Fondet har hentet inn hele fallet jeg fikk på index. Rimelig sexy faktisk.
ikke glem også at i fra Q1 neste år(synes jeg å huske) blir investeringsfond kredittratet ut ifra hvor stor vekting de har i “Bærekraftige”/grønne investeringer
Jeg tror vi har bares sett begynnelsen på kapitalflyten i fornybar energi…
Jeg holder på å vekte inn pensjonspengene inn aksjer igjen etter å ha sittet i Storebrand trygge renter siden før corona. Vekter opp 10% i uka. Pengene går i fornybart, helse og litt nordisk
Jeg hadde en andel i Storebrand ekstra offensiv i fjor, det gikk ned.
Dette er fra 2.oktober.
Dette er fra 22.desember og avkastningen har vært 32% på to måneder og 19 dager.
Edit: Avkastning siste år er ca 120 % og jeg kan vel gå av med pensjon på 65 i stedet for 67 år med samme pensjonsutbetaling.
Det er mye usikkerhet her, blant annet om AFP som nok fort kan forsvinne.
Det som er vanvittig viktig for de som er 62 år og har AFP: start uttak umiddelbar, en kan miste hele AFP on det skjer endringer eller arbeidsgiver går konk, en får sparken osv, men har en startet uttak så er en berget!
I forbindelse med innføringen av EPK (Egen Pensjonskonto) i 2021 så samles jo alle pensjonskontoene inn i en konto, hvor en også har anledning til å velge hvor en ønsker at pensjonen skal spares.
Arbeidsgivers pensjonsavtale med Sparebank1 inkluderer en del gode forsikringer. Vil disse bli videreført gjennom arbeidsgivers fellesavtale tross om jeg overfører sparingen til f.eks Nordnet?
Er det noen kjente fordeler eller bakdeler som bør bli belyst ved bytte leverandør av pensjonssparing?
Fikk en e-post fra Nito vedrørende pensjon, har ikke lest den enda, men antar det er endel tips for de som ikke har satt seg inn i mysteriet pensjon.
Det alle bør gjøre, enten en er 25 eller 50+ er å ta noen grep relativt enkle grep, det kan gi en langt høyere pensjon. Desto yngre enn er desto lavere blir sannsynligvis den offentlige pensjonen.
ønsker å takke @Duogdu for storebrand fornybar energi tipset, byttet fra Storebrand ekstra offensiv i desember. fiin fiin oppgang
«Oss» under 40 kan antakelig se langt etter en fet pensjon fra staten når vi kommer så langt - så her må enhver tenke selv og begynne tidlig å få orden.
Flott å se du kommer bra ut av det, @Duogdu. Har hatt noe i fondet, men ikke slik at det forandrer hverdagen her. Synes markedet akkurat nå er litt vanskelig å tolke helt. (Det er vel forsåvidt alltid slik) Utrolig oppgang til å være et fond - langt bedre enn de fleste aksjer.
Jeg har satt meg litt inn i pensjon og har innsett at offentlig ansatte, som meg selv, egentlig har en relativt dårlig pensjonsavtale. Sikker jobb, jada - men kun 2% innbetaling til pensjon der kamerater har høyere lønn - pluss at bedriften betaler inn 4-6% i pensjonsoppsparing. Da jeg utdannet meg snakket alle om «gullpensjonen» til offentlig ansatte, men det er ikke slik lengre nå i det minste.
Det blir litt som i markedet vi diskuterer på forumet - litt høyere risiko - litt høyere potensiale for avkastning over tid.
Før var det bare offentlig ansatte som hadde tjenestepensjon.
Jeg rir bølgen videre, jeg aner ikke hva fremtiden bringer, om vi får en kraftig korreksjon så har jeg litt å gå på med nær tredobling totalt sett på 13 måneder.
Lek litt med denne kalkulatoren, endre sparetid og avkastning.
Ser en på DnB Teknologi så har det gitt 20% avkastning i snitt på 3-5-10 år.
Hva det vil gi vet ingen, men en kan også være heldig å ha hinsides avkastning enkelte år som vil være med å trekke opp.
Legg inn 2000 hver måned, 20% avkastning og 40 års sparing. Se hva dette blir😉
Noe å tenke på for alle som har barn!
Viktig med en slik oppvekker, da blir ting mye enklere i framtiden
Innså for 5 år siden hvor dårlig pensjon jeg kom til å få som midlertidig kontrakter i flere år, da arbeidsgiver trekker tilbake tjenestepensjon dersom man ikke har jobbet dær i over 1 år.
Høy sparerate og noen gode børsår senere er jeg kanskje 5-10år framfor skjema
Dette er en profil dere i storebrand kan putte innskuddspensjonen i?
Det var det, men fra 26/6-20 ble det som et vanlig aksjefond.
Det har vært en sjokkerende ferd fra 26/6 og ut året, over 100%.
23,77% siste 30 dager…
Skulle ønsket jeg byttet før selv også .Gleder meg dog til all kapital er på plass hos nordnet.
Full oversikt og bedre utvalg av fond.
Jeg skriver mye om Storebrand da jeg har all min private pensjon der.
Dere får ta info med en klype salg, og gjøre deres egne vurderinger.
Men som jeg hele tiden poengterer så er det viktig å ta grep om egen pensjon, her er en link hvor det er en video som omhandler bla egen pensjonskonto som alle som er fast ansatt i bedrifter som har tjenestepensjon vil få fra 1/2-21.
Hvis en har pensjonsavtale som tillater at en velger hvor pengene skal plasseres så kan en tjene vanvittig mye penger på det ved å ta risiko. Er en ung så er det bare å gi gass, er en tett på tidspunkt hvor en skal begynne å ta ut pensjon så må en være mer forsiktig.
Jeg tenker å trappe risiko gradvis ned de siste 5-6-7-8 årene.
Er markedet nede i en bølgedal 5 år før jeg skal pensjonere meg så sitter jeg lenger, er markedet ATH 8 år før planlagt uttak så reduseres risiko da.
Her er hvor ille det kan gå om en bare kjører anbefalt profil i Storebrand fremfor å ta egne valg. For igjen å nevne Storebrand Fornybar så gikk det året under ett rundt 300%, noe en selvsagt ikke kan forvente vil skje igjen, men det viser at det er alternativer til selskapenes anbefalte profiler, som feks Storebrand fra forsiktig på rundt 5% til ekstra offensiv på rundt 10%
Da har jeg startet flytteprosessen av avtale pensjon til Nordnet (30 dager ++ sikkert) , gikk overraskende fort via appen (2 min om du ikke vil lese dokumentene da). Snakkes aldri DNB!
Hvor velger folk å ha den nye pensjonskontoen?
Kjører nordnet pga utvalg.
Vi har Storebrand på jobb så jeg fortsetter der.
Edit: @Evilfreud har du sjekka SBanken mtp kostnader osv?
Sjekker ut DNB Flexi når infoen kommer.
Blir Nordnet her også ja pga utvalg