De som tar på skylappene hevder at Bitcoin vil unngå statlig forfølgelse ettersom regulatoriske krefter som sentralbanksjefer har påpekt at Bitcoin er er form for “asset” og ikke en valuta, og dermed ikke utgjør en trussel.
Jeg synes det er ønsketenking, da målet for Bitcoin jo er å kunne brukes som en valuta etterhvert som flere programvareløsninger legges til blokkjeden og kan sørge for raskere transaksjoner.
Jeg klarer heller ikke se for meg at man ender opp med et todelt system hvor folk både bruker Bitcoin og en statlig valuta. En sameksistens av statlige penger og f.eks. Bitcoin har jeg altså vansker for å se for meg, men en hypotetisk mulighet er at Bitcoin kan fungere som en global reservevaluta.
Jeg tar det egentlig som en selvfølge at staten og politikerne vil gå hardt ut mot Bitcoin og fordømme den slik de har gjort tidligere, men med støtte gjennom nye lover som kriminaliserer bruk og oppbevaring av kryptovaluta. Hvor sannsynlig er det at alle verdens landegrenser og befolkning smelter sammen i én stor harmonisk Bitcoinrus? Meget usannsynlig dessverre
Man kan argumentere for at bruk av Bitcoin eller en annen desentralisert valuta vil gi økte konkurransefordeler for bedriftene og sånn sett tvinge seg gjennom et forbud og inn i økonomien fordi bedriftene rett og slett ikke klarer overlever internasjonal konkurranse hvor Bitcoin e.l. er lovlig.
En av grunnene til at Bitcoin er så revolusjonerende er den lave konstaden på transaksjoner.
Penger er ikke annet enn en form for å oppbevare energi, og med Bitcoin så kan man bevare mest mulig av energien uten at den kastes bort på transaksjonsavgifter og vekslingsgebyr til banker eller oppbevaringskostnader slik tilfellet er for gull.
Det er jo dette som er kjernen i kampen mellom goldbugs og kryptoevangelister. Man kan ikke si sikkert hva som blir utfallet, men jeg føler meg sikker på at det blir en episk krig.
Jeg har vansker for å konkludere mitt ståsted her, da dette styres av utviklingen til desentraliserte kryptovalutaer. Men inntil videre så er ikke Bitcoin annet enn digitalt gull, og sentralbanken med politikerne i spissen er alltid de som blir sett opp til av mannen i gaten når han søker hjelp og rettledning, selv om disse vil være skyld i krisen. Jeg regner vel egentlig derfor med at sentralbankens fremtidige digitale mynt blir allment godkjent uten alt for mye oppstyr og at Bitcoin m.f. vil komme snikende inn i økonomien ettehvert på et senere tidspunkt igjen.