Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Teknisk analyse (PCIB) (TA)

Tja, en close på 74,30 eller mer virker lite trolig i dag :grimacing:

Flere som har noen tanker rundt dette?

Jeg ser den som nøytral, svakt fallende om det ikke skjer noe fundamentalt. Det må nok noe ved på bålet for å få stigning herfra. Jeg kan skimte en range på 68 - 74.

Hvis jeg skal supplere med noe positivt så er moment til nedsiden noe begrenset om man ser på Stochastics og andre slike indikatorer, så det kan godt være den bare kommer til å trende i range til noe fundamentalt vipper den ene eller andre veien.

1 Like

@Nocturne, hva er den enkleste måten å se støtte og motstandsnivå for en aksje? Hva slags modell bruker du/dere? Hilsen en som ikke kan noe om TA men ønsker noen enkle regler for å se disse nivåene :grinning:

1 Like

Viva la résistance!!! :muscle::crossed_swords:

5 Likes

Dette er litt avhengig av timeframe, du vil se ulike støtter / motstand alt etter hvilke timeframes du ser på - men tommelfingerregel er at man tillegger nivåer på høyere timeframes mer vekt enn på lavere timeframes. Så må man bestemme seg for om man skal tegne ved wicks eller candle bodies.

Personlig foretrekker jeg wicks. Ofte er dette algo action for å teste nivåer, og du ser ofte aksjer trende over og under støtte / motstandslinjer i charts. Derfor føler jeg wicks gir litt mer handlingsrom hvis man trader så man ikke blir “wicket ut” av en trade, om du skjønner.

En ting jeg pleier å gjøre er å tegne inn linjene på Weekly (som er høyeste timeframe jeg ser på) og så zoome inn og tegne mindre linjer på lavere timeframes. For PCIB er det enkelt å se hvor støtten og motstanden ligger på weekly.

(Tok ikke med wick til nedsiden denne uken da candlen ikke er lukket enda, men mest sannsynlig blir det ukens low. Skal falle ganske bra i morgen for å utfordre den wicken og det tviler jeg på skjer :slight_smile: )

3 Likes

Med tanke på at du skriver “For PCIB er det enkelt å se hvor støtten og motstanden ligger” og “mest sannsynlig blir det ukens low” så skal du få et veldig dumt spørsmål.

Betyr dette at støtten/motstand ligger ved 59 eller 71? Mener du at dette er ukens low og at kursen må kraftig ned enda til 59 i morgen for at utfodra?

Ps. Undskyld for de sikkert dumme spørsmålen, men det er jo den eneste måten å lære seg på.

1 Like

Chartet jeg postet er et weekly chart. Dvs. at hver candle du ser i chartet er 1 uke med handel.
Igjen som jeg skrev pleier jeg å se på weekly og så zoome meg inn for støttenivåer på lavere timeframes. Støtten på weekly ligger på ca. 60 kr og motstand på ca. 82 kr. Dette kan da defineres som en trading-range.

Weekly tradingrange

Når jeg skriver weekly low så mener jeg det laveste aksjen har vært denne uken.
Dette nivået er på 66 kr. På weekly så betyr det at dersom aksjen bryter 66, så er neste støttenivå 59. Det betyr ikke at aksjen skal ned til 59 nei.

WEEKLY LOW

Når jeg skriver at jeg regner med weekly low er satt, så tror jeg det er det laveste vi ser kursen denne uken. Så vil neste uke (neste candle) diktere om det var bunn eller om den skal lavere.

Men igjen, dette er grunn til at man må zoome inn. Det gir litt mer fleksibilitet og detaljer.

Da ser du f.eks at du kan få enda flere tradingranger - 50-58, 58-65 og 66-82 som tidligere nevnt.

Daglig chart

Zoomer du enda mer inn, får du enda mer detaljer etc.

Timeschart

Håper det ga mening :slight_smile:

20 Likes

Tusen takk for et veldig godt svar! For min del så var dette en fin kveldslesing. Setter stor pris på at du deler din kunskap @Nocturne

Da holder vi tomlene på at du har rett med at ukens bunn er nådd!

3 Likes

@Nocturne, takk for tilbakemelding. Hvilke verktøy kan anbefales, gjerne gratis, for slik analyse?

1 Like

Tradingview.com og investing.com er bra steder å begynne

3 Likes

Nice!

1 Like

Kan dere flytte denne samtalen et annet sted? Fint å slippe å få varsling om søkemotoropplæring.

PCIB skal opp igjen. God helg.

29 Likes

Skal innrømme at jeg ikke legger så mye vekt på teknisk analyse, men har lagt merke til at du har adskillig bedre treffprosent enn Investtech, så uansett hvordan det går i nær fremtid så er dette er hyggelig feel-good-lesning sånn rett før jeg stikker og trener, og en konfindent og bastant"god helg" som sluttreplikk gjorde susen.

13 Likes

Holde 70 med god margin etter denne uken er definitivt bullish

17 Likes

@Snoeffelen Du har nok misforstått. Ordknappheten kommer ikke av for mye selvsikkerhet men av at jeg er en overtrøtt småbarnspappa i foreldreperm og noen ganger har jeg ikke mer igjen å by på enn de få ordene. :slight_smile:
Jeg har også sett at folk handler etter min TA, og her må jeg understreke at jeg er en svært feilbarlig mann som alle oss andre. IKKE gjør det!

Men jeg gir meg ikke. Skylder på trøttheten og tror at den siste tegningen var en smule upresis.
Her er en oppdatering. Jeg ser en avtagende kile - “falling wedge”.
Vi kan i tillegg se minkende volum, og det er akkurat det man vil se i en negativ trend.

Så er det spennende med makrobildet og avtalen mellom USA og Kina. Det kan styre mye av utviklingen på børsene denne uken og tiden framover.

https://school.stockcharts.com/doku.php?id=chart_analysis:chart_patterns:falling_wedge_reversal

7 Likes

The pattern usually forms over a 3-6 month period and the preceding downtrend should be at least 3 months old.

Håper ikke på 2mnd til med nedtrend?? :grimacing:

3 Likes