Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Teknisk analyse (PCIB) (TA)

Screenshot_20201013_180345

8 Likes

Ja den var uvanlig symmetrisk, nesten penere enn mange eksempler. Da får vi se om teori og praksis stemmer, eller om den etterlengtede børsmeldingen kommer og ødelegger hele analysen. Det er opp til PW og AZ å bevise at TA er tull {PW+AZ => TA=tull, Q.E.D.}. :popcorn:

Edit:
Rosk82: Den “lange” bullish-trenden er vel den venstre “overarm -> skulder”. Finnes det noe data eller definisjon på hvor lang den må være?
Her, f.eks., er ikke lengden nevnt i det hele tatt. Derimot er det nevnt at “The pattern appears on all time frames”: https://www.investopedia.com/articles/technical/121201.asp
Men, i den grad man skal se etter en lengre bullish trend så har vi vel dette fra bunnen på 41 i begynelsen av september. Se .feks. Savepig sin graf nedenfor. Det er jo grunnlaget for at hans blå linje trender oppover de siste ukene.

2 Likes

Men dere mangler en av de første komponentene…

What Does A Head And Shoulders Pattern Tell You?

A head and shoulders pattern is comprised of three component parts:

1. After long bullish trends, the price rises to a peak and subsequently declines to form a trough.
2. The price rises again to form a second high substantially above the initial peak and declines again.
3. The price rises a third time, but only to the level of the first peak, before declining once more.

Kan ikke akkurat si at dette er en lang bullish trend.

6 Likes

Vi klarte ikke å etablere oss over 53. Så nå er vi tilbake i trading rangen 49 til 53

Edit: Det skal være litt støtte på 51.5. Så får vi se i morgen.

Mest positive en kan si er at aksjen fremdeles er over 100 EMA

4 Likes

Nei, dette er vås.

4 Likes

I går var det vel berre et blaff med dobbel topp :smirk:

Hvor får du dobbeltopp fra?

Kikket kun på grafen H5ekkis postet, intradag i går

Jeg spør fordi jeg lurer. For mitt ikke - tekniske øye ser det ut som hode - skulder. Er det at den ikke kommer etter en lengre opptrend som gjør at det ikke er hs? Prøver å kjenne igjen noen elementære mønster uten å ha lest meg nok opp skjønner jeg.

2 Likes

The head and shoulders pattern forms when a stock’s price rises to a peak and subsequently declines back to the base of the prior up-move. Then, the price rises above the former peak to form the “nose” and then again declines back to the original base. Then, finally, the stock price rises again, but to the level of the first, initial peak of the formation before declining back down to the base or neckline of chart patterns one more time.

2 Likes

Akkurat dette mønsteret er vel kjent for å være et av de letteste å kjenne igjen.
For øyeblikket ser det faktisk ut som den er i ferd med å spille seg ut, hvis du ser på 1-times-chartet.
Ifølge teorien skal den helt ned mot 48,0. Men samtidig er det også, uavhengig av selve HS-formasjonen, en del støtte på 49,0. Så vi får se.

Hpbjorn: Som du vet er alt avhengig av tid her. “The pattern appears on all time frames”. Som i annen bølgeteori kan man ha flere formasjoner samtidig på ulik frekvens. En OHS over måneder er forenlig med en samtdig HS over timer/dager. Det vi har sett på nå er H5ekkis’ observasjon på 1-times-chartet.
Ellers er det interessant det du skriver om at fullføringen av en OHS vil være avhengig av en stor positiv fundamental nyhet. Dette passer godt med at denne formasjonen jo i utgangspunktet ble initiert av en stor negativ nyhet.
Den mer kortsiktige HS-formasjonen, derimot, vil kunne ha lettere for å spille seg ut rent teknisk, siden den antakelig er traderinitiert.

Bør helst holde seg over ca. 49.50 - kan få en overshoot til nedsiden selvsagt. Det er nivået jeg holder et øye med.

Det er ellers vanskelig for meg å se noen HS i chartet til PCIB nå - all den tid vi i praksis er i bunn av en bevegelse og en langsiktig trend som peker oppover. Jeg ser snarere en OHS som startet bygging i sommer. Kan sammenfalle godt med at vi evt. bryter opp over 55-58 på høyt volum (som er et viktig kriterie for OHS). Første forsøk feilet og neste forsøk bør egentlig komme relativt snart. Tipper en slik bevegelse vil bli drevet av en fundamental og svært positiv nyhet - om det skjer.

7 Likes

Synes PCIB viser svakhetstegn her nå. Holdt 49.50 med et nødskrik på fredag men faller igjennom i dag. Ikke foretatt noen endringer selv p.t. ifht kjøp/salg. Vi har litt støtte i stigende trend men den har vi ikke mye igjen av avstanden ned til (kanskje 47.50?).

Ser gjerne kommentarer fra andre på det tekniske bildet.

EDIT: Da er vi plutselig ca. der jeg fryktet vi ville komme… Tror ikke jeg gidder å selge nå - når jeg har hatt flere sjanser fra toppen på 55. Blir for dumt å selge når vi er nesten 15% ned derfra. :laughing: Satser på at vi får rekyl opp fra 47.50. Hadde vært nydelig om vi avslutter dagen over 49.50 men det håpet svinner sakte men sikkert…

1 Like

Vel, etter at du skrev din kommentar så trakk noen ut bunnpluggen. For øyeblikket tegnes det et teknisk bilde, hvis man ser over de siste 2-3 måneder, av at vi skal tilbake til nivåene rett etter Q2-presentasjonen. Det kan gi mening sett i lys av diskusjonen på småprat der det virker som flere begynner å tro at status etter Q3 vil være den samme som etter Q2.

Samtidig er det to faktorer som har vært utsatt for “tidens tann” siden Q2, og som kanskje kan trekke i hver sin retning:

  1. Vi er nærmere en mulig AZ-avtale (selv om vi ikke vet hvor nærme)
  2. Det er mindre penger på konto (men fremdeles ikke akutt emisjonsbehov)

Og så har vi makro med pandemiutviklingen og USA-valg rett før Q3-presentasjonen. Det er vel sjelden det har vært så mange ulike meninger og vanskelig å spå som akkurat nå…

Gjenstår å se om det finnes kjøpere her nede. Vi er på et nivå der det tidligere har vært mye contention så skal ikke se bort fra at endel hopper ned fra det berømte gjerdet nå og blir med i dansen… Økt volum med en økning i kurs hadde vært et drømmescenario for dagen - gitt hvordan situasjonen er akkurat nå.

2 Likes

redigert: jeg var heldig med tidspunktet for denne analysen. Sto seg ikke til åpning en gang.

4 Likes

Nodeal og superskrell.
Ligger for tiden på noen tidligere støtenivåer så får vi se hvordan dette utvikler seg.

2 Likes

Zoom enda litt ut så ligger 17,50ish der også:

2 Likes

Solid volum i dag, omsatt 95 millioner rett etter lunsj.