Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Hva med å gå litt cash?

Det er vel ikke mulig med tjenestepensjonen? Ikke hos Nordea Liv såvidt jeg vet.
Er det mulig hos andre tilbydere?

Hos Nordnet kan jeg selge uten at jeg må kjøpe noe annet. Hvorfor skulle det ikke være lov å sitte cash?

Skjønt, det er pkb jeg har hos Nordnet. Kanskje derfor?

Hm, interessant.
Det er pensjonskapitalbevis jeg også har. Jeg kan kun velge å flytte midler fra fondssalg over i andre fond.
Kanskje verdt å vurdere bytte av leverandør.

Byttet over til Nordnet som har et bredt utvalg samt muligheten til og sitte cash.

Ser Kron har lavere gebyr for Akademikere+.
Noen som kjenner til om de tilbyr å sitte i cash?

Jeg har kjøpt litt i globale statsobligasjoner, får vi en resesjon og lavere renter vil jo det betale seg

1 Like

Sett pengene i likviditetsfond eller korte statsobligasjoner, så får du i det minste litt rente mens du sitter på gjerdet. Kron tilbyr lav-risk rentefond også for pensjon. Jeg regner med Nordea også gjør det, uten at jeg kjenner tilbudet deres.

Noen anbefalinger til leverandør basert på fondsutvalg og kostnader for pkb?
Vet Nordnet har bra utvalg men tror de er relativt dyre med platformavgift (+kjøp/salg?). Storebrand koster 400kr i året

Tips til obligasjonsfond? Navn?

Jeg har kjøpt dette LU0093569910 - BL Global Bond Opportunities - Fund details - Banque de Luxembourg Investments

Hvor gammel er du? Eller rettere sagt: hvor lenge er det til du skal gå av?

Jeg har tjenestepensjon i Storebrand, starter å flytte mer og mer over i Storebrand fornybar juletider 2019.
I januar 2021, altså 13 måneder senere hadde saldoen steget 2,75 ganger.
Jeg fikk aldri somla meg til å selge ut.
Fikk et fall de neste 13 månedene på 35%, men fremdeles opp 1,8 ganger på drøye 26 måneder, som må kunne sies å være pent.
Per i dag er jeg opp 2,3 ganger siden desember -19, men fremdeles ned 16% fra toppen.

Jeg har passert 59, kan pensjonere og ha samme pensjon når jeg er 62 som jeg i 2019 måtte jobber til 67 år for å oppnå.
Jeg har ingen klar strategi på når jeg skal ta ut hva unntatt AFP, den tar jeg ut fullt ut når jeg er 62.
Jeg kommer også sannsynligvis til å trappe ned til fire dagers uke når jeg er 62-63, muligens også fullt uttak av folketrygd på samme tid, for å spare den.

Skal en selge ut så må en passe på å komme seg inn igjen før vinningen går opp i spinningen.
Er typisk at folk selger etter en nedtur, så kommer de seg ikke inn igjen før en har tapt penger på stuntet.
Jeg sover godt med Storebrand fornybar energi, men jeg tenker på å redusere risiko noe, men jeg er grådig og vil ha mest mulig!

1 Like

DNB har også pensjonskonto flex som gjør at du kan velge en del fond. Tror utvalget er større hos Nordnet, men ville sjekket ut.

Dette er et annet fond som jeg ser på, det “vanlige” er at disse fondene stiger når aksjemarkedet krakker, dvs rentene settes ned. Særlig andre halvdel av krakket som er det jeg tror vi står ovenfor nå. Fordel mot bear (som jeg fortsatt har) er at fondet vanligvis ikke taper seg i kroner og øre i gode tider heller det bare går dårligere enn aksjer. Grønne linjen er obligasjonsfondet og den blå er omx s30. Jeg tror den blå skal ned og den grønne skal opp.

Norsk Pensjon ser ikke ut til å klare å hente pensjonsinformasjon fra Nordnet. Nordnet er ikke med i deres liste:

Noen som har vært i kontakt med Nordnet om dette?!

Har min pensjonskonto hos Nordnet, har 12 år igjen til jeg går av.
Hørt at energi vil være tingen fremover og har detmed gått all in i BGF World Energi A2. De tenker jeg skal få stå et par år, og setter inn pensjonskronene hver måned på DNB Global index.

2 Likes