Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Teknisk analyse (PCIB) (TA)

Omsatt 2,7 millioner, så er nok knapt nok sardiner

Skikkelig feriehandling på vår indeks nå

4 Likes

Det du sier er at det er mer sommersesongfiskere :fishing_pole_and_fish: Noen av volum spikene er interessante og kan tolkes som at noen ønsker å kjøpe mer men det er for lite til salgs.

2 Likes

Tja, jeg ville heller snudd på det og sagt at det finnes veldig lite salgsvilje i aksjen, slik at selv om kjøpspresset i aksjen er tilnærmet lik null så har det vært nok til å drive prisen oppover.

Skulle fryktelig gjerne hatt den over 53 igjen slik at den trader over 200 dagers snittet, hvis ikke vil det ganske fort etablere et nedtrend-narrativ som kan gjøre at salgsvilligheten øker.

10 Likes

Jeg har i det siste øket beholdningen med rundt 50000 PCIB aksjer på 47 nivå. Uten at det har medført endring i særlig grad. Forventningene er vel fortsatt høye i PCIB, så et veldig fall videre nå ser på kort sikt ikke akkurat sannsynlig ut. Det ser mer ut som om investorene posisjonerer seg på dagens kursnivå og håper på positive nyheter. Kommer ikke det vil det fort bli videre fall pga nyhetstørke.

7 Likes

Savepig skrev: “Skulle fryktelig gjerne hatt den over 53 igjen slik at den trader over 200 dagers snittet, hvis ikke vil det ganske fort etablere et nedtrend-narrativ som kan gjøre at salgsvilligheten øker.”

Hvis man utfyller Savepigs analyse med MA50 og MA9 så er begge disse fallende, og RSI ligger stabilt på 30. Så her er det nok behov for positive nyheter snart før den negative trenden sementeres - i tråd med hva Merlin skriver: “Det ser mer ut som om investorene posisjonerer seg på dagens kursnivå og håper på positive nyheter. Kommer ikke det vil det fort bli videre fall pga nyhetstørke.”

Bryter vi opp i dag 🤼

11 Likes

Jupp, fulgte også tett med på denne symmetriske trekanten. Ser ut som det har snudd og da får vi høyere bunn og forhåpentligvis etthvert en ny, høyere topp (på høyere tidsintervaller), så sant makrobildet ikke blir stygt.

18 Likes

Kraftig brudd opp idag :raised_hands: Mens FA-spekulasjonene fyres i vei på småprat tråden så tar eg meg friheten med en TA-spekulasjon om prisen frem til kvartalsrapport :rocket:


(litt for konservativ kanskje :smirk: )

10 Likes

55-60 er en rimelig grei antagelse ut fra de opplysningene vi sitter på i dag, men det kan like gjerne komme noe nytt underveis.

8 Likes

Weekly log scale

5 Likes

Fint oversikt. Men du mener vel ikke at teknisk analyse er i stand til å forutsi kursendringer over så lange tidsintervaller, innenfor biotek, som er såpass volatilt og binært?

Ingen TA kan forutsi fremtidig kurs. Hvis noen tror det så har man missforstått TA totalt.

Men det hjelper deg å se hva markedet gjør med å studere volum og bevegelse i pris. Og til slutt bygge en beslutning på når man bør ta en posisjon.

Vi kan for eksempel ta bevegelsene fra toppen før Covid. Ser man på volumet på vei opp er det betydelig. Dette sier oss at det ikke er bare småfisk bak bevegelsene. Men volumet avtar opp mot toppen. 16. desember ender faktisk med rød bar på høyt volum. Påfølgende forsøk på rally viser lavt volum og manglende evne til å komme høyere. Reaksjon kan forventes. Reaksjon kommer og pris ser ut til å ha vært volatil. Etter bunnen 27. januar kommer et nytt forsøk på å løfte pris. Igjen feiler det, og man kan se tegnene på avtagende volum på vei opp.

Vi får så corona droppen. Ganske massiv. Men til tross for ekstremt volum makter den ikke å komme ned til tidligere nivåer i pris, 21-22kr. Noe som er bull. Men det massive volumet som kom, tilsier at det skal testes til nedsiden igjen, som også skjer, igjen på høyt volum. Når denne da testes for 2. gang, makter prisen å bare bli presset til ca halvparten av tidligere, 35.50 den 30. mars. Igjen bull, og et tegn på høy sannsynlighet for en pris over 49.90, et nivå som ble satt på den første rekylen opp i begynnelsen av mars.

Resten av rallyet går egentlig uten mye om og men, men man kan se på volumet at det blir mindre og mindre på vei opp. Utifra tidligere pristopp og hvordan volumet er på vei ned ettersom vi nærmer oss, er det naturlig å tro det vil bli en form for reaksjon idet vi kommer der. På toppen kommer 2 uker med meget stort volum, uten evne til å gjøre så mye med prisen. Makter ikke å løfte prisen høyere. Istedenfor får man en ganske stor reaksjon ned i etterkant, også på relativt høyt volum. Men denne gang avtar volumet ganske kjapt. Det er også mindre volum en på den første koronadippen. I tillegg har man også mindre spread.

Nå er det viktig å huske på at volumspiken på toppen kom før noe avklaring med AZ. Hadde man fått avtale ville det bare blitt med denne lille dippen på høyt volum , og så ett ganske tydelig brudd over motstandslinjen.

Kunne jeg spå reaksjonen? Nei, men jeg satt med 2 scenarioer i hodet.
1: Ved avtale, :rocket:
2: Brudd/utsettelse: Reaksjon til nedsiden, karakter på denne vil da gi meg en pekepinn på styrke/svakhet. Kaste kortene, holde?

Håper dette ga deg noen svar.

44 Likes

Takk for utfyllende svar/kommentar.
Hvis man da skal følge ditt resonnement videre, så ser man små volmer de siste dagene, noe som betyr at man ikke skal legge for mye vekt på disse bevegelsene foreløpig.
Forøvrig noe jeg nevnte i en kommentar på småprat i går (kopierer inn graf her).
For øyeblikket ligger det vel an til småtrading i intervallet 45-52, hvis det ikke skjer noe større utløst av en eller annen positiv eller negativ nyhet.

Edit: Men mest sannsynlig kommer det ingen selskapsspesifikke nyheter i alle nærmeste fremtid. Da får vi testet Savepigs og Merlins hypotese: “Det ser mer ut som om investorene posisjonerer seg på dagens kursnivå og håper på positive nyheter. Kommer ikke det vil det fort bli videre fall pga nyhetstørke.”. Da får vi i alle fall testet støtten på 45, om ikke annet.

Og hva tenker du da om ditt pkt 2 så langt? Altså karakteren på reaksjonen etter fallet.

Veldig kortsiktig ser det vel ut som krysning av 48,0 er et nivå som signaliserer oppgang/nedgang innenfor tradingintervallet. Selv for de av oss som ikke trader denne nå så er den et interessant kasus fordi det er så mye uavklart og den derfor er svært følsom for rykter/nyheter og TA-basert trading - noe den forsåvidt har vært en stund.

1 Like

Det lille man har å gå utifra per dags dato ser ok ut. Sekundærtest av SC laget en higher low. Den tok også lenger tid med mindre og avtagende volum.

Det jeg litt spent på er hvordan rallyet etter sekundærtesten utspiller seg. Hadde vært fint om den klarer å komme opp på samme nivå. Lager vi en lower high, får vi et nytt datapunkt, og man har muligens an “apex” formasjon under utvikling, som og sier i seg selv at markedet er usikkert. Ingen er villig til å drive prisen høyere, men ingen er heller villig å selge for billig.

Slike formasjoner kan være vanskelige å tyde, da man har både “bullish” oppførsel og “bearish” oppførsel samtidig. Er man heldig og dyktig kan man muligens tyde hva intensjonen er utifra oppførsel på volum.

Men som sagt, vil se hvordan rallyet utspiller seg. På timebasis er volumspikene på toppene av formasjonen med tilhørende bevegelser ned. Hvis dette fortsetter og man før lavere og lavere topper med tilhørende volumspiker, sier det i seg selv at noen er villig i å kvitte seg med volum på lavere og lavere priser.

På ukeschart datt prisen ca 50% ned i rangen. Hvis man følger samme logikk som mangen tenker på dagsbasis at store fall har ofte 3 dager med fall, kan man dra samme logikk mot chartet på ukesbasis. Se bort ifra timeframe, og bare se på chartet uten å tenke hvilket timeframe man er i. Det interessante her blir muligens neste uke da.

7 Likes

En interessant øvelse i en så volatil aksje som PCIB er å ta bort dag til dag aksjekurs candlesticks og heller se på glidende snitt, som glatter ut de verste avvikene.

Kursen har egentlig et par-tre uker på seg nå frem til den kommer til et inflection point der man virkelig ønsker at den skal trade på 53 eller helst litt høyere enn det for ikke å få en del bearish crossovers som begynner å tegne opp mindre bullish trendbilder.

Så lenge en aksje trader over 200 dagers snitt, så er dette en ganske komfortabel opptrend.

12 Likes

Glidende snitt er god på å fjerne en dags støy opp og ned men her har vi et 20kroners steg ned og ny stabilitet. Glidende snitt vil bare ta lenger tid for å få med seg dette. Nå oppnår du bare å sette deg opp for å bli skuffet en gang til over den samme hendelsen.

Bare for å utdype, jeg tror det blir vanskelig for aksjen å finne noen særlig stabilitet i det området den er nå, jeg håper jo den får seg en liten ny gyv når sommerferien er over og vi får litt volum på børsen igjen, (se rimelig lave momentumindikatorer nå)

Hvis den ikke klarer å etablere seg over 200 dagers ila august tror jeg heller vi kommer til å se et surt og synkende kursbilde fremover.

4 Likes

Hadde indikatorene vært nøytrale så kunne man sett for seg å ligge på stedet hvil inntil det kommer nyheter, men det siger nedover. Hva taler for at støtten på 45 holder hvis det ikke kommer positive nyheter relativt snart?

Man kunne tenke seg at den reagerer opp når RSI passerer 30, men det har vi allerede forsøkt et par ganger uten at det har resultert i noe annet enn at den siger ned igjen. Det er generelt små volumer, men grunn til bekymring at volumet nå øker noe i det vi nærmer oss støtten.

1 Like

Er jo ikke positivt når den ligger og slurer langs støtten.

3 Likes