I artikkelen i Dagens Medisin heter det: “… selskapets planer om en fase 2-studie på hode- og halskreft er lagt i skuffen etter skuffende investorinteresse”.
Ser vi bort fra (den ørlille) muligheten for at dette er tidsskriftets utlegning av at intervjuobjekter har pekt på manglende interesse fra mulige kommersielle partnere, så er dette oppsiktsvekkende.
For også jeg leser det jeg her siterer som en drepende kritikk av de aller største aksjonærene - og da først og fremst Erik Must.
Men som jeg har skrevet tidligere; Must sin investering i PCIB må betraktes som en spillpott han har overlatt til sin gode, gamle venn, Hans Peter Bøhn.
Da tidligere CEO, etter at RELEASE-bomba var sluppet, straks sukra pillen med å trekke fram spennende perspektiver for en fase 2 i fimaVACC, hadde Must (m.fl.) raskt kunnet sikra finansiering.
På det tidspunktet lå aksjekursen ennå godt over det doble av hva den gjør idag, og med et kompetent dtyre utstyrt med en tilstrekkelig fullmakt, hadde studien trolig for lengst vært i gang.
Must har for øvrig før de siste generalforsamlingene gitt til kjenne at han ikke ønsker å utruste styret med en emisjonsfullmakt på 20 %. Det viser enda klarere at dette selskapet har Must minimal interesse for.
Dermed står vi der vi gjør.
PS
Det kunne vært interessant å høre hva fungerende CEO har å si til sitatet fra Dagens Medisin. Men jeg gidder ikke å sende inn noe spørsmål.