Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pengesystemet

Dette er sant. Åpenbart. Og jeg tror ikke noe jeg har skrevet kategorisk avfeier muligheten.

Men når ting har blitt så ekstremt, så er det nok skytevåpen, hermetikk og åkerflekk vi er mer opptatt av.

Vi er ikke i nærheten av extreme outcome territorie engang.

De som tar på skylappene hevder at Bitcoin vil unngå statlig forfølgelse ettersom regulatoriske krefter som sentralbanksjefer har påpekt at Bitcoin er er form for “asset” og ikke en valuta, og dermed ikke utgjør en trussel.

Jeg synes det er ønsketenking, da målet for Bitcoin jo er å kunne brukes som en valuta etterhvert som flere programvareløsninger legges til blokkjeden og kan sørge for raskere transaksjoner.
Jeg klarer heller ikke se for meg at man ender opp med et todelt system hvor folk både bruker Bitcoin og en statlig valuta. En sameksistens av statlige penger og f.eks. Bitcoin har jeg altså vansker for å se for meg, men en hypotetisk mulighet er at Bitcoin kan fungere som en global reservevaluta.

Jeg tar det egentlig som en selvfølge at staten og politikerne vil gå hardt ut mot Bitcoin og fordømme den slik de har gjort tidligere, men med støtte gjennom nye lover som kriminaliserer bruk og oppbevaring av kryptovaluta. Hvor sannsynlig er det at alle verdens landegrenser og befolkning smelter sammen i én stor harmonisk Bitcoinrus? Meget usannsynlig dessverre :slight_smile:

Man kan argumentere for at bruk av Bitcoin eller en annen desentralisert valuta vil gi økte konkurransefordeler for bedriftene og sånn sett tvinge seg gjennom et forbud og inn i økonomien fordi bedriftene rett og slett ikke klarer overlever internasjonal konkurranse hvor Bitcoin e.l. er lovlig.
En av grunnene til at Bitcoin er så revolusjonerende er den lave konstaden på transaksjoner.
Penger er ikke annet enn en form for å oppbevare energi, og med Bitcoin så kan man bevare mest mulig av energien uten at den kastes bort på transaksjonsavgifter og vekslingsgebyr til banker eller oppbevaringskostnader slik tilfellet er for gull.

Det er jo dette som er kjernen i kampen mellom goldbugs og kryptoevangelister. Man kan ikke si sikkert hva som blir utfallet, men jeg føler meg sikker på at det blir en episk krig. :innocent:
Jeg har vansker for å konkludere mitt ståsted her, da dette styres av utviklingen til desentraliserte kryptovalutaer. Men inntil videre så er ikke Bitcoin annet enn digitalt gull, og sentralbanken med politikerne i spissen er alltid de som blir sett opp til av mannen i gaten når han søker hjelp og rettledning, selv om disse vil være skyld i krisen. Jeg regner vel egentlig derfor med at sentralbankens fremtidige digitale mynt blir allment godkjent uten alt for mye oppstyr og at Bitcoin m.f. vil komme snikende inn i økonomien ettehvert på et senere tidspunkt igjen.

1 Like
4 Likes

De samme investorene som investerer i aksjer og eiendom kjøper også krypto og Bitcoin.
Så jeg legger gjerne til at jeg forventer et stort krasj i Bitcoin når de andre boblene sprekker.
Her ser gjerne for meg et krasj på 80% fra topp når alt er på det mørkeste, men at Bitcoin forsvinner tror jeg ikke noe på. Den havnet bare naturlig inn markedets elleville jakt på rask avkastning.

Man må huske at markedet er belånt som det synger. Selv store finansinstitusjoner girer investeringene sine. Hvor mange er 2-3-4-5 ganger overbelånt? Når dette faller sammen vil de ta med hverandre i dragsuget, tvungen til å likvidere posisjoner i ulike marked.

2 Likes

Føy til at en så liten fisk som Archegos er i stand til å skape store rystelser som merkes i hele markedet

3 Likes

Det hele, insentivert av sentralbanken som fungerer som en garantist for oppgang i markedet;
Lukter vi en korreksjon? På tide å kjøpe flere statsobligasjoner og råtne lån!
Institusjonene som blir likvidert relokaliserer pengene i aksjer, eiendom osv.

2 Likes

Men det er ikke bare at posisjoner blir likvidert, rentene manipuleres ned som gjør at investorer må søke nye investeringer for å skaffe avkastning.
26. april 2021 kl. 15:23

Kostnad for innskudd over 100.000

Danske Bank senker grensa for når kunder i Danmark må betale for å ha penger i banken, slik at de som har over 100.000 danske kroner på konto nå får negativ rente, og må betale 0,6 prosent av nye innskudd. Tidligere var grensen 250.000 danske kroner.

Tenk deg 3-4% inflasjon og -0,6% rente på innskuddet ditt i banken.
Det er vel ingen dansker lenger som ikke eier aksjer.

2 Likes

En pinlig innrømmelse i et forsøk på å fordele fremtidig skyld?

Asked at a press conference where the rising value of cryptocurrencies was evaluated, Bailey said: “They have no intrinsic value.

Hvilke andre valutaer har ingen iboende verdi? :money_with_wings:
Han advarer jo oss indirekte mot å eie nasjonale valutaer :rofl:

3 Likes

Intervju med Martin Armstrong

image

3 Likes

Må ha kommet i den fasen hvor bedrifter / folk utsetter investeringer osv.

Kjenner ikke til bransjen, men vil ikke eks bygg og anlegg slite da de har levert anbud på prosjekt som skal ferdigstilles innen 2021-22. Hvordan fordeles konstad overskridelser ??

Eller legger man ikke merke til det før neste prosjekt skal forhandles, både anbud / men material innkjøp også ?? Så kunden må betale mer.

Det ligger garantert justeringsmuligheter inne, men kan jo bli litt heavy for de som skal betale.

1 Like

God oversikt over historikken på hyperinflasjon.

Ser ikke for meg hyperinflasjon, men høyere enn 2% i noen år nå

3 Likes