Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Nå vil de jo bli enda dyrere hos Nordnet pga plattformavgift?

Skal man ha indeksfond, er det like greit å ta alt hos KLP direkte. Tviler på at de vil øke prisene, de har vært er forkjemper for billigst mulig indeksfond.

6 Likes

Valde också Nordnet pga det stora tillbudet på fonder. Gillar att ha stor valmöjlighet. Likt Sverige

Har Nordnet mye større utvalg enn SBanken?
Er rimelig stort utvalg i SBanken, men jeg flytter ikke uansett.

Ja, nordnet har større utvalg.

2 Likes

Nordnet har sinsykt utvalg. Så stort utvalgt at jeg synes det er ok med platformavgiften.

3 Likes

Det er plattformgift hos alle de som er mest omtalt :
0,3 % hos dnb
0,3 % hos Storebrand
0,3 % hos nordnet opp til 500 k, deretter 0,25% til 10 mill og 0,1 % over 10 mill

2 Likes

Det er vel ikke mulig å ha inskuddspensjon og pkb i KLP lengre. Om du jobber innom de private.
Mitt PKB blev iaf overført til DNB Per 1 jan.

Er de courtagefritt att kjøpe ETFer via Nordnet spareavtale også på Pensjonskonto?

Kjennes som de er svårt att slå ETF langsiktig med tanke på avgifter men optimalt hade vart att kunne spare både i ETF og indeksfond samtidig noe som jag ser ikke går, håper de kommer
Enda anledningen att man er litt skeptisk til ETF på pensjonskonto er hur Nordnet agerar i framtiden vedr courtage.

1 Like

Jeg har begynt å se etter alternativer til Storebrand Fornybar energi.
Tenker det kan være greit å redusere risikoen noen etter en eventyrlig reise i 2020.
Usikker på hva som er det lure å gå over i nå.
Hadde egentlig tenkt å starte med 10-20 %, men vurderer å gå helt ut. Rentefond frister ikke, men får vi en nedtur snart så kan en være heldig.
Men jet tenkte det samme i oktober også, har gått 50% siden da…
Hva tenker du @Evilfreud ?

Idag ble kjøpsordren sendt fra Nordnet, har ikke like stort beløp og over 30 år igjen i arbeidslivet :relaxed:
50% Storebrand fornybar og 50% Tinfonder. Innskuddspensjonen skal bare få gå sin gang

4 Likes

Jeg lar nok mitt stå hos Storebrand da vi bruker de på jobb. Jeg har nå mindre enn 10 år igjen, maks 9 tipper jeg, men jeg sover ikke dårlig av den grunn.
Er kjipt å hoppe ut hvis -21 også blir et ok år med 20-30% avkastning, som jo er lite når en ser historisk.

1 Like

Har nå fått meg EPK hos Nordnet og flytting fra Storebrand er fullført. Alle fondskjøp på nye konto gjennomført. Veldig kjapt og bra! Gjenstår bare å se at det kommer inn nye penger fra arbeidsgiver.

Det jeg absolutt IKKE er fornøyd med er flytting av pensjonskapitalbevis inn på nye EPK konto. Jeg antok fondsandelene mine ville bli flyttet over, men neida.
Nordnet har solgt hele fondsbeholdningen min på PBK konto fordi “Det var dessverre ikke mulig å flytte over beholdningen slik den stod i dag”, og jeg står nå all cash på PBK. Noe svar fra Nordnet når jeg kan forvente disse pengene på EPK har jeg ikke fått ennå. Dette er flytting av kronebeløp mellom to kontoer og burde gått over natta?

Jeg kjører tin og veritas i tilleg til storebrand.

får man litt spredning

2 Likes

Nordnet sliter med EKSTREMT press på pensjonsavdelingen. Så ting tar lengre tid enn man liker, sånn er det bare akkuratt nå.

Hvor konsentrert pensjonsportefølje velger folk å ha her? Har satt meg ut et par fond som jeg skrev litt lenger oppe, men er usikker på hvor mange jeg bør ta. Og er det lurt å kun kjøpe nordiske fond og ikke f.eks BGF Next Generation Technology pga valuta osv?

Man kan få flere fond som er valutasikret, men uansett så er jo horisonten så lang at valuta jevner seg ut over tid.

1 Like

Ja, det er jo 40 år til jeg tar ut min pensjon så det er forsåvidt sant. Jeg sitter bare å vurdere om jeg skal ta Tin Ny Teknik eller BGF (eller kanskje begge?) som retter seg mot teknologi. Har tenkt å ta Storebrand fornybar og muligens et til.

Ta begge, de sprer seg jo over ulike land og sektorer.

Takk for innspill :slight_smile: Er det noen andre fond du har som kan være verdt å kikke på?

Her er min nåværende.

https://www.shareville.no/profiles/erlendar/portfolios/498141

2 Likes

Jeg har 2 aktive bransjefond som er ganske høy risk mtp pensjonssparing og isolert sett i det minste laget.

Men tar jeg i betraktning at folketrygdfondet = rentepapir som følger inflasjonen. ( 18%? av årlig inntekt blir innbetalt)
Sitter på boligverdier med 60% gjeldsgrad (20% rentefritt familielån).
X mengde aksjekapital.

Så er porteføljen mer diversifisert og unner meg derfor litt høyere risk i innskuddspensjonen :slight_smile:

Tidligere var innskuddspensjonen i DNB satt i DNB Aktiv 100, som i teorien blir et globalt fond. ( tror jeg)

image

2 Likes