Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCIB: mRNA er i vinden

Det er en lengre, kall det gjerne diskusjon, i alle fall forsøk på viktig klargjøring fra min side om den regulatoriske standingen til PCIB.

Det har sammenheng med melding fra PCIB den 20. desember 2017, der det blant annet ble meddelt at:

"A common understanding has been reached on several important factors for a pivotal study with fimaporfin in inoperable cholangiocarcinoma, including the sufficiency of a single randomised two-arm study and importantly, the potential for accelerated/conditional approval based on interim results. "

Mitt poeng var da at PCIB, med en meldingen om en felles forståelse med regulatoriske myndigheter om mulighet for AA/CMA på interim avlesning, var på Accelerated Approval Pathway.

Samt at det er forskjell på om et selskap selv sier at de går for AA, og om de regulatoriske myndigheter gir sin velsignelse, slik PCIB har fått.

Dette er ikke bare semantikk!

Og på side 217 i BioNTech prospektet bruker de altså begrepet slik jeg også bruker det. Accelerated Approval Pathway.

19 Likes

Og så vet vi jo videre at produkter som faktisk blir godkjent på Accelerated Approval statistisk sett gir block-buster-garanti.

Videre er det vitenskapelig dokumentert at produkter som blir godkjent på AA også viser seg å mest klinisk nytte for pasienten. Mao ting henger sammen, og de regulatoriske myndigheter viser seg å være de som aller best klarer å forutsi, gjennom hva de gir av regulatoriske privilegier, hva som blir suksesshistoriene.

13 Likes

Snøffelen, kan jeg få komme med et “dumt” spørsmål ? (Ja, jeg vet det er umulig å gi et ordentlig svar, men hva er dine følelser) -
I dag har PCIB & PHO ca samme verdi.
Hvilket tror du har høyest verdi om 1 år og om 5 år ?

2 Likes

Jeg føler meg sikrest på at PHO kommer til å stige jevnt og trutt, og har veldig liten risiko. Tror selvsagt PCIB også kommer til å stige, men det kan vel bli mer i solide rykk på tidspunkt man minst aner det. Potensialet til PCIB er intet mindre enn fantastisk, og har man en blockbuster på hånda så er vel tommelfingerregelen til abacus verdt å gjenta. 3 ganger revenue (blockbuster) skulle bli 27 mrd NOK, eller rundt 700 NOK per aksje, og det er hvis fimaCHEM på GGK lykkes. FimaNAc har større potensiale.
Photocure tror jeg risikerer å bli solgt lenge før potensialet nås, og mitt gjett er på et sted mellom 300 og 500 kroner per aksje.

Mye kaffegrut og synsing her, men å ha minst dobbelt så mye i PCIB som i Photocure synes jeg er en fin avveining, gitt min risikotankegang, nå som det er i disse to jeg er investert.

23 Likes

Tusen hjertelig takk for svar. Jeg tror det er et spørsmål som opptar mange.
Jeg har noe tilsvarende tanker. Pga risiko har jeg hatt dobbelt så mye i PHO som i PCIB, men nå vekter jeg opp i PCIB,og kommer til å fortsette med det.

5 Likes

Selger du pho for å finansiere økning? For min del kommer jeg til å sitte fast med pho aksjene mine, men må si jeg sitter veldig og lurer på å øke i pcib.

2 Likes

Nei, jeg selger ikke PHO.
Jeg har solgt noe eiendom slik at jeg har ledige midler.

Jeg er rimelig sikker på at vi får en Fimanac avtale med Topp-10 i 2020.
Tipper sjansene er gode for en Vacc avtale før den tid

7 Likes

A) PW: " But the most important ones of these, I can say, that we have good progress and quite exciting results without being able to go in any more detail on that afterwards, okay?"

B) PW: "I would say that I would agree with you with #1, the top 10 pharma is the most
important»

Som en god gammeldags likning løser vi

A) x= most important

B) top 10 = most important = x

A) But [with ] top 10, I can say, that we have good progress and quite exciting results…

Top 10-samarbeidet oppsummert:

  • good progress
  • exciting results
  • per-clinical work to be finalized H2 2019
  • Ronny Skuggedal til Jonas E i podcast - «du er ikke dum»…

Kan det bli bli mer lovende mtp at det blir en avtale her?

20 Likes

Så fort det nya patentet är i hamn. :sunglasses::bomb::pill::moneybag::moneybag:

Tror inte det är så mycket kliniskt de väntar på, de har haft flera år på sig. Tror de väntar in godkännande av patentet innan de kan skriva avtal för att gå över i klinisk fas med up front payment :heart_eyes:

10 Likes

Hvilken sammenheng uttalte Skuggedal denne frasen egentlig?

1 Like

Jeg tror det er i Polyplexes (Discovery Programs) at PCIB er med.

Her skriver de at “mRNA is bound to a polymer and then forms nanoparticles”, og dette høres kjent ut! For meg rimer det veldig med følgende beskrivelse av et av PCIBs nyere patenter: “The present invention relates to novel chitosan-based conjugates, e.g. nanocarriers, comprising a derivative of the biocompatible polymer chitosan conjugated to a photosensitising agent” (https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=EP131692449&_cid=P21-K0JYAO-39229-1)

24 Likes

Med andre ord gaar baade topp 10 og Biontech paa skinner, og bak de lusker fimaVacc og fimaChem med flotte resultater. Er helt sikker paa at BP paa ett eller annet tidspunkt vil ta ett jafs og kjoepe hele PCIB.

Men en ting lurer jeg paa. Hvor er RxI i dette bildet? Sjefen der, utttalte for en 2-3 aar siden at fimaNac ville bli en betydelig faktor i deres forskning?

Og en stor takk til alle detektiver, som faar det hele til og se meget lyst ut.

2 Likes

Radium episode 90, 20:05-20:40 om FimaNAc samarbeidene:

Einarsson: “Og så er det min tolkning da, som dere selvfølgelig ikke kommenterer: Min tolkning er da ganske enkelt at når man har kommet så langt i samarbeidet, og så lang tid som dere har gjort og velger å gjøre denne beslutningen i steden for å si at vi skal ta den med et halv år til som dere har sagt tidligere, da tenker jeg at det å bruke et halvt år til etterpå, det hadde man ikke giddet å gjort hvis man ikke satt på gode resultater. … ingen kommentar der?” PW: “Vi har jo ikke noe kommentar til det.” Ronny: “Altså, du er jo ikke dum.”

10 Likes

tidslinje 20:38

https://soundcloud.com/user-972208711

Litt senere sier PW:

“Nå er vi i en fase hvor vi mener er det fornuftig at dette er…nå er vi ferdig”

Exciting results og denne kommntaren peker jo også mot at forskningen er ferdig. Jeg tror nok ikke de er avhengig av patentet for å skrive en avtale. Jeg tenker heller at denne bufferen er lagt inn for å slippe plagsomme spørsmål fra aksjonærer fram til 30.06.2020. Så for meg kan avtalen komme “any day” nå.

17 Likes

Takk igjen, @polygon! Svært interesant funn nok en gang. vi har nå nærmest sikker etablert at top 10 samarbeidet går på skinner og hvis nå også BioNTech er i kategorien “exciting results” kunne jeg ikke vært mer fornøyd. BioNTech er det klart mest høyprofilerte av de 5 selskapene vi kjenner identititen til av våre samarbeidspartnere.

Selskapenes størrelse har selvsagt en betydning, fordi det er en indikator på kjøpekraft. Et lite biotekselskap som Rxi feks, har jo knapt penger, så hvordan skal de skape verdi for PCIB er for meg et stort spørsmål. For ordens skyld her er min rang av våre samarbeidspartnere som også sammenfaller med deres market cap (BioNTech forventet verdi når de går på børs).

  1. Top 10 (feks Roche) 2111 mrd NOK (smak på den!)
  2. BioNTech 40 mrd NOK (indikativ verdi før notering)
  3. Bavarian Nordic 7.6 mrd NOK
  4. IMV 1.3 mrd NOK
  5. eTheRNA ikke børsnotert
  6. Phio 72 mill NOK

Tar med at Roche satt igjen med netto bunnlinje på 100 milliarder kroner etter skatt i 2018…

20 Likes

Når top-10 samarbeidet oppsummeres slik, er det ganske klart og tydelig at dette samarbeidet går svært bra.

Det kan faktisk ikke bli mer lovende enn dette.

Jeg sliter med å finne et eneste argument som taler for det motsatte.

10 Likes

Det eneste jeg kan se som kan ødelegge for oss er at selv om resultatene er svært bra så trenger ikke BP det vi har, slik som Ultimovacs samarbeidet endte.

Men etter 4 års samarbeid skulle man tro man hadde funnet ut dette tidligere.

5 Likes

Couple of interesting EU sponsored projects initiated in 2019 which could compete with fimanac in the future

https://cordis.europa.eu/project/rcn/224197/factsheet/en

https://cordis.europa.eu/project/rcn/219146/factsheet/en

3 Likes

Er langt i fra sikkert at dette ikke kan kombineres med PCI og altså ikke bli en konkurrent, men det blir i så fall noe annet enn “naked delivery”.

5 Likes

Det var denne verktøykassa da.
Svært få sykdomsområder som ender opp med kun en type medisinsk behandling skulle en tro?

Og PCI-platformen er “ikke en biologisk behandling” og kan brukes sammen med andre adjuanter også.
Og så er det snakk om helt ny type teknologi. (leverer medisin vha lys)

Skal noen ha “konkurranse-angst” oppi dette så kan det faktisk være andre enn PCIB som er mere utsatt.

5 Likes