For all del kudos til deg for å ha tatt et mer aktivt forhold til pensjonssparingen din Jeg blir bare litt “skremt” når jeg leser ord som ‘all in’ og ‘fornybar’, spesielt i pensjonssammenheng, og sent i karrieren. Jeg er enig i at det nok er lurt å gå for en høy aksjeandel, kanskje til og med 100%, men mener at denne gradvis bør trappes ned mot slutten av karrieren. Sent i karrieren får man ikke en sjans #2 til å legge seg opp så mye penger igjen, og derfor mener jeg det kan være verdt å “gå glipp av” litt avkastning for å beskytte det man har.
Nå vet jeg ikke om du har alt i fornybar eller om du også er spredt utover andre typer fond, men personlig ville jeg ikke vært komfortable med å ha alt i et nisjefond innenfor fornybar. Å ha det som en del av en fondsportefølje derimot er noe annet. Det hele bugner ut i hvor stor risiko man er villig til å ta. 100% aksjeandel i Storebrand Global Index vs. 100% aksjeandel i Storebrand Fornybar er 2 vidt forskjellige risiko profiler. Og det at det kan ta dager å selge seg ut av et fond hjelper ikke akkurat på.
Når det er sagt så virker du til å ha truffet ganske bra med det du har gjort hittil. Jeg har dårlig erfaringer med å lytte for mye til andre sine “tips” og strategier når det kommer til hva man skal investere i, og mener man som regel kommer lengst ved å følge sin egen magefølelse og gjøre sine egne analyser, så gå for det du tror på, og ha en plan for håndtering av risiko.