Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Nå som pensjonskonto er lansert er det sikkert mange som har mer eller mindre oversikt over tilbudene de forskjellige aktørene stiller med. Tenkte vi kunne diskutere dette her da jeg selv ser etter alternativer.

Har pensjonskapitalbevis og innskuddspensjon fra arbeidsgiver i DNB. P-kapitalbeviset har jeg selvvalgt portefølje på, og har reservert det mot flytting inn i pensjonskonto da jeg synes arbeidsgivers avtale er for lite fleksibel og jeg ville måtte opprette “Pensjonskonto Flex” for å kunne beholde selvvalgt portis på p-kapitalbeviset - men det ville isåfall også bli satt opp på innskuddspensjonen da man fortsatt kun kan ha én investeringsprofil per konto (så hvor er ‘flexen’ om jeg tør spørre?). Samtidig skulle jeg gjerne sett flere tilgjengelige investeringsobjekter enn de jeg har på lista hos DNB (de har med all overvekt DNB’s egne fond). Sparebank1 har på sin side omtrent nesten bare ODIN-fond. Vil gjerne ha mulighet til å kjøpe fond fra flere tilbydere som Öhman, KLP, Storebrand, Forte osv. slik jeg kan på ASK i Sbanken - er det noen som har noe slikt i pensjonskontoordningen sin? Finansportalens oversikt lister bare spareprofiler - ikke hvilke instrumenter som er tilgjengelig i selvvalgte/skreddersøm profiler.

Ta en titt på Kron, de har et knallbra fondsutsvalg.

De representerer ingen bank, så de kan tilby fond utifra alle andre kriterier enn egen inntjening. Det betyr mer bredde og bedre kvalitet slik jeg ser det.

Er veldig fan av Blackrock World Tech Fund. Har sittet på det nå i over 5 år, helt rått :muscle:

Takk for den Observer.

Ser de har Gambak som er mitt favoritt fond.

Har flyttet til Flex i DNB, som TS sier er utvalget lite, så er det da mulig og flytte herfra og over til eksempelvis Kron ? Syns jeg leste / hørte et sted at en kun kunne bytte 1 gang ?

Bare kontakt Kron på chatten så får du kjapt svar på det. Tror det er nye regler etter at egen pensjonskonto ble innført.

1 Like

Er man medlem i Akademikerna + så får man global indeks fond via Kron for 0,175 % avgift totalt. Motsvarande är 0,30% på Nordnet.

Den aktiva fonden BGF World Technology (som er ett fint komplement til TIN Ny teknik) ligger på 1,09% totalt på Kron. Motsvarande koster 1,35% på Nordnet.

Det är säkert många som er intresserte i att sätta sin pension i globalfond kryddat med någon aktiv teknik och miljöfond.
Så då kan ju Kron vara ett alternativ.

Men har en av ETF:er de har på Kron (iShares Automation&Robotics) på en privat pensionssparande med Nordnet spareavtale (ingen courtage) och då ligger den 0,10% rimligere än Kron.

Menar att Kron blir väldigt intressant just pga låga kostnader. Inskuddspension är ingenting man orkar sitta å pilla med hela tiden så vill helst ha någon stabilt som rullar på, med så låga kostnader som mulig.

1 Like

Krons indeks er også interessant med 10% mot fremvoksende markeder. Liker også app-løsningen.

1 Like

Vad är grejen med att detta inte hamnar på ett konto ? Flytten börjar närma sig färdig till Nordnet. Den ena följer den andra i val och byten av fonder. En från en tidigare arbetsgivare och en från nuvarande. Screenshot_20210317-085102_Nordnet

Det er tydelig forklart på Nordnet, det er praktisk løsning på et teit problem.

Det du skrev om på Twitter ?

Ja delvis. Kan finne link som beskriver det senere. Men ligger info på nordnet.

1 Like

Ved EPK, når det sies at arbeidsgiver betaler forvaltningskostnadene på dagens innskuddspensjon, så er vel det en sannhet med modifikasjoner regner jeg med, kostnaden blir vel tatt av innskuddet? Eller kan man bare kjøre på med de dyreste aktive fondene og arbeidsgiver tar hele kostnaden?

På den delen hvor arbeidsgiver skal betale alt (aktiv), så betyr det at de skal betale alt. Får ikke lov å trekke ansatte for den forvaltningskostnaden. Men arbeidsgiver bestemmer fondsutvalget ditt på den andelen. Hvis du vil velge fond helt fritt, så må du som regel betale mer selv.

1 Like

Liten anekdote her: Hos en tidligere arbeidsgiver som skulle gå ifra offentlig forvaltningsbedrift til mer privat, så fikk jeg endelig se en utregning på hva jeg kunne forvente i pensjon. Bedriften ville ha oss over ifra SPK med ny offentlig pensjon og over til privat innskuddsbasert ordning.
Man kan godt si at at jeg fikk en overraskelse. Med ny offentlig pensjon ville jeg ved 67 år får 49,6% av lønn i pensjon. Med innskuddsbasert via Storebrand ville jeg få 49,8%. Jeg valgte offentlig siden denne betaler til du stempler ut av livet, mens den private betaler ut høy sats i 10 år. At jeg i løpet av et liv i arbeid skulle få under halvparten i pensjon var et lite sjokk for meg. Jeg visste jo at pensjonen ikke ville bli 66% lengre, men at den ble så lav!? Dette var da utregninger av aktuarer basert på faktiske individuelle forhold.
Og dette er for en som har jobbet siden jeg var 18 år og hatt relativt greit betalte jobber. Hvordan dette slår ut for de med lavt betalte jobber og flere år uten opptjening kan man bare tenke seg.

Så med fare for å “preach to the choir” - spar utenom!

4 Likes

Mange som ikke innser hvor dårlig man er stilt med pensjon nå etter den nye reformen. Og du er en av de heldige. En vaskekone med 2% innskudd blir ikke veldig pensjonsrik

3 Likes

Først i år at de med midlertidig stillinger fikk låst innskuddspensjonen også, tidligere tok jo arbeidsgiver tilbake de 2 prosentene dersom du jobbet kortere enn 12 mnd.

Mange av korona taperne dessverre som ikke fikk nyte boligoppturen også :frowning:

3 Likes

Kona mi er nok adskillig verre stilt enn deg.
Hun var hjemme med barna lenge, har deretter jobbet som ringevikar i privat barnehage. Der er det null opptjening med mindre en er fast ansatt eller har en lengre kontrakt. Hun hadde vikariat fra august -18 til august -19, da fikk hun 3% i Storebrand.
Har i praksis vært ledig siden august 19 til nyttår nå.
Men vi sparer 5000 i måneden hos Storebrand. Det er slik at over en tredjedel av dagpengene går til pensjonssparing.
Men det viser hvor viktig det er å ta grep og tenke langsiktig.
1000 kroner hver måned i 40 år gir svimlende summer om en klarer 20% avkastning. Klarer en «bare» 10 % blir summen fremdeles svimlende.
Forsøker å få sønnen på 18 til å gjøre det, men det er ikke lett…
Hvor lenge til er det du tenker å pensjonere deg?
Jeg har plan om å pensjonere meg om 5-10 år, om helsa tillater å jobbe så lenge, jeg tar høy risiko med min pensjon. Har en svakt hjerte og generelt er nervøs så er ikke det å anbefale, men det kan gi vanvittige resultater.
Jeg har plassert hele pensjonen i Storebrand fornybar, ingen forvalter vil råde noen til å gjøre det, min saldo var opp til nær tre ganger så stor på et år, nå har den. Falt ca 25% fra topp, og er opp ca 125% på ca ett år.
Har du noen år igjen til du skal gå av og har mulighet til å styre din egen pensjon så er det kanskje ikke for sent.
Men du kan risikere å tape…

2 Likes

Nå må man ta ut pengene minimum over 10 år, så man er allerede ganske greit dekket for svingninger selv under uttaksperioden.

De siste årene der beholdningen er størst er bare å få mest mulig avkastning i kroner og øre.

1 Like

Holder du deg fortsatt til storebrand fornybar energi @Duogdu ? ser ut som den heftige oppturen jeg hadde fra des til feb, kjørte på med en heftig nedtur også :sweat:

1 Like

Jeg fikk ikke somla meg til å solgt 5-10% under topp, så jeg sitter ja.
Kommer til å bli sittende også.
Jeg kom meg inn gradvis fra årsskiftet 2019-2020 og helt inne i fjor sommer, så jeg har fått meg meg mye, er opp ca 110% siste 15 måneder, men var opp 175%.
Årlig gjennomsnitt har lagt på seg 15%.
Men det er mange som har vært litt sene til festen…

2 Likes