Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

For all del kudos til deg for å ha tatt et mer aktivt forhold til pensjonssparingen din :slight_smile: Jeg blir bare litt “skremt” når jeg leser ord som ‘all in’ og ‘fornybar’, spesielt i pensjonssammenheng, og sent i karrieren. Jeg er enig i at det nok er lurt å gå for en høy aksjeandel, kanskje til og med 100%, men mener at denne gradvis bør trappes ned mot slutten av karrieren. Sent i karrieren får man ikke en sjans #2 til å legge seg opp så mye penger igjen, og derfor mener jeg det kan være verdt å “gå glipp av” litt avkastning for å beskytte det man har.

Nå vet jeg ikke om du har alt i fornybar eller om du også er spredt utover andre typer fond, men personlig ville jeg ikke vært komfortable med å ha alt i et nisjefond innenfor fornybar. Å ha det som en del av en fondsportefølje derimot er noe annet. Det hele bugner ut i hvor stor risiko man er villig til å ta. 100% aksjeandel i Storebrand Global Index vs. 100% aksjeandel i Storebrand Fornybar er 2 vidt forskjellige risiko profiler. Og det at det kan ta dager å selge seg ut av et fond hjelper ikke akkurat på.

Når det er sagt så virker du til å ha truffet ganske bra med det du har gjort hittil. Jeg har dårlig erfaringer med å lytte for mye til andre sine “tips” og strategier når det kommer til hva man skal investere i, og mener man som regel kommer lengst ved å følge sin egen magefølelse og gjøre sine egne analyser, så gå for det du tror på, og ha en plan for håndtering av risiko.

2 Likes

Punkt 1 er at jeg sannsynligvis jobber 10 år til, og om en da får en dipp om fem år rett før jeg har tenkt å redusere risiko så har jeg fortsatt fem år igjen. Hvis du ser på fond og børser så blir dype fall oftest innhentet igjen over fem år, gjerne kortere. Ta Oslo Børs og finanskrisen, det gikk da tre år før en var oppe igjen.
Du nevner Storebrand Global Indeks, det har i år steget 9 %, og også med det er det risiko.
Min pensjonskapital har steget 70% siden desember -19 INKLUSIVE årets innskudd, jeg har ikke total oversikt over hvor mye som er betalt inn. Bare siden juni har Storebrand Fornybar Energi steget mellom 40 og 50 %.
Hvis du ser grafen jeg postet så går det opp og ned, var flere prosent nedgang i begynnelsen av september, slike dipper har en ingen mulighet å komme seg ut av, men det er bare småkrusninger ift aksjeporteføljen min, er tungt inne i biotek.
Indeksfondet er heller ikke risikofritt, det kan fort stupe det også, hvis inngangsbeløpet er 100 så foretrekker jeg heller 30% fall etter 50% oppgang enn 15% fall etter 10% oppgang.
Det er enkelt å følge med, det er bare å åpne appen så får en opp dagens saldo.

1 Like

For ene delen av min pensjon, fripolise med investeringsvalg, så hadde jeg i fjor med følgende portefølje 19% avkastning.

Hittil i år fra februar har jeg med Storebrand fornybar, og nå Storebrand fornybar energi hatt 76% avkastning. For å ta Storebrand Offensiv P så har det i år en negativ avkastning på -1,2%.

Så dere som har mulighet, ta en skikkelig vurdering av tjenestepensjonen deres, det lønner seg i lengden ikke å kjøre safe.
Snakker ikke om de siste årene før en skal starte uttak.
Jeg vil heller ikke råde noen til å gjøre samme stunt som jeg har gjort, det kan feks være over for denne gang for min del, men etter en oppgang på 75% er ikke et fall så ille, verre med et fall etter en nedgang…
Vi har hver år blitt rådet av vår forsikringsmegler til å ta risiko, takket være han så går 2020 så det griner for min del. Men det er først i år det klaffet for meg.
Ironisk nok også pga idealisme!
https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000QGA0

2 Likes

For min del som har 30år igjen…

Så tenker jeg litt YOLO et år eller to er helt ok.

1 Like

9,53% på 2uker. Latterlig men kult :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det går mildt sagt unna!

Du skal i teorien kunne velge leverandør selv, men da må du betale kost selv og få arbeidsgiver til å tilbakebetale kostnader. Blir bra med litt økt konkurranse på pensjonsfronten!

1 Like

Har du lest deg opp på dette enda?

Har bare skummet det enn så lenge. Trodde man kunne velge fritt uten å måtte stresse noe med kostnad?

Tror jeg hørte det på "Dine penger - #220 Egen pensjonskonto i 2021 siste 10 min ish

Alt går automatisk til din nåværende arbeidsgiver, det skulle gå smertefritt.

Men dersom du vil bruke noen andre aktører enn nåværende arbeidsgiver, noen som kanskje har høyere administrasjons gebyrer må du kanskje dekke noe selv / velge aktør uten gebyr. Skulle tro at aktørene selv velger å gjøre det enklest mulig for folk.

1 Like

Hallgeir skriver litt om det.

Men jeg skal grave litt mer i det når jeg får tid.

3 Likes

Denne nyheten er jo kjempebra! Bra tiltak av regjeringen når fagforeningene ikke vil kjempe for saken. Dette betyr så utrolig mye “lategame” for de mest sårbare i samfunnet. Nå mangler vi bare pensjon fra første krone.

### God nyhet for vikarer!

Ved innføringen av egen pensjonskonto, oppheves også kravet om at du må jobbe et sted over 12 måneder for å få med deg opparbeidet pensjon når du slutter. Det betyr at du får med deg pensjonen som arbeidsgiver har spart til deg uansett lengde på arbeidsforholdet. Det er en svært god nyhet for spesielt unge og andre som har jobber med kortere varighet, for eksempel vikarer eller andre midlertidig ansatte.

1 Like

Kun 7-8 % siste to uker nå da, men rundt 70% siste 4,5 måneder er innafor.
Blir spennende å se fortsettelsen.
Har enda ikke funnet fondet jeg skal flytte over 10% til på nyåret.
Kommer til å fortsette å ta risiko, må bare sjekke opp hva som skjer om jeg blir ufør over natta, og dette sammenfaller med et børskrakk.

3 Likes

Har mer og mer t ro på dette fondet de neste 5årene. Rett og slett fordi EU pengene snart kommer flommende.

2 Likes

Må sjekke opp litt mer rundt pensjonskonto og sånt, kommer nok til å flytte alt til Storebrand, 50% kommer til å være i dette fondet. Av all pensjon jeg har så er 2/3 i storebrand mens resten står hos DNB i arbeidsgiverbetalt).

Så kommer de siste 50% til å være delt mellom noe index og greier for å safe litt.

2 Likes

Opp 80% på seks måneder, noen bedre?:rocket:

2 Likes

Fra Nordnet live med forvalteren for Storebrand Fornybar Energi, Phillip Ripman.

1 Like

Omg omg omg… Skal vi endelig ta etter Sverige? Forvalte min egne pensjon!!!

2 Likes

Storebrand Fornybar Energi dundrer videre.
Opp 13% siste måned.
Gikk ned og sideveis i oktober, men nå er det full gass igjen.
Min saldo hos Storebrand har nå passert 100% stigning på 11 måneder.

6 Likes

Helt latterlig utvikling på fornybar.

:smiley:

Jeg sitter videre, desto høyere fondet går, desto bedre rustet for korreksjon.
Fikk litt høydeskrekk i oktober når det falt rundt 10 %, men er vel opp nærmere 20% siden den dippen.
Jeg tror dette kommer til å gå bra videre også, men det blir jo en gedigen nedtur om det kun skulle bli 15-30-% det neste året😅