Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Det hadde gjort det veldig ryddig, men dessverre har de ikke fått for den løsningen.

1 Like

Takk for super guide @Evilfreud, som belønnes med 6 mnd gratis Insider :slight_smile:

2 Likes

Noen som har tilgang og vil trekke ut essensen i denne artikkelen?
Jeg har foreløpig ikke gått inn på noe IPS da jeg selv ikke er overbevist om at dette er den beste løsningen for meg.

Noen som kan dele hele artikkelen?

Da er det vist en oppdatering av lover og regler relevant til pensjon på gang. Forslag til ny lov kommer før jul. Skal stemmes på i februar, utfall er usikkert.

Men høydepunktere.

  • Endring i alder og stillingsprosent på når arbeidsgiver må spare til pensjon( idag er det 18år og 20%). Ny plan er at alle skal få opptjening fra første krone.
  • Forslag at fripoliser flyttes automatisk til den som leverer pensjon til den arbeidsgiver med mindre man aktivt har reservert seg ( idag må man flytte manuelt og de fleste har poliser spredt over alt).

Samt noen andre småting som jeg ikke husker i farten. KRF ser ut til å være partiet som evt kan velte morroa. Fordi Hareide er butthurt.

2 Likes

Å? Titten Tei tar,n på snei?
Klarte ikke dy meg :rofl: :joy:
De punktene du nevner ser jo bra ut, forslagene til pensjonsordning.

Prøvde å finne høringsforslaget men fant det ikke, så får vente på utkast til lovendring som skal komme før jul.

Jeg synes endringene er gull. Men AP og SV er vistnok imot fordi de er imot alle gode forslag som høyresida kommer med.

2 Likes

Kan jo også nevne at det er høring ute på nytt forslag til offentlig ansatte også.

Det har kommet noe nå. Er det dette du mente?

Dette ser ikke ut til å bety så mye for de store massene.
Litt mindre kostnader på fripoliser gir jo ikke så mye igjen

Det jeg helst heller hadde sett blitt vedtatt var at tjeneste/innskuddspensjon ble obligatorisk fra 0-7,1G.
Nå er den jo frivillig for arbeidsgiver mellom 0-1G og obligatorisk fra 1G.
Det betyr jo at 1G, de første 100k, ca 1/5 av snittinntekten på 460k, ikke er pensjonsgivende.
ca 5k (avhengig av % opptjening) som per nå er frarøvet veldig mange arbeidstagere, ville betydd en vesentlig bedre pensjon for de lav til medium lønnende.

Det er jo fra starten av arbeidslivet man trenger pengene inn på på pensjonskontoen for å få renters rente eller “fortjeneste på fortjeneste” til å bli penger over tid.
Det er en dårlig trøst at % opptjening “teoretisk” øker fra 7,1G. Det vil jo flesteparten aldri oppnå, eller oppnå så sent i arbeidslivet at man ikke får noe igjen for det, i forhold til å få 5%+ av 1G ekstra hvert år.

På temaet om pensjon fra 0G driver NHO og bitcher og unnskylder seg med at det blir så store kostnader om alle som tjener under 1G skal få pensjonsopptjening.
Det er jo ikke verre enn å innføre at alle som tjener over 1G får pensjonsopptjening fra første krone. Så blir forsatt de som tjener under 1G utelatt.
Dette har jo bankene operert med på sparekontoer i årtier nå, De som setter inn over x kroner på sparekonto får en høyere rente fra første krone.
Så NHO er flinke til å gjøre seg dumme for å snakke seg bort fra pensjonsopptjening fra første krone.

1 Like

Hei

det ser ut til å være den ja, nei er ikke såå store endringer iforhold til hva som var, litt sånn småflikking for å gjøre ting bedre.

Hmm forsto det sånn at det nå ble et krav? Har bare lest DN og ikke selve forslaget.

Dette er super viktig for de som ikke har fast jobb / kontrakt på over 11 mnd, da de nå blir fratatt all innskudds pensjon om de ikke har jobbet i over 12 mnd.:+1:

1 Like

Ja om man jobber mindre enn 12 mnd et sted får man ved nytt forslag nå beholde pensjon.
Isolert sett positivt men totalt sett kan det få negative konsekvenser.
Da får NHO bedre argumenter på hvorfor korte kontrakter ikke er så ille og flere kan da ende opp med korte kontrakter.
Stikkord er fanden og bibler. NHO har gått i tolkning og bruks-lære i varme omgivelser.

Men det påvirker ikke det at pensjon fra første krone ikke er/blir obligatorisk.

1 Engasjement på under 1G lønn på 11,9mnd -> 0 Pensjon. Uendret
2 Engasjement på over 1G lønn på 11,9mnd -> Pensjon på alt over 1G. Endret fra 0 Pensjon
3 Engasjement på over 1G lønn på over 12 mnd -> Uendret.

Det er 1 og 3 jeg pratet om over. Hvor jeg var villig til å ofre de i 1 i forhandling for å gi pensjon fra første krone til 2 og 3.

1 Like

Skumleste noen andre artikler, ser ut som Dn har tolket det feil. Evt jeg som tolket første dag, som første kr feil :rofl:

“I tillegg til forslaget om pensjonskonto, foreslår regjeringen at arbeidsgivere nå må sette av pensjon til alle arbeidstagere fra første dag”

Samme her, Det var Ingressene i div artikkeler, som ga et håp om at pensjon fra første krone kunne bli foreslått vedtatt i forskrift.
Men så var det igjen bare misvisende informasjon fra media som vanlig.

Det som kommer opp som høringsforslag nå, kan være “overenskomster” som stammer fra kommunikasjon og forhandlinger i forrige runde.
Da stortinget feiget ut og ga etter for presset fra finansnorge og NHO om å endre fra obligatorisk pensjon mellom 0-1G til frivillig pensjon mellom 0-1G.
“Obligatorisk” ang 0-1G kom vel aldri med i høringsforslaget engang da, etter hva jeg husker.

Vedrørende pensjon og eneste ansatt i AS. OTP er da ikke et krav, men man vil jo gjerne spare til pensjon likevel.

En mulighet er en vanlig OTP-ordning, men ser for meg at dette koster mye i form av forvaltningavgifter osv. Dette vil da kunne bli tatt ut som pensjon med skatt deretter.
Innbetaling til en slik ordning utløser arbeidsgiveravgift.

En annen er sparing i aksjer eller fond i AS’et og uttak i form av utbytte en gang i fremtiden.
Dette fører ikke til arbeidsgiveravgift, men gir ikke fradrag i form av selskapsskatt.

Har noen utført en komplett utregning på tilsvarende case helt frem til penger på privat konto? Er redd for at det er en del variabler jeg glemmer. Siste alternativet er selvfølgelig mye mer fleksibelt, men krever disiplin.

Hvis AS-et går på ræva, og du har spart til pensjon der, så har du ikke pensjon lenger…

Er fullt klar over det, men ser ikke den risikoen som spesielt stor. Selskapet er i dag et godt kapitalisert og fungerer som holdingselskap uten noen form for gjeld.

Virksomhetens art er er utleie av meg selv på lange kontrakter mot solide aktører i en lite syklisk bransje.

Hvorfor ikke bare sette opp innskud? så er det du som privatperson som eier pensjonen og ikke ASet, dvs ASet får jo bare regningen?

Det er absolutt en mulighet. Har ikke gjort mye research da det er andre forhold som har vært viktigere å avklare i starten, men noe jeg kom over til nå indikerer at det raskt blir unødvendig store konstnader når det fordeles på få ansatte.

Det du kan gjøre er å kontakte for eks storebrand, de pumper jo ut pensjonsprodukter og har et meget habilt selgerkorps. Regner med de fort kan gi deg oversikt over ulike alternativer for ASet.