Ja jeg var litt sen til festen men men.
er fortsatt litt opp så ser ikke poenget i å bytte, om ikke du har et supertips å komme med da selvfølgelig
Jeg begynte i ganske ung alder å spare til pensjon, er nå i begynnelsen av 30 årene.
Sparer i mnd 1500,- til en privat pensjonssparing som SB1 forvalter med rabatt pga pensjonskonto gjennom arbeidsgiver i samme kjede. Utover dette 4500,- i mnd til forskjellige fond.
Aksjer kommer på toppen av dette.
Det er mildt sagt avskrekkende å se hva pensjonsutbetalingen blir uten egen sparing ved siden av.
Auda!
Historisk avkastning er ikke noen garanti, men DnB Teknologi har over 20% avkastning i snitt siste ti år…
Er det noen tanker om hvor mye vi i den yngre generasjonen må spare for å kunne få en ok pensjon når den tid kommer? Jeg vet dette spørsmålet nærmest er umulig å svare på, da det er så mange variabler. Allikevel, er det noen som besitter noen tall, eventuelt tanker/refleksjoner rundt dette? Jeg er født i 1990, arbeidsgiveren min sparer 7/20% til meg. Det blir cirka 90.000-100.000 kroner i året. I tillegg sparer jeg selv nå fast 3000,- pr mnd. Er det slik at det er “helt opplagt” at jeg vil få en reel inntektsnedgang hvis børsene fortsetter slik det har gjort de siste 40-50 årene, eller er det faktisk en realistisk sjanse for at dette vil kunne kompensere greit for inntekt den dagen man blir pensjonist? Jeg har satt alt i pensjonsfondet i aksjer. Så vidt jeg har skjønt er det eneste opplagte at vi får mindre fra folketrygden, og må kompensere mer selv med egen sparing. En annen ting som er interessant er hvor lenge vi må jobbe, sammenlignet med de som pensjonerer seg nå. Er det to år lenger for å opprettholde de samme rettighetene/inntektene, fem år eller åtte år? Noen tanker rundt dette:) Vet jeg er tidlig ute som 30 åring, men tenker allikevel at dette er viktig å ha med seg i tankene allerede nå.
Med den innskuddspensjonen trenger du ikke spare selv på siden De fleste får jo 2 til 5% i innskuddspensjon, av en lavere lønn.
Med nedbetalt bolig vil du nok ha en kjempepensjon såklart med den lønnen har du sikkert dyrere livstil ? skal du fortsette den må du nok spare litt på siden.
Det er selvfølgelig fint å høre det, og også betryggende:) Det er svært gunstig nå, samtidig er det ikke sikkert jeg jobber hos den arbeidsgiveren resten av livet. Det er en reel sjangse for å bytte jobb, spesielt med tanke på endring av bosituasjon på sikt. Allikevel lurer jeg, hvor mye kan egentlig vår genererasjon forvente å få av staten i pensjon gjennom folketrygden? Og hvor mye må vi spare selv for å unngå at vi havner langt under i kjøpekraft de som vil være arbeidsaktive når vi går av med pensjon? Dette vil selvfølgelig være umulig å gi et korrekt svar på, men det er veldig interessant å høre deres perspektiver på dette:)
7% er 100 tusen?
Tror du klarer deg greit. Min arbeidsgiver sparer 2%.
Samme her, gikk fra en SINSYK ordning til 2%. Rimelig heftig forskjell.
Man måste nog spara lite själv och inte bara förlita sig på inskuddspensionen.
Privat pensionsparar jag en del der jag velger fonder selv och en del der Kron tar hand om rebalansering/fondsbytter. En form av diversifisering.
Utvecklingen kommer sikkert gå framåt også på sådana tjänster och har egentligen svårt å se att jag som over middels intressert i pension klarar av å slå AI/algoritmplassering og diversifisering over sig, 40 års tid.
Jaja, jeg kan ikke se for meg å være så dyr i drift på andre siden fylte 60 år uansett. Jeg kunne levd på 300 tusen i pensjon slik livet er i dag så da skal jeg klare det i fremtiden også.
Kunne godt pensjonert meg lenge før det.
Det synes jeg er et veldig godt poeng. Hvor mye trenger man egentlig av penger som pensjonist? Det er viktig å ha nok til å ikke bekymre seg, men man har vel neppe tenkt til å kjøpe seg fete biler, større hus osv? Hvis man er gjeldfri, så er mat, klær, strøm osv latterlig billig i Norge sett opp i mot en grei pensjon.
Når det er sagt, jeg sparer > 50% av lønna som det er uten å egentlig gå hardt inn for det. Å bo i en mindre by i Norge er veldig, veldig billig.
Nå er jeg 57 og sannsynligvis endel eldre enn dere.
Det er mindre enn tre år til jeg forhåpentligvis blir 60. Jeg har barn på 15 og 18 og ser ikke for meg at forbruket mitt blir så mye lavere om tre år.
Jeg vurderer feks om jeg skal bruke 1-1,5 mill på en ny bobil, jeg tror ikke jeg reiser mindre når jeg er 60 enn jeg normalt hadde gjort nå.
Det jeg kommer til å bruke mindre penger på når jeg pensjonerer meg er bil, kommer garantert ikke til å bytte bil hvert halvannet til hvert andre år.
Per nå ligger jeg an til å kunne gå av med omtrent full lønn om jeg jobber til jeg er 67.
Hvor lenge jeg jobber bestemmer helsa, men jeg tenker å jobbe til jeg er 65-67 år.
Skulle kontoene renne over så er kona yngre enn meg, og har elendig pensjon, så vi sparer for henne også.
Mulig jeg tar ut alt jeg kan fra 62 og sparer alt.
Til alle som har AFP: husk å ta ut minimum en måned når en fyller 62, da er en garantert fremtidige utbetalinger.
Skulle en miste jobben av en eller annen grunn så mister en også AFP om ikke ny arbeidsgiver har AFP. Har en gjort ett uttak er en sikret.
Kanskje ikke året å handle bobil nå om Norgesferie 2021 blir faktum for de fleste, men jevnt over virker slikt å holde verdien godt. Flere jeg kjenner kan selge 5-6 år gamle biler og vogner med 30-40% fortjeneste ift. nypris og tenker å selge inn mot fellesferien for å «melke markedet».
AFP på 62 er no-brainer slik jeg ser det, spesielt når man kan jobbe så mye man vil utenom. Slik min pensjon ser ut nå vil jeg ikke komme dårlig ut på tidlig uttak før jeg passerer 76-78 år roughly - og det er helt fint.
Fra 80 år og oppover skal jeg antakelig bare begynne å røyke litt og spise stadig mer sjokolade og kake.
Ingen planer om å bytte bobil i år, men kanskje i løpet av de neste 3-5 årene.
Tenker også at jeg skal begynne å røyke igjen og spise mye mer sjokolade etter at jeg har fylt 80😅
Dere som er all in i tech og/eller fornybar i pensjonssparing, har dere vurdert å spre ut over 3-4 områder/fondtyper for å redusere risiko? Om fondet halverer seg og du har 25% eksponering er jo det 12,5% ned, men om du er all in så blir -50%
Justert e ned for lenge siden. Litt glad for det, Fikk store deler av oppturen, men heldigvis lite av nedturen.
Gratulerer!
Pensjonsfond utgjør 4% av dagens portefølje, men hovedsakelig “all inn Tech og fornybar” da andre sektorene eies via ASK og er bare 31år. Vet det høy risk, å anbefales vel ikke i det heletatt å bare ha 2 sektorfond.
Nja, fått litt bank på endel av tech fondene. Meeeen 40år til jeg pensjoneres… går nok fint ;D
Var pen reise med ESG enn så lenge det varte. Og jeg tror ESG kommer tilbake igjen.
40 år? Skal du jobbe til du er 75? Hver sin smak, men det frister meg fint lite…