Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Teknisk analyse (PCIB) (TA)

Nå kan ikke jeg noe om TA men når denne “analysen” sier det er medium risiko når det gjelder likviditet så kan man jo bare ikke ta dette seriøst.

Pcib er fullfinansiert “beyond interim readout” som skulle da tilsi minimum 3 år :joy::joy::joy:

Greit nok at man ser bare på TA og anbefaler ut i fra det men når man da drar med likviditet må man basere seg på fakta.

1 Like

Likviditet i TA er hvor mange aksjer som blir omsatt daglig. Hvor enkelt eller vanskelig det er å kjøpe eller selge seg ut. Sjå under:

**Likviditetsrisiko angir risiko i forhold til hvor enkelt det er å få gjennomført handler i aksjen. Hvis likviditetsrisikoen er høy, er det ofte stor spread mellom kjøper og selger, og det er små og få volumer som blir handlet. Ved å gjennomføre et kjøp eller salg av en slik aksje kan verdien på investeringen din gå kraftig opp eller ned, spesielt dersom du skal handle en større post og/eller har det travelt med å komme inn eller ut. **
**Likviditetsrisiko beregnes ved å se på gjennomsnittlig daglig omsetning det siste kvartalet, oppdelt i de siste 5 dagene, de foregående 17 dagene og de foregående 44 dagene. Disse tallene er avledet fra “Volatilitet” for “1 uke”, “1 måned” og “1 kvartal” som gitt i tabellen under chartet. **
Følgende inndeling brukes:

Daglig gjennomsnittslikviditet Likviditetsrisiko
** over 10 mill kroner eller 1.00 mill euro/dollar Lav**
** 1-10 mill kroner eller 0.10-1.00 mill euro/dollar Medium**
** 10 000 - 1 mill kroner eller 0.001-0.10 mill euro/dollar Høy**
** under 10 000 kroner eller under 0.001 mill euro/dollar Ekstrem**

5 Likes

Når man snakker om likviditeten til en aksje mener man alltid omsetningen av aksjen på børsen. Om du har aksjer for 1 million og det normalt sett blir omsatt aksjer for 1 million per dag er det ikke lett å bli kvitt disse raskt uten å flytte kursen nedover. Teknisk analyse er i stor grad ubrukelig, men når det gjelder likviditetsproblemer er det de sier helt korrekt.

2 Likes

Skjønner, takk :grinning:

2 Likes

Investering uten noen kunnskap om Teknisk analyse er som å basere seg på å «hoppe av i svingen». Maksimal risiko. Det gjelder å kunne kjenne igjen indikasjonene på når det er trygt å gå inn og ikke minst når det er tid for å tekke seg helt ut :smile:

1 Like

“… når det er trygt å gå inn og ikke minst når det er tid for å trekke seg helt ut”.

Ja, hvem kan greie seg uten et slikt verktøy? Å investere i biotekselskaper i utviklingsfasen sånn helt i blinde, må sterkt frarås. Sjøl bruker jeg Evergood, den gir de klareste tegningene i kaffegruten.

4 Likes

Med tidligfase biotech finnes det strengt tatt ikke noe beskyttelse, bortsett fra å holde seg klokelig vekke, det har vi erfart med den ene emisjonen værre enn den andre. Sikreste måten å bli robbet på. Men dette er en annen diskusjon.

Teknisk så er det brudd opp fra konsolidering i PCIB som gjelder for egen del.

2 Likes

Enig👌
Så har man dem som kommer innom denne tråden for å uttrykke at teknisk analyse er ubrukelig, det blir for dumt.

5 Likes

PCIB begynner å se en smule oversolgt ut i det kortsiktige chartet nå.

3 Likes

Finnes det noe bra og gratis TA verktøy for analyse en nybegynner kan starte med?

1 Like

Investing.com og netfonds.no er supre

2 Likes

Takker :grin:

1 Like

Jeg syntes investing dot com er helt strålende. Spesielt som innlogget bruker, selv om de spammer deg med noe mail. Men det viktige er at du må trykke på “technical chart” og så maksimere vinduet.

image

Noe som tok meg langt tid å finne ut av var at du faktisk kan lagre charts der. Så du kan ha 20 forskjellige charts som viser forskjellige ting, på forskjellige tidslinjer osv. Greit når man vil analysere forskjellige ting, som indekser og forskjellige enkeltaksjer.

Det eneste jeg savner der er muligheten for horisontale volumbars, eller price by volume som det vel heter.

6 Likes

Ja de volumbarene tjener nok tradingview gode penger på

1 Like

Tiden jobber for aksjen. Veldig solid volumbar på det området vi er i nå, og jo lenger mot sommer vi kommer, jo mer “ut av nedtrenden” kommer den.

Når mener markedet at den norske biotechindeksen faktisk har bunnet?

7 Likes

Noen som vil ha en mening om det falske bruddet her? Svakhetstegn? Kunne tenkt meg en god backtrade med salg på 29, så kjøpe tilbake nå? :stuck_out_tongue:

Det var vel ikke et brudd å snakke om, all den tid close ikke var over close i desember 2018? For meg så ser dette ut som en endeløs konsolidering som først vil bli brutt på konkrete nyheter - positive eller negative.

1 Like

Jeg ser ikke det store svakhetstegnet i og med at den ikke utløste noen volatilitet etterpå. Men var jo ikke noe veldig styrketegn heller.

2 Likes

@Christian Tenkte på fallende linje med breakout opp i horisontal kanal og ned igjen.
@Savepig Enig i at det ikke er svakhetstegn, det er et styrketegn etter mitt syn, for nå blir det straks mer omsettning i denne aksjen. Den skal slutte å bli kjedelig skal du se. (du viser egentlig det samme med akkumulert volum pr prisrange du viste her tidligere i dag)

Ok her er min tolkning:
Den kilen representerer utmattelsen hos investorene. De som holder hode kaldt akkumulerer i bunn på den horisontale linja, 25,00 blank. Etterhvert som det blir igjen flere og flere luringer i bunnen av trendkanalen her, så faller volatiliteten. Det nærmer seg tomt for lett utolmodige og tilgjengelige aksjer.

Legg merke til bevegelsen i pris. Som er ganske stor, mens bevegelsen i volum er lite. Her er det blitt tynt med aksjer tilgjengelig. Så har den falt ned igjen, på et relativt lavt volum. Spennende!

Den fakeouten der, er spekulantene blandt oss, som også er lei av å vente, de ser det samme og lukter at endelig er distribusjonen ferdig. Så ble noen ivrig på sjansen på noe nyheter/rykter, og pang, rett opp og rett ned igjen. Vi har sett det samme noen ganger nå rett før kvartalstall i Photocure.

Gir den en måned så får vi en trendendring, som jeg forventer opp. Og ut fra volumet er 25 bunn. De første vårtegnene er her.

21 Likes

noe av det bedre jeg har lest på disse ta-sidene.

3 Likes