Investorenes problem nå er ikke først og fremst hvordan PCIB kommuniserer, men at det de har sagt gir lite spesifikk grunn til å forvente så mye positivt fremover. Om årsakene til det skyldes dårlig ledelse er vanskelig for meg å bedømme og heller ikke så viktig i og med at det er negativt for caset uansett.
Så vidt jeg kan bedømme har selskapet gitt relevant info, men man kan absolutt mene at de har vært urealistiske i sine positive fremstillinger og dermed skapt for store forventninger. Samtidig tenker jeg jo at det er nødvendig med en optimistisk ledelse i denne bransjen, så jeg forventer forsåvidt ikke nøkternhet i kommunikasjonen heller, men informasjonen må vurderes deretter.
Ser man litt nøye på hva de har guidet om Release siste årene, så er jeg redd at også forlengelsen til H2 2023 blir for optimistisk. Grunnen til at jeg frykter det er følgende:
- Fra Q2 2020 var guidet timeline for interim H2 2022/H1 2023
- På Q2 2021, da de meldte forsinkelse til H2 2023, sa de at opprinnelig timeline på H22022/H12023 var basert på 14-18 pasienter pr kvartal og INGEN ytterligere impact fra Covid.
- Samtidig opplyste de at beste kvartal hittil er N=10 pasienter (hvilket må dreie seg om Q1 2021).
- Under pandemien tom Q2 2020 vet vi at de innrullerte kun 1 pasient.
- De forventet altså økning fra 1 til 13-17 pasienter fra Q2 20 til Q3 20, men på Q3 20 meldte de kun “early indications of increased screening activity”.
- På Q4 meldte de at “Covid still having severe impact”, men at de så “INDICATIONS” of increased screening and enrolment. (Jeg kan ikke forestille meg at det betydde mange…)
- På Q1 2021 meldte de “increased screening and enrolment”, men selv om dette kun var 10stk (…og altså fremdeles langt unna 14-18), så ble guiding opprettholdt.
- På Q2 2021 meldte de kun 3 nye innrullerte i Q2 og da ble guiding endret til H2 2023.
Med tanke på dette store etterslepet på opprinnelig guiding og at Covid-issues fremdeles er pågående i helsevesenet, så sliter jeg med å se for meg at H2 2023 holder.
Med den usikkerheten følger naturligvis også finansieringsusikkerhet. Det blir til sammen veldig langt frem til noe som virker mer usikkert enn før. Det er nok også det markedet ser.
Mitt anslag er at de hadde maks 30 innrullerte på rapporttidspunkt for Q2 21. I så fall kreves vel 10pas/kvartal for å være ferdig innrullert innen mid november 2023. Det er sikkert ikke umulig, men krever et betydelig oppsving allerede nå på Q3.