bena på av AstraZenecas studie nå i januar. Det har blitt en særdeles kostbare reise for aksjonærene å være ombord i PCIB under PW ledelse det kan ikke stikkes under en stol.

Hvor går så veien videre for PCIB? Ja, hvem vet det.

De trenger å finansiere seg, hvilket ikke kommer til å bli lett i dagens marked. Market cap er lav og 10% fullmakten er egentlig ikke verdt noe. Kan det komme en avtale? Klart det kan, men for oss som satt i 5 år og ventet på avtaler, var vel lærdommen at man trenger ikke holde pusten. Så historien tilsier at man nok en gang må gå til aksjonærer, eller i første omgang til banker og garantister. Disse kommer ikke til å gi ved dørene som vi så i 2018. Så hvor lavt kursen kommer til å settes vet bare disse bankene og garantistene.
VI får se, jeg kommer til å følge PCIB fra sidelinjen, da jeg er interessert i teknologien og 5 år som aksjonærer har satt noen spor. Og hvem vet, når tiden er inne, kanskje det blir et comeback som aksjonær også.

Lykke til ønskes til PW og til PCIBs aksjonærer.

37 Likes

Kan neppe bli verre i alle fall…

1 Like

Kan du utdype - hvor sparer de på hva?

1 Like

Etter Oscar-utdelingen vet nesten alle hva alopecia betyr. Olix er nok glad for det. Kanskje blir vi også det. Vi får nok svaret i år.

1 Like

Dagens melding om at PW trekker seg fra CEO stillingen i PCIB åpner kanskje opp for nye vinklinger og løsninger. Når en fortsatt etter 14 år ikke har klart å bygge verdier for selskapetps aksjonærer så er det vel helt naturlig å prøve seg på nye områder. En god løsning for alle parter.
Etter dette valget velger jeg å se positivt på fremtiden som PCIB investor.
Teknologien er der som kan endre måten å behandle passientene på og den er altfor viktig å få frem til pasientene til at amatører får styre denne prosessen.

Nå må styret koke sammen noen sluggere som kan dette gamet og få teknologien frem i lyset

10 Likes

Dette ble en god løsning for alle parter.

Neste bekymring er at PCIB-restarten skal ta for lang tid og stemningen blir stadig mørkere. PW bør derfor unnskyldes allerede fra 1. april. Ronny kan ta rollen som interim CEO i påvente av nytt styre og ny permanent CEO, så sparer vi de kostnadene.

Kanskje lage en en ny tråd “PCIB nye muligheter - brainstorming aksjonærer 2022”. Der vi håper å se tilbake alle dyktige skribenter som dessverre har deltatt mindre og mindre i det siste.

Mandat - lage en ideliste:

  • Veier til kommersiell suksess for PCIB.
  • Samarbeidspartnere
  • Finansielle muligheter

Til det siste, finansielle muligheter, så har jeg også et forslag.
La PCIB komme hjem; En rettet rettet emisjon til PHO (PCIB skriver ut 37 mill nye aksjer til kurs 4) = 148 mill = runway 1,5 ekstra år. Eksisterende aksjonærer sitter igjen med 50% av selskapet og selskapet får god nok tid til å områ deg for det neste skuddet som må sitte i vinkelen.

Jeg tipper det vil være tidenes beste investering for PHO, på 2-3 års sikt, og PCIB aksjonærene slipper seigpining av kursen. Vi kan også dra nytte av Dan S’ kommersielle businessforståelse og nettverk. PHO kan få en del der de betaler for aksjene i transjer så de slipper å cashe alt på en gang.

3 Likes

Når kaptein PW nå forlater sitt synkende skip, så tviler jeg på at PHO angrer på at de for lenge siden gikk fra borde…

3 Likes