Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

Investorenes problem nå er ikke først og fremst hvordan PCIB kommuniserer, men at det de har sagt gir lite spesifikk grunn til å forvente så mye positivt fremover. Om årsakene til det skyldes dårlig ledelse er vanskelig for meg å bedømme og heller ikke så viktig i og med at det er negativt for caset uansett.

Så vidt jeg kan bedømme har selskapet gitt relevant info, men man kan absolutt mene at de har vært urealistiske i sine positive fremstillinger og dermed skapt for store forventninger. Samtidig tenker jeg jo at det er nødvendig med en optimistisk ledelse i denne bransjen, så jeg forventer forsåvidt ikke nøkternhet i kommunikasjonen heller, men informasjonen må vurderes deretter.

Ser man litt nøye på hva de har guidet om Release siste årene, så er jeg redd at også forlengelsen til H2 2023 blir for optimistisk. Grunnen til at jeg frykter det er følgende:

  • Fra Q2 2020 var guidet timeline for interim H2 2022/H1 2023
  • På Q2 2021, da de meldte forsinkelse til H2 2023, sa de at opprinnelig timeline på H22022/H12023 var basert på 14-18 pasienter pr kvartal og INGEN ytterligere impact fra Covid.
  • Samtidig opplyste de at beste kvartal hittil er N=10 pasienter (hvilket må dreie seg om Q1 2021).
  • Under pandemien tom Q2 2020 vet vi at de innrullerte kun 1 pasient.
  • De forventet altså økning fra 1 til 13-17 pasienter fra Q2 20 til Q3 20, men på Q3 20 meldte de kun “early indications of increased screening activity”.
  • På Q4 meldte de at “Covid still having severe impact”, men at de så “INDICATIONS” of increased screening and enrolment. (Jeg kan ikke forestille meg at det betydde mange…)
  • På Q1 2021 meldte de “increased screening and enrolment”, men selv om dette kun var 10stk (…og altså fremdeles langt unna 14-18), så ble guiding opprettholdt.
  • På Q2 2021 meldte de kun 3 nye innrullerte i Q2 og da ble guiding endret til H2 2023.

Med tanke på dette store etterslepet på opprinnelig guiding og at Covid-issues fremdeles er pågående i helsevesenet, så sliter jeg med å se for meg at H2 2023 holder.

Med den usikkerheten følger naturligvis også finansieringsusikkerhet. Det blir til sammen veldig langt frem til noe som virker mer usikkert enn før. Det er nok også det markedet ser.

Mitt anslag er at de hadde maks 30 innrullerte på rapporttidspunkt for Q2 21. I så fall kreves vel 10pas/kvartal for å være ferdig innrullert innen mid november 2023. Det er sikkert ikke umulig, men krever et betydelig oppsving allerede nå på Q3.

20 Likes

I utgangspunktet har ledelsen i PCI Biotech faktisk vært kjent som konservative / forsiktige i sin kommunikasjon.

Med ODD indikasjon tilsier vår tids pandemi kanskje ikke unaturlig forskyving av inkludering….

1 Like

Jeg aner ikke grunnlaget ditt for denne påstanden… For min del har jeg de siste 5 årene oppfattet at PCIB har en klar tendens til å forsterke positiver og underkommunisert negativer, hvilket jeg jo til dels redegjør for i innlegget. Det betyr ikke at jeg mener de gjør noe galt eller lyver, men jeg har hatt nytte av å merke meg det. Foreslår at du isteden vurderer de konkrete opplysningene, heller enn å vise til hva du mener at andre mener at PCIB har vært kjent for :slight_smile:

6 Likes

Konkret? hva som faktisk har skjedd er riktig selvsagt og konkret. Men med bakgrunn i de svært gode resultater og studieoppsett og KOL s og eksterne hjelpere var det før pandemien ikke unaturlig å guide som de gjorde. Som sagt har ledelsen tidligere fått kritikk for å være for forsiktig i sin kommunikasjon. Indikasjonen er tross alt ODD….

2 Likes

Hvert år som går uten at det skjer noe mtp oppskalering av selskapet for å få fart på hele pipelinen er utrolig kostbart for aksjonærene.

Selv om det vil medføre økte utgifter i en periode nå for å få fart på sakene vil det gi store inntekter i framtida når teknologi / medisinske nyvinninger er godkjente og kan selges.

Taktikken med å holde burnrate på et minimum for at det kun skal være fokus på Release, mens øvrige deler skal stå i bero og betraktes som opportunistiske er TOTALT feil.

Årene går og utløpet av patentene rykker stadig nærmere. Dvs framtidige inntekter forsvinner uten at man ser det. Milliarder av kroner i reduksjon av framtidige inntekter på salg av produkter eller en stor avtale / oppkjøp regelrett pøses ut av vinduet for hvert år som går. Og utgiftene til å få fart på sakene ligger jo bare på vent. De er bare utsatt til PW er klar til å begynne på neste prosjekt etter release-utfordringene er løst, og det er lenge til. Må jo følge opp det studiet non stop later det til - uten at det hjelper.

Slik det er nå består selskapet av en håndfull ansatte som jobber med release og noen forskere som leker seg med sitt. Styre og ledelse virker totalt uinteresserte og nærmest som de ikke er klar over at de er ansatt for å skape verdier for eierne sine. Aksjekursen skal oppover - ikke nedover. Det virker som det er plagsomt for PW og RS å skulle kommunisere med sine eiere. Kvartalspresentasjoner kan ikke bli ferdige fort nok og det meste er på repeat. Slider er knapt nok oppdatert med riktige årstall. Innrullering av pasienter rapporteres ikke, muligens fordi det er så begredelig at det er skamfullt? Det blir spennende å høre nå på Q3.
Hele PCIB framstår mer som en veldedig forskningsorganisasjon enn et børsnotert selskap som sitter på teknologi så bra at det er revlusjonerende. En ny golden standard som burde kunne selges til en kø av budgivere for milliarder av dollars. (Eller er det ikke hold i det som framlegges? Er vi holdt for narr?)

Jeg synes noen her inne bør ta ansvar for å organisere inntromming til ekstraordinær generalforsamling der man starter jobben med å tuppe styre og ledelse ut døra.
Jeg skal med glede kjøpe meg inn for alt jeg klarer etter Q3 for å støtte en slik innkalling, og stemme for utskifting av styreleder. Ny styreleder og så mange andre styremedlemmer som mulig som kan skiftes ut må lokaliseres på forhånd. Ny styreleder bør samtale med øvrige styremedlemmer og finne ut hvem hen vil ha med seg videre og hvem som bør skrotes.
Jonas Einarsson er leder av valgkomiteen og bør kunne rådføres i et slikt arbeide med å identifisere og konferere med aktuelle kandidater.

Jeg vil tro at også de største eierne vil stille seg positive til et slikt engasjement. Ingen ved sine fulle fem kan si til seg sjøl at de innerst inne er fornøyd med situasjonen slik den er i dag og som har fått skure og gå så alt for lenge. En enorm ryddejobb og omstrukturering er påkrevd for å snu dette i riktig retning, og det vil kreve drastiske tiltak. Det vil ta enda nye år, men oppstart med ny styreleder og deretter innhenting av mer kapital bør ikke utsettes unødig. Tilgangen på penger er fortsatt god, men dette kan snu samtidig som kassa skulle hatt påfyll i 2022.

Kan vi få oversikt over hvor mange som vil støtte et slikt opprør, og med hvor mange aksjer så er vi i gang om vi passerer 5%?

4 Likes

7 nye patenter i 2020 og 2021. Det betyr langt bedret IPR…

Jeg tenker at nu når de 20 største aksjonærer siste 2-3 oppdateringer øker noe, svært stor økning av nye skribenter på tråden med bare negative vurderinger at en bunn kanskje er her. Jeg for min del venter lett noen få dager til kvartalspresentasjon. Gleder med til oppdateringer av de tre teknologiben. Selvsagt vil det bli en grundig oppdatering og gjennomgang på en kvartalspresentasjon.

2 Likes

Synes du de har vært forsiktige når de har guidet interim på RELEASE?

4 Likes

Guidingen ble presenter før covid så forutsetningene har endret seg

1 Like

Det er klart, men har de guidet forsiktig, både før og etter covid?

Et konkret eksempel raskt fra hodet : de guidet den første pasienten i USA i 2019. Pasienten kom i 2021….

Bare en idiot vil si at de har guidet for forsiktig, når de har bommet på det meste.

2 Likes

Nei, guidingen er blitt endret tre ganger under pandemien og hver gang har den nye guidingen virket for optimistisk. Til og med allerede i Q3 19 kunne man begynne å lure, da de allerede opplevde tydelige forsinkelser uten at de endret guiding til interim…

Uansett…poenget nå er ikke for min del å fordele skyld, men å se på hva fakta/historikken kan fortelle om videre forventning.

Edit: Og her har jeg ikke en gang tatt med guidingen omkring først patient USA som @Chrkni nevner over…

2 Likes

(Deleted)

19 Likes

Enig, og viktig at aksjonærer/EIERNE blir hørt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Interessant event denne uken:

4 Likes

Det det refereres til er fra ett studie som ble publisert i 2014, altså 7 år siden, og de kjøpte inn bl.a. TPPS2a fra PCIB den gang.

Vedlagt er artikkelen.

nn500777n.pdf (7,5 MB)

7 Likes

Mulig å lage en meningsmåling aller først kanskje. Før man evt samler inn fullmakter?

1 Like

Flott med aksjonærer som formidler sin misnøye, stiller gode spørsmål og ditto krav om at selskapet faktisk kommuniserer med sin eiere. Gir ledelsen et solid, verbalt rapp over fingrene.

Men jeg har til gode å se at et organisert aksjonæropprør fører til annet enn uro, unødig støy og ytterligere nedgang.

Så lenge de fleste av oss ikke er gift med selskapet, er muligens et bedre alternativ å forlate det, selge seg ut. Investere i et selskap der teknologi, evne til kommersialisering og kommunikasjon virker mer tilfredstillende?

Men det forutsetter at separasjonangsten er håndterbar, og i alle fall ikke større enn frykten for å miste enda mer av arbeidskapitalen.

9 Likes

Godt sagt. Og de 20 største aksjonærer har ved de 2-3 siste oppdateringer vist at de øker noe. Så så galen er tydeligvis ikke caset for de største eiere…

Det er selvsagt interessant å høre på hva forumdeltakere som ofte aldri har vært eller kommer til å bli aksjonærer( nu når man har lest deres innlegg her i flere år). Men det er egentlig kun støy for styret og selskapet.

Lytt til aksjonærene derimot, det er et must! Tok du han!

3 Likes

Svartedauden 13,49.

Melding :smile:

2 Likes

Oslo (Norway), 8 November 2021 – PCI Biotech (OSE: PCIB), a cancer focused biopharmaceutical company, today announced that the coordinating principal investigator for the RELEASE trial, Prof. Dr. Jörg Trojan, Head of Gastrointestinal Oncology Unit, Goethe University Hospital, Frankfurt, Germany will present results from the fimaChem Phase I study in bile duct cancer and the design and status of the ongoing pivotal RELEASE study at the online event ‘Light-responsive platforms for controlled drug delivery’ hosted by IPA (International Photodynamic Association).

The online event is scheduled for 15:30-18:00 CET today and the presentation by Prof. Trojan is named ‘PCI of gemcitabine in locally advanced inoperable cholangiocarcinoma – a new technique with promising clinical activity’. Please find the presentation enclosed.

The event also includes a presentation by Dr Pål K. Selbo, Oslo University Hospital, showcasing preclinical research from the Oslo University Hospital applying the PCI technology for delivery of cancer immunotherapeutics.

5 Likes

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/8ab949e8-1af6-48c2-aefa-51501d1ee4c1

6 Likes