Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Gode spørsmål. Det er sant at det er smart å betale ned gjeld eller spare til bolig før en sparer til pensjon når en er ung. Samtidig så er renters rente effekten over lengre tid noe en ikke skal undervurdere. Mener at en må se det opp imot ens egen situasjon. Hvis en har mye gjeld, så kan en legge mer der, og litt mindre på sparing f. Eks. Det skal være kalkulatorer du kan benytte for å se din situasjon per i dag og kan forutsi noe der. Burde kanskje ta en prat med en autorisert privatrådgiver hos en leverandør som kan veilede deg. De skal følge reglene når de gir deg råd.

Enig forsåvidt at en blanding mellom låste sparemidler og de som kan tas ut ved ekstraordinært behov er smart. Fondssparing hadde jeg brukt ved flere tiårs horisont.

1 Like

Jeg tørr å påstå at både nedbetaling/sparing til bolig og sparing i ASK er endel av pensjonsplanen. IPS blir først et bra produkt når du får maksimal skattefordel ( dette er min personlige mening fordi jeg mener låsingen av midlene i IPS er såpass negativ at uten skatte effekten er det ikke verdt det).

5 Likes

All sparing er jo også pensjonssparing om man er utstyrt med en viss impulskontroll og edruelighet. Og så handler det om å få en god avkastning slik at en får maksimalt ut av pengene med en avveid risiko.

IPS er ikke aktuelt for min del med villkårene som er i dag.

2 Likes

Hvilke vilkår er det du ikke liker?

Det er mange fordeler og ulemper nevnt, men en av de elementene gitt alt annet likt som virkelig er undervurdert for de med lang horisont og høy aksjeandel er den rabatten på skatt av gevinst i IPS vs ASK.

22% vs 31,68%

  • Bundet til pensjonsalder
  • Må tas ut ut over årene frem til 80

Pensjon: Så snart du har penger til overs etter regninger og sparsomt forbruk på mnd budsjett
IPS: Så snart du uoppfordret får gratisbillett til Investordagen, DVS ikke sålenge pensjon er et mer relevant tema enn skatteplanlegging.

Litt uenig. For de fleste er det er bare 2 fordeler med IPS. 9K mindre i skatt og med dagens regler 22% på gevinst i fremtiden.
Ellers er IPS bare ulemper i forhold til å heller ha en kombinasjon av VPS&ASK med aksjer og fond.

For noen få er den tredje fordel formuereduksjonen reell og det er de eneste jeg egentlig ville anbefalt å sette noe mer enn 20% av sin årlige sparing i IPS.

Om man er i den tenkte målgruppen “trenger å spare ekstra til pensjon og investerer ikke i aksjer/fond”, er man ikke særlig formuende og kommer ikke til å bli det. Da kan det være vel så viktig å være liqvid på VPS&ASK gjennom livet med det lille man har, enn å få 9k i året for å låse det bort.

Det spennende blir jo til slutt hva skattesatsen er når man er blitt 67 år.
Da kan det jo være at dagens system med lav grunnsats og oppjusteringsfaktor er skrotet, satsen justert opp eller IPS også får oppjusteringsfaktoren. Så blir det kanskje 37-45% istedenfor 22% skatt på gevinst ved uttak.

For målgruppen som trenger å spare til pensjon selv blir da VPS/ASK vesentlig lavere risk. Spar “selv” og sett bare litt til overs sparing på IPS.

Hvorfor er det reklame over alt for dette produktet…
Pensjonssparing er lettere å selge til redde kunder enn aksje/fondssparing. Det høres både trykt og nødvendig ut.
Fordi selgerne i banken får penger for å selge produktet til flest mulig. Bankene får pr stakker som er lurt inn i dette en jevn pengestrøm på 40k i året inn i sine prefererte fond som aldri kan tas ut. DVS en enorm forvaltningssum, som gir bedre betingelser og handlingsrom for forvalterne og i sum store honorarer.

Noe av disse pengene sto tidligere på sparekontoer men mesteparten gikk tidligere til bankene sine konkurrenter; forbruksmarkedet, kaffe latte, klær, mobil og sydentur.

Kort oppsummert
Bankvesenet og Staten i samråd lurer og hjelper folket til å spare til pensjon etter at staten reduserte den med nødvendige besparelser for staten. De gir tilsynelatende gode (ok) vilkår som kan snus på hue når som helst fra statens side.

5 Likes

image

image

8 Likes

Var inne og sjekket tjenestepensjon i Storebrand, verdiutvikling totalt sett fra begynnelsen av desember -19 til ATH før Korona var på ca 22%, dette er inkludert innbetalinger fra arbeidsgiver i perioden, vet ikke hva det beløper seg til.
Nedgang fra begynnelsen av desember til i dag er ca 4-5%, også inkl innbetalinger i perioden.
Jeg kjører alt i aksjefond.
Ble faktisk veldig lettet.

4 Likes

Så bra!
Sjekket min innskuddspensjon. Var ikke like heldig og er ned 25% da den visstnok var 90% valutasikkert :confused: ( DNB Pensjonsprofil 100 )

Er i 30åra så ikke noe problem, men greit å vite til neste krise. Norske kroner har vist svekket seg drastisk i alle kriser.

4 Likes

Når jeg snakker om nedgang så er det ift begynnelsen av desember.
Nedgang fra topp er ca 21%, men heller ikke det er så ille synes jeg.
Hvordan det er mtp valuta aner jeg ikke!:blush:

Begynte å tenke på hvordan de svake i samfunnet ville bli ekstra straffet. Er jo anbefalt med aggressive portefølje for unge, da man kjøper i gode og dårlige tider.

Men i dette caset.
Du er blant de lavlønte på 350k og blir permittert kanskje 1.5 år fordi du jobber i reisebransjen / hotell.
Du får går glipp av innskuddspensjon når man går på dagpenger og går glipp av hele oppturen.

Du jobber for Petter Stordalen og får 2% i innskudd. Dersom børsen stiger i snitt 6% de neste 40årene går man glipp av 130k. 260k ish om du er så heldig å har 5% innskuddspensjon.
I tillegg til at man såvidt klarer å legge av sparepenger.

4 Likes

Sjekket opp tjenestepensjon i Storebrand, er nå all in i Storebrand Fornybar energi, har en avkastning på rundt 40 % siden desember -19.
Går så det griner dette!

1 Like

Storebrand fornybar dundrer bare videre, opp over 15 % siste 30 dager.
Lurer på hvor lenge denne stigningstakten fortsetter, og om jeg evt skal ha plan B klar.
Får se hvordan Trump/USA påvirker etterhvert.

2 Likes

Ganske sykt egentlig. Hvor lang horisont har du?

Evt hvor lenge tørr du sitte?

Jeg er 56 og kommer til å ta risiko til 62, er saldo da ATH kommer jeg til å redusere risiko kraftig, hvis den er i en bølgedal så sitter jeg lenger.
Snitt årlig pensjon har steget nær 8% siden februar.
Du som er ungdom må bare kjøre på!
Kjekt å ha en solid pensjon i bunn.

Edit: risikoen med pensjon tror jeg er lav ift aksjeporteføljen…

2 Likes

STorebrand fornybar energi du har?

Har gradvis gått all in.
Var innom Storebrand global solution og et par til.
Jeg tenker jo at fornybar energi er framtida, ser jo på SSO hvordan den også har gått.

Husk det som regel tar et par dager å selge fond, så den dagen evt. boblen sprekker så er det ikke sikkert man rekker å komme seg ut i tide.

3 Likes

Fullstendig klar over det, anbefaler du heller å satse på obligasjoner og lav avkastning?
Hvis det skulle smelle for meg nå og gå ned 40% så er jeg tilbake på nivå desember 2019.
Jeg tror ikke det kommer en slik smell nå, men en vet aldri.
Vår forsikringsmegler anbefaler ikke å velge anbefalt profil, anbefaler å gå for aksjer eller fond.
Hvis en har mer enn fem år igjen før uttak mener jeg det er ok å ta risiko.
Hvis en har skrapt økonomi så er det selvsagt tullete å sette pengene på reservekonto inn i aksjefond.

Edit: hvis du ser på Oslo børs hovedindeks ved finanskrise i 2007 så var en i pluss etter tre år. Andre perioder så er en oppe lenge før, så jeg tenker fem års perspektiv er rimelig sikkert.

1 Like