Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Har allerede sendt en forespørsel. Lurte bare på om noen hadde regnet på alternativene :slight_smile:

2 Likes

Har du byttet til IPS?

  • Ja
  • Nei, men har tenkt til det
  • Nei, har ikke tenkt til det

0 stemmegivere

Vurderer det :wink:

1 Like

Som dere ser tester jeg ut litt annonsering i denne tråden :slight_smile: Akkurat nå vises det for alle, men hvis jeg fortsetter med dette vil annonser ikke være synlig for Insidere.

1 Like

Hva menes egentlig med å ha “byttet til IPS”?
Begynt å spare der?

Ja, mest fordi man må ta et aktivt valg for å bruke den spareformen - men det er et litt klønete formulert spørsmål :slight_smile:

For de som vet hva IPS er så er spørsmålet helt innenfor!.

La meg gjette: Individuell PensjonsSparing? :joy:
Jeg kaller det bare Nano :wink:
@pdx ser du på mulighet for å få inn annonsepenger?

2 Likes

Penger som står i IPS blir ikke beregnet som formue og dermed unntatt den beskatningen ,)

@pdx ser du på mulighet for å få inn annonsepenger?

Handler vel om å få gratisfolkene til å være med å dekke litt kost, samt lage enda en grunn for å bli innsider

1 Like

Stemmer! Fin måte for de 90% som ikke skriver å bidra litt :smile::wink:

3 Likes

Du må jo skatte når du tar de ut så det er utsatt beskatning, men slipper eventuell formueskatt da.
Anbefaler alle som vurderer IPS å lese uttaksvilkårene grundig først

Det viktigste argumentet i mot for meg er mangelen av kontroll.
De kan om 10-20-30 år skru opp skattesatsene og da ville unge mennesker vært handlingslammet. De har ingen muligheter til å unngå den ekstreme beskatningen som de potensielt kan bli utsatt for.
Har man pengene på Aksjeparekonto kan man se an utviklingen og cashe ut og flytte rundt på pengene når man ser endringene komme.
Men med IPS er man REKT og må bare ta imot. Og hva liker politikere bedre enn å utnytte mennesker i svake posisjoner😂
Easy money grab. Ser ikke lyst på fremtiden til de som velger å stole på myndighetene med pensjonen sin. Blir jo i teorien å putte alle pengene i en kurv da de også står for mye av de andre garantiene man har.

Formueskatten betaler du aldri. Men ja skattefradraget er bare utsatt

Man bør absolutt lese seg opp på reglene ja. For mange vil den totale låsingen av pengene til pensjonalder (siste helt til 80 år) være det største hinderet. Skattefradraget man får nå og kan få avkastning på frem til pensjonaldre, sammen med fritak for formueskatt gjør at det skal veldig høye skattesatser til ved uttak før man risikerer å taper på det. Men man låser kaptalen fryktelig lenge da.

Fin side for rask oversikt er denne (Klikk på blått banner med “Hva er ny IPS?”):
https://www.finansportalen.no/pensjon/ny-ips/

1 Like

Hei. Det har vært flere interessante diskusjoner herinne nå i sommer, så håper spørsmålet mitt også kan gi litt ulike meninger.

Når bør en begynne å spare til pensjon / spare i IPS?

Dette tema har jo vært litt oppe i flere medier, mange banker fører aggressive kampanjer mot unge ned i tidlig 20’årene. Når eksperter uttaler seg, er det også forskjellige svar og meninger som kommer frem.

Hvilke holdninger har dere herinne? Når bør man begynne, enten i det små, for så å øke senere?

Selv er jeg 31 år, begynte vel siste år da IPS’en var klar, men sparer 1000-15000 kr i måneden. Er i “etableringsfasen”, dvs. baby, leilighet med 60% belåning, men det blir hus ila. de neste 2 årene og skal da øke gjelden noe. Sparer derfor en del til dette kjøp.

Hører gjerne meninger for og imot tidlig sparing - og hvor “stort” sparebeløp det kan være fornuftig å holde seg til inntil fx. en blir 40 år og mer “etablert”.

Jeg er i samme alder og noenlunde samme fase hva gjelder familieliv. Jeg sparer 1000,- fast i mnd i 5 ulike fond x 200,- i IPS. Jeg har også registrert diverse eksperter uttale seg om at man ikke bør starte med dette før senere. Men startet også sparing i BSU lenge før anbefalt ref. Skattefradraget. Men jeg var veldig glad jeg hadde spart i BSU fra jeg var tenåring selv om jeg ikke fikk full uttelling på skatt, men da kunne jeg stille med full BSU ved kjøp av bolig. Jeg kjører samme strategi på IPS og tenker at et mindre beløp får god hjelp av rentes rentes effekten den dagen jeg skal begynne å bruke de pengene.

BSU er en gavepakke man selvsagt bør benytte. Men alt dette maset om pensjonssparing mener jeg er noe forbasket tøv!

For de aller fleste er det når en er ung og i etablering at en trenger penger, ikke når en er pensjonist og sitter på nedbetalt bolig, mottar arv etc… nei begynn å tenk pensjon når du runder 60 og vurder helsa di da, økonomien din etc da!

1 Like

Denne er litt gammel nå, men fortsatt aktuell. Tror du får svar på det meste der.

Stenger denne så kan videre diskusjon taes der inne.

1 Like

Jeg har valgt friheten med å spare i ASK. Har veldig moderat forbruk og trenger ikke låse penger unna for å la dem være. Har ikke tenkt å ta opp noe mer gjeld nå, så blir kanskje litt IPS på meg nå.

IPS låser pengene veldig, Dvs du får kun bruke dem når du pensjonerer deg. ( blir du uføre kan du også ta ut pengene, og dør du får evt arvinger ut pengene).

Jeg Startet ekstra pensjonsparing når jeg var 28. Sparer 1500kr pr måned rett inn på IPS, i tillegg til andre spareavtaler.

Min anbefaling er

  1. Betale ned lån til ca 60%. ( andre mener ha så mye lån som mulig fordi det er billig rente), jeg liker å ha sikkerheten i at du tåler et massivt prisfall evt kan låne om noe skulle skje.
  2. Spar til ASK/Fond eller lignendne, disse pengene er da raskt tilgjengelige om du skulle ha behov for dem.
  3. Spar til IPS, du får utsatt skatt, dvs du får trekke av opp til 9600 på skatten hvert år. Dersom du ikke tjener nok eller har for mye gjeld til at du ikke får utnytett skattefordelen ville jeg heller ikke anbefalt å spare i IPS.

En annen fordel med IPS er at pengene som står der ikke regnes med når det skal beregnes formueskatt. Så har man formue er det lurt med IPS.

Men en ide, finn ut hvor mye du vil eller kan spare pr måned. Sett 60% i fond/ask og 40% i IPS.

En annen viktig ting, sjekk vilkårene din tilbyr av IPS har, flere aktører ( Srbank og Nordea) hadde iallefall tidligere latterlig høye gebyrer for IPS.

2 Likes