Hvert år som går uten at det skjer noe mtp oppskalering av selskapet for å få fart på hele pipelinen er utrolig kostbart for aksjonærene.
Selv om det vil medføre økte utgifter i en periode nå for å få fart på sakene vil det gi store inntekter i framtida når teknologi / medisinske nyvinninger er godkjente og kan selges.
Taktikken med å holde burnrate på et minimum for at det kun skal være fokus på Release, mens øvrige deler skal stå i bero og betraktes som opportunistiske er TOTALT feil.
Årene går og utløpet av patentene rykker stadig nærmere. Dvs framtidige inntekter forsvinner uten at man ser det. Milliarder av kroner i reduksjon av framtidige inntekter på salg av produkter eller en stor avtale / oppkjøp regelrett pøses ut av vinduet for hvert år som går. Og utgiftene til å få fart på sakene ligger jo bare på vent. De er bare utsatt til PW er klar til å begynne på neste prosjekt etter release-utfordringene er løst, og det er lenge til. Må jo følge opp det studiet non stop later det til - uten at det hjelper.
Slik det er nå består selskapet av en håndfull ansatte som jobber med release og noen forskere som leker seg med sitt. Styre og ledelse virker totalt uinteresserte og nærmest som de ikke er klar over at de er ansatt for å skape verdier for eierne sine. Aksjekursen skal oppover - ikke nedover. Det virker som det er plagsomt for PW og RS å skulle kommunisere med sine eiere. Kvartalspresentasjoner kan ikke bli ferdige fort nok og det meste er på repeat. Slider er knapt nok oppdatert med riktige årstall. Innrullering av pasienter rapporteres ikke, muligens fordi det er så begredelig at det er skamfullt? Det blir spennende å høre nå på Q3.
Hele PCIB framstår mer som en veldedig forskningsorganisasjon enn et børsnotert selskap som sitter på teknologi så bra at det er revlusjonerende. En ny golden standard som burde kunne selges til en kø av budgivere for milliarder av dollars. (Eller er det ikke hold i det som framlegges? Er vi holdt for narr?)
Jeg synes noen her inne bør ta ansvar for å organisere inntromming til ekstraordinær generalforsamling der man starter jobben med å tuppe styre og ledelse ut døra.
Jeg skal med glede kjøpe meg inn for alt jeg klarer etter Q3 for å støtte en slik innkalling, og stemme for utskifting av styreleder. Ny styreleder og så mange andre styremedlemmer som mulig som kan skiftes ut må lokaliseres på forhånd. Ny styreleder bør samtale med øvrige styremedlemmer og finne ut hvem hen vil ha med seg videre og hvem som bør skrotes.
Jonas Einarsson er leder av valgkomiteen og bør kunne rådføres i et slikt arbeide med å identifisere og konferere med aktuelle kandidater.
Jeg vil tro at også de største eierne vil stille seg positive til et slikt engasjement. Ingen ved sine fulle fem kan si til seg sjøl at de innerst inne er fornøyd med situasjonen slik den er i dag og som har fått skure og gå så alt for lenge. En enorm ryddejobb og omstrukturering er påkrevd for å snu dette i riktig retning, og det vil kreve drastiske tiltak. Det vil ta enda nye år, men oppstart med ny styreleder og deretter innhenting av mer kapital bør ikke utsettes unødig. Tilgangen på penger er fortsatt god, men dette kan snu samtidig som kassa skulle hatt påfyll i 2022.
Kan vi få oversikt over hvor mange som vil støtte et slikt opprør, og med hvor mange aksjer så er vi i gang om vi passerer 5%?