Vel, såfremt ikke oppturen fredag skyltes at en del investorer har begynt å innse at PCIB er latterlig lavt priset når antar at såvel fimaVACC som fimaCHEM blir suksess. Og avtaler mhp fimaVACC kan komme når tid som helst. Vil ikke være unaturlig at investorer som har muligheten til å kjøpe en krone for ti øre faktisk gjør det, uavhengig av hva TA skulle tilsi.
Men fortvil ikke, jeg er sikker på at dere TA eksperter evner å komme opp med en forklaring på det også, dersom så skulle skje. ;-))
TA handler jo om å finne ut hva som mest sannsynlig vil skje. Ingenting er 100% sikkert
Og takk for det!
Ja, fu har nok rett i det, og jeg må vedgå at jeg er imponert over hvor ofte dere treffer. Men det hele er etter min mening psykologi. Dersom det sitter noen hundre personer som handler på TA og de fleste tolker bildet på samme måte, da vil jo alle disse selge på mer eller mindre samme tidspunkt når charter sier selg. Og da må nødvendigvis et fall inntreffe.
På samme måte vil de fleste av disse som følger TA kjøpe når charter sier kjøp. Da må nødcvendigvis kursen bli presset opp.
Følgelig bli alle som følger TA styrket i troen. Og flere av oss andre vil begynne å bruke de samme signalene. Noe som i neste omgang vil bidra til å forsterke troen på at. TA funker.
Det er nok noe flere av oss burde sette oss inn i. ;-))
Det skal vel godt gjøres å treffe noe særlig dårligere enn det Investech har gjort.
-
Kjøpte seg inn med 94k før jul en gang på opptrenden som var rundt Esmo.
-
Solgte seg ut i januar da opptrenden tydeligvis ble brutt.
-
For et par uker siden ble pcib tatt inn i hold-deg unna porteføljen. Da var kursen ca 25 kr. Noen dager senere kommer fimaVacc meldingen og kursen går til himmels.
-
Investtech gjør full retrett og anbefaler nå kjøp(sist søndag-mandag) og sier at aksjen ikke blir å finne på hold deg unna lista neste gang. Aksjen topper for så å falle bratt både tirsdag, onsdag og torsdag.
-
Investtech innser de igjen står på feil fot og beholder aksjen på hold-deg unna lista(torsdag). Dagen etter stiger selvfølgelig aksjen 12%…
Tror pcib må være Linløkkens største hodepine.
5/5 bom skal jo godt gjøres men sånn går det når de forsøker seg med helt mekanisk teknisk analyse på en slik aksje.
Når det er sagt synes jeg faktisk brukerne her på tråden til dels treffer bra så noe kan man nok få ut av teknisk analyse selv i denne aksjen. Men du må vel ha innsikt i aksjen og biotek generelt noe Investtech ikke har. For dem er PCIB bare et verdipapir på lik linje med Statoil og Hydro.
Det uforutsigbare i farmasiaksjer er vel det som gjør TA i disse aksjene vanskelig. For det hjelper kite med at chartet sier selg, dersom det dagen etterpå dundrer inn en overrraskende positiv melding. Da går aksjen uansett hva TA måtte si.
For min del handler TA ikke om å finne hva som mest sannsynlig vil skje, men å finne flere forskjellige scenarioer som KAN skje, og så se etter tegn på at de er på vei til å oppfylles.
Så hva er min tolkning om hva som mest sannsynlig vil skje? Absolutt ingenting.
Men jeg tror at det må utløses vesentlig volum (1 million + aksjer i omsetning på en dag, eller over 2 millioner minimum over 2-3 dager) for å flytte aksjen oppover permanent. Det er min hovedteori i hvert fall.
Hva er problemet med den teorien? Jo, det er mulig at svært mange av de som kjøpte seg inn rett etter emisjonen allerede kan ha solgt seg ut på lavere nivåer. Sånn sakte over tid. Og at det derfor ikke er flere millioner aksjer til salgs mellom ca 35 og ca 38 slik det ser ut som. Det kan derimot hende at svært mange av disse aksjene allerede har byttet hender til folk som ikke selger på det nivået. Og hva er sannsynligheten for dette? Det er irrelevant for min del å prøve å sette noen prosentsjanse på dette. Aksjen kan fyke som en rakett rett gjennom 35-38-40+, og det går jeg i så fall glipp av.
Ser man på det svært korte bildet blir det kanskje annerledes. Her kvarterschart.
50% fib retracement på lavt volum (ca 100 000 aksjer). Er det til å stole på?
Vel det er jo opp til den enkelte å tolke. Det går fint an å forsvare forskjellige synspunkter der. Min skepsis er kanskje unødvendig stor fordi det skjer siste timen før helgen. For å si det enkelt, kursbevegelser siste timene på en fredag kan fort mangle “normal” motstand fordi andre aktører har tatt helg.
Jeg solgte meg ut når emisjon ble meldt og har siden sittet utenfor. Hva skal til for at jeg kjøper?
Vel, hvis jeg ser bort i fra at aksjen er uaktuell på grunn av det fundamentale (for lang tidshorisont til payoff, mangler avtaler med upfront payment fra ikke-radforsk selskaper), så ville en tur til 35 som utløste stort volum uten fall vært ett signal for mer opptur. På samme linje ville ett fall til 23-24 som utløste volum uten videre fall signalisert at støtten er veldig sterk og man kan vurdere å kjøpe for å trade den gamle trading rangen.
Hvorfor ikke 30-35? Fordi 29-30.5 ikke har blitt testet som motstand og holdt på noe tidspunkt, så jeg er skeptisk til å kjøpe hvis fallhøyden på kort sikt er helt ned til 23-24. Den prosentvise nedsiden er for stor. Men det betyr jo ikke at det ikke skjer nå. Det er alltids fullt mulig at ny trading range skal være mellom 29 og 35, men det er ikke det jeg ser på som mest sannsynlig. Jeg tror både nedtur eller opptur er mer sannsynlig.
En mulig teori?
Dette er min tolkning:
Jeg tror for å være ærlig det først og fremst er tradere som sendte kursen opp, men det kan jo godt være kursen nå stabiliserer seg på et høyere nivå enn før, ettersom det nå er litt mer åpent om det kommer en partneravtale. Jeg synes ikke TA-en her er entydig på hvilken vei vi skal.
Samtidig, hovedprosjektet som PCIB jobber med er vel ikke heeeelt i rute.
Christian metoden. En velprøvd teori det der.
(og pass dere så dere ikke blir flagget ned og meldt av forumpolitiet for offtopic)
Det var jo litt innhold i posten min da, men kom kanskje ikke fram så klart. Teorien min er at vi nå er inne i en konsolidering, og at den godt kan ende opp over støtten på 29. Det som svekker teorien er jo selvfølgelig at vi har vært nede på 26-tallet. Konsolideringsmønsteret ser jo ut til å ping-ponge rundt 27-31, og midt mellom der har du 29, så ikke heeelt godt å si.
Joda, begynner å se ut som en redistribusjon, kanskje ny trading range 28,60-32,00
Er noen stigende bunner, så ser litt lovende ut. Men det er veldig kaotisk når et liten fillehandel kan øke eller senke kursen en krone. Og bare timer sener går det en times snittomsettning uten å rikke på kursen.
Khrysstjan Logic, nice!
Da røk den teorien om traderange. Og bunnen datt plutselig ned på 28 blank. Og omsettnig døde
Flat bunn, skal da gjerne bryte ut her, opp eller ned, flip a coin. setter en knapp og et glansbilde på opp.
Hva sier teknikerne nå da? Virker da som om kursen har tatt et skritt opp i trappa etter fimaVacc-meldingen? God støtte på 28. Motstand 30?
Reine jordskjelvet! 3 på richters skala, må over 5 for brudd opp! (Slett meg)
Konsolidering! Står vel å vipper på motstands/støtten på ca 29. Jeg vet ikke heelt om jeg vil kalle dette en vimpel eller et bear flag.
Ser mer ut som en vimpel siden trenden i forkant var sidelengs
Det er en no brainer etter patent gitt PCIB:joy:. Fimabac