Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Nei, var etter det jeg husker det som ble endret. Uansett så ble skattereglene til gammel ips endret slik at avkastningskravene ble latterlig høye for at det skulle lønne seg, selv med skattefradrag.

Saldo ble beskattet fullt ut som kapitalinntekt om jeg husker rett.

Det som er skummelt med sånne produkter, det kan skje med ips også.

Edit: Den blir beskattet som pensjonsinntekt

1 Like

Slik jeg forsto det @Christian

20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag

20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag

20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag

20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag

20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag

Kildeskatt endres til 30%, og du slutter å spare.

Etterhvert så begynner utbetalingene:

24% kildeskatt, 40000 skutt inn, 9600 i fradrag + gevinstskatt 30% 40000 gevinst - 12000 i skatt

23% kildeskatt, 40000 skutt inn, 9200 i fradrag + gevinstskatt 30% 40000 gevinst - 12000 i skatt

20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag + gevinstskatt 30% 40000 gevinst - 12000 i skatt

20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag + gevinstskatt 30% 40000 gevinst - 12000 i skatt

etc

Tror det stemmer med kapitalinntekt. Det er en av endringene til ny ips. At det regnes som alminnelig inntekt.

Ja, men jeg mente den gamle. Der blir uttak beskattet som pensjonsinntekt, noe som overstiger skattefradrag man fikk på sparingen.

Da er jeg med.

Har startet jobben med å samle alle pensjonskapitalbevis hos en og samme aktør. Nå har jeg vel og merke møtt på en utfordring, det ene beviset har blitt omgjort til en IPS, og jeg kan tydeligvis ikke flytte denne uten å inngå en ny avtale hos aktør jeg prøver å samle avtalene hos. Med andre ord er det egentlig ikke noe poeng å flytte denne IPS’en, annet enn å ha alt på et sted.

Noen som har møtt på samme utfordring? I så fall, er det mulig å få omgjort en slik IPS til et pensjonskapitalbevis?

Denne IPS’en er fra en tidligere innskudspensjon hos arbeidsgiver, som pga. av beløpets størrelse har blitt omgjort til IPS og ikke pensjonskapitalbevis…

Koster ingenting å flytte en IPS, just do it! Men er ikke mulig å omgjøre IPS, men du skal ikke kunne få ips uten å tegne det selv.

Hm, merkelig. Avtalen ble inngått i 2015 og avsluttet i fjor. Jeg har selv ikke valgt at det skal være IPS…

Gammel IPS da, men 2015 er fortsatt rart. Ville bedt om mer dokumentasjon.

@Evilfreud er Storebrand blant de beste på IPS? Snart årsskifte…må få fingen ut!
Har du oversikt over kostnader under utbetaling og underveis?

Signa meg opp med Skagenfondene idag. Går 40laks over dit imorgen.

Storebrand har bare kost med fondene du velger. Selve IPS koster 0kr

De som er grådige er Sparebanken 1 de krever 1% for å holde IPS og Nordea som tar 1% i årlig honorar på alt inskutt når du starter utak.

1 Like

Hva er Skagen sitt opplegg, er det Vekst, Global og Kon-Tiki?

Du kan velge fritt.

De har 2 forhåndsvalg med nedtrapping når det er 10år igjen. Eller fri mix.

Jeg kjører 35% kontiki A, 35% global A og 30% Selekt 100

Sistnevnte er forholdsvis dyr og er for å balansere og senke risikoen.

1 Like

Hmmmm, takk for tipset, må sjekke opp Skagen da.
Er også usikker på om jeg skal prioritere kona, hun er yngre enn meg. Tegner jeg IPS på meg og jeg stuper så vil jo det komme henne tilgode uansett, er usikker på hvordan jeg skal prioritere.
Skal vi tegne på henne må vi vente lenger til vi kan ta ut. Hmmm

JEg tegna på meg iår, kona til neste år, hun er 4år yngre enn meg. Men vi har jo 30+år igjen i arbeidslivet.

Om du vurderer skagen https://www.skagenfondene.no/kontakt-oss/

Fordelen kontra storebrand ( selv om de er eid av storebrand nå, er at de er mer tilstede, storebrand er jo bare self service).

Evt så kan jeg PMe deg navn og nummer på en bra kontakt der som jeg bruker.

Edit : Disclaimer : Jeg går for forvaltede fond og ikke index fond, da jeg har mer troen på det i dårlige tider.

1 Like

Hei, interessant oppsummering. Min største tvil knyttet til sparing i IPS, er at jeg ikke vet hvilken skattesats som vil være gjeldende når sparingen skal tas ut. Jeg innbiller meg at det blir nødvendig med høyere skattetrykk etterhvert, når vi blir færre i arbeid som skal finansiere godene, og at skattesatsen da blir høyere. Du sier at det ikke kan skje:
"IPS SPørsmål : Mange lurer på om Staten plutselig kan endre skattesatsen man har når man får utbetalt IPS, svaret her er Nei. IPS er et produkt, og for at det skal endres må hele produktet endres. Det betyr at det som allerede er spart vil få gammel sats. "

Kan du si noe mer om det? Hvordan kan jeg være sikker på at skattesatsen på uttak av innskutte midler blir tilsvarende skattefritaket ved innbetaling? Gjelder dette også skatt på avkastningen, eller blir avkastningen skattet som annen finansiell gevinst på uttakstidspunktet?

Guiden er ikke oppdatert enda men etter å ha diskutert side opp og ned med @Christian samt sjekket med andre eksperter så er frykten din helt korrekt. Nå får vi 23% skattefradrag. Men vi kan risikere å måtte betale 30% skatt mår vi skal ta ut pengene. Greit å ta med at man slipper formueskatt på pengene som står i ipsen

1 Like

Er det ikke litt latterlig at du får skattefradrag på 23% man kan risikere å måtte betale 30% i skatt når vi tar ut? Burde jo være enkelt for myndighetene å skatte beløpet tilsvarende det som ble gitt i fradrag uavhengig av skattenivået i 2060 ?

2 Likes

Bortsett fra at det er alminnelig inntekt så Alle som jobber vil evt få mer skatt. Man kan ikke endre skatten på selve ipsen men man kan endre skatt på alminnelig inntekt som er det som styrer skatten på ips

Enda en grunn til å ikke jobbe? :sweat_smile: