Jobbe til jeg dør, Men tipper det er 10år til jeg er der at jeg kan jobbe med akkuratt det jeg vil fremfor det jeg må.
Aha. Det er litt annet og da forstår jeg.
Sitter fortsatt i Storebrand fornybar energi, jeg vurderte å selge i vinter men fikk aldri somla meg til.
Går så det grine for tida, skal vi få et nytt godt år?
Opp 94% siste år, er nå tett på full lønn om jeg jobber til 67.
Målet er å kunne gå av med pensjon og minimum ha full lønn. Så får vi se om det er ved 62 eller 70 år😅
Da ble det faktisk byttet over 15% av pensjonen til gull fond og 15% til sølv fond.
Så 30% er i gull/sølv, 30% i rente fond og 40 % i 5 indeksfond. Hva er deres pensjons distribuering ?
Jeg ser det er lite aktivitet. Jeg mener alle bør gjøre dette. Gull/sølv har stor sjangsfor og slå alt i denne inflasjons dreven økonomien.
Det jeg først og fremst legger merke til er den meget snasne snesen!
Tips til gode sølv / gull fond ?
Jeg sitter fremdeles 100% i Storebrand Fornybar.
Har foreløpig ikke noen hast, kommer til å jobbe minimum 5 år til, men jeg starter nok uttak fra 62, spesielt AFP.
Finnes det en oversikt over hva man kan kjøpe med pensjon-kontotypen (EPK/IPS)? Jeg er lei av å se denne meldingen:
Hei, noken som veit om det er mulig å flytte eit fond fra ASK til IPS, eller må eg selge ut for 15 000 så overføre? Om det går ann kan noken forklare eller gje meg ein link som forklarer? Opprettet IPS på Nordnet og er og der ASKen er, finner berre svar på korleis bytte mellom banker.
Og om eg velger utbytteaksjer på IPS, teller utbetalingene da som innskudd? starter IPS nå så kan maks sette inn 15000 så blir ikkje rare utbytte, bare lurer.
Du må selge og flytte pengene.
Da har jeg fått litt oppklaring i dette:
EPK Aktiv og EPK Passiv kan man kun handle fond og ETFer.
IPS kan man handle det meste, det eneste unntaket er generelt derivater (minifutures, bull&bear-produkter osv).
PKB (lukket pensjonsprodukt) kan man handle alle fond og ETFer registrert innenfor EU. Dette ekskluderer dermed fond og ETFer
notert i USA og Canada.
Noen som har flyttet innskuddspensjonen sin til Nordnet? Ser at i Nordnet kan velge egne fond.
Har flyttet min til Storebrand, kan velge fond der også.
Edit: tror jeg, vertfall hvilken risiko man vil ta.
Har alt hos nordnet og har valgt en fondssammensetning jeg liker.
Kan man velge “Alle” fond?
Har DNB nå og har 3 valg; Defensiv, 50/50 renter/fond og Offensiv.
Flytter over nå med engang.
Mange aktører har friere fondsvalg, det virket utrolig restriktivt fra DNB. Om du er Akadmikerne-medlem er Kron ofte billigst og har noen hundre fond, men Nordnet har enda bedre utvalg.
Et ikke Nordnet dyre sammenlignet med feks Storebrand som har 400kr i året i avgift?
Man kan velge alle fond.
Jeg har min tjenestepensjon i Nordea Liv hvor utvalget av fond såvidt jeg kan bedømme er rimelig bra.
Men hvis det når skulle gå i nedoverbakke på børsen i løpet av den neste perioden (uker / måneder) - hvilke fond kan være et godt alternativ å flytte midlene over i?
Noen som har noen gode ideer eller tanker?