Sparebank1 ? alle jeg kjenner som har dem hater dem ;D
Plattformavgift på 0,30% på 80% aksjer og høyere. Ned til 0,15% for 20% aksjer og lavere.
Nå skrev jeg Sbanken, ganske stor bank, var vel også den første rene nettbanken, ikke Sparebank1 om det var det du mente😉
Tror Sbanken har gode priser på fond.
Det meste av info finnes vel allerede?
Fond du kan velge mellom:
https://lt.morningstar.com/1vonrmqpe9/screener/a/default.aspx#search/tab=asset_info0/universeIds=FOALL$$ALL_3642/pageSize=150/page=1/sortOrder=CustomValue1%20ASC/filters=|CustomNote1:CONTAINS:23|
Hva er galt med Sparebank1? Kan ikke tro de er så ille
Til dere som har flyttet over til Nordnet. Hvilken Fond/ETF’er har dere tenkt å investere i ?
At de i hele tatt kan kalle anbefalt pensjon for anbefalt pensjon fatter jeg ikke. Eneste de anbefaler er lav avkastning over tid der man kaster bort de siste og beste årene med enda lavere avkastning.
Når man har en utaksperiode på minimum 10 år så er man allerede sikret mot svingninger i utaksperioden til en viss grad.
Tin fonder, Storebrand fornybar energi og kanskje First veritas.
Evt noe råvare fond, noen forslag?
Edit. Vet egentlig ikke hva som blir mulig Blir det samme fondsunivers eller eget " pensjons univers" ?
Om du har noe tiltro til at small cap-value faktisk har høyere risiko/premie enn de andre faktorene, er det jo naturlig å la en del av pensjonen være i fond eller ETFer som støtter opp rundt det.
SPDR har Small Cap Value Weighted for både Europa (ZPRX) og USA (ZPRV), og jeg tenker å putte en stor andel av pensjonen min der. Etter det er vel naturlig å se på en global indeks-ETF – der vil nok jeg kjøre Vanguard FTSE All-World (VWCE) for å la noen andre ta ansvar for å bestemme prosentandelen emerging markets.
Om arbeidsgiver sparer hos en aktør, og jeg velger å flytte EPK til Nordnet, hvilke fordyrende mellomledd pådrar jeg meg da? Kan jo vanskelig se for meg at aktøren som arbeidsgiver har valgt kommer til å overføre disse pengene til min private EPK-konto hos en annen aktør kostnadsfritt? Eller hvordan fungerer dette egentlig?
Finnes kjappe svar til det du spør om, men Nordnet gir litt mer detaljert svar på det du spør om i linken under. Dette er et webinar de kjørte tidligere i uken.
Hei, jeg er ganske ung og ny i arbeidsmarkedet så jeg har ikke rukket å spare opp allverdens i pensjon, men har allerede flyttet over til å håndtere fremtidig pensjon hos Nordnet. Siden jeg er såpass ung tror jeg at jeg kan tillate meg litt større risk enn om jeg var nærme pensjonsalder. Prøver å komme frem til et fornuftig oppsett av fond og så langt tenker jeg å spre meg utover forskjellige sektorer. Foreløpig har jeg Storebrand Fornybar Energi og så tenkte jeg å kanskje sette noe i gamingsektoren (ETF?) siden jeg tror dette er og vil være bra i lang tid fremover.
Sparer dog i fond utenom også hvor jeg har blant annet Storebrand Fornybar, Tin Nyteknik, KLP Global indeks og KLP AksjeFremvoksende Markeder.
Jeg tar gjerne imot innspill om det er noe jeg bør tenke over eller om det er noe jeg bør/ikke bør gjøre
Du har jo allerede Tin Ny Teknik ser jeg, og de er jo ganske rettet mot både gaming, tech og digitale varemerker som du også ønsker i pensjonsporteføljen? Er jo sikkert ikke dumt om du er fornøyd med de fra før. Ellers så tror jeg ikke du kan mixe både fond og ETF enda i en automatisk spareavtale på EPK kontoen din hos Nordnet. Du kan selvfølgelig handle aktivt selv, men jeg mener å ha hørt at det ikke går an å kombinere de i en automatisk spareavtale, enda.
I tillegg kommer det til å forsvinne en del amerikanske ETF`er pga nye EU-regler nå ganske snart, men du kan feks få kjøpt “VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF - Sammenlign og kjøp børshandlede fond - Nordnet” gjennom tyskland.
Ellers har jo Spiltan og Lannebo, tror jeg det var, fond rettet mot gamingsektoren som du sikkert får kjøpt igjennom EPK.
Personlig gikk jeg for TIN, men det er vel så langt fra noen garanti du kan få for at det skal være lurt dog!
Ja, jeg syns Tin Ny Teknik gjør det greit Dog litt høy totalpris med inntil 1.34% mot f.eks DNB/KLP som har ned mot 0,3x. Over såpass lang tid vil jo dette faktisk utgjøre en relativt stor forskjell.
Har hørt om VanEck ETF’en tidligere, men har ikke sett så noe nærmere på det. ETF’er er ikke jeg lest så mye om, men har forstått det slik at det kan handles som aksjer (at det ikke går flere dager for kjøp/salg).
Takk for innspill
Du har rett i at det utgjør en stor forskjell, men det er også aktivt versus passivt forvaltede fond. Passive fond vil alltid ha mye lavere kostnader enn aktivt forvaltede fond, og de retter seg i hovedsak mot indekser.
Skjønner Og forhåpentligvis vil jo avkastningen av et aktivt forvaltet fond være høyere enn differansen for kostnaden av forvaltningen mellom de to ulike typene. Tenker kanskje det kan være lurt å blande litt?
Det er jo det man håper, men på lang sikt har ikke det alltid vært tilfellet. Om man tenker å være aktiv å rebalansere mellom ulike fond kan man tjene mer på det, om man ønsker å være mer passiv og bare la posisjonene stå lønner det seg nok med passive fond med lave kostnader.
Carl armfelt er verdt de pegene, DNB hadde aldri fått forvalite min pensjon selv med 0% i gebyr!
Han forvaltet Swedbank Robur Ny Teknik tidligere om du trenger litt trackrecord Kanskje han som var bull gaming som stor forvalter, før det ble kult?
Forvalter han noe annet nå siden Erik Sprinchorn har tatt over stafettpinnen?
Edit: ser ut til at de deler forvaltningen, men at Erik er hovedforvalter