Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

Har ikke bestemt meg for tilbyder enda. DVs jeg har bestemt meg for å ikke bruke Sparebanken 1 ( fordi de tar 1% i gebyr) eller Nordea ( som tar gebyr i utbetalingsperioden).

Det er også mulig å flytte rundt på IPS kontoen. Den må ikke stå hos en tilbyder hele perioden.

Pr nå er det Skagen og Storebrand som er mest aktuelle for min del

De kan ikke endre skatten på utbetalingen. ( da må de endre hele IPS og allerede oppsparte midler vil fortsette med gammelskatt).

MEn de kan endre kildeskatten som avgjøre hvor mye skattefradrag man får for innskudd.

Jeg mente det samme som du sier, de kan endre på kildeskatten, det ikke sannsynlig at kildeskatten er den samme om 30 år som den er nå.

Den endres faktisk til neste år :wink:

Men så vil det være skattesymmetri frem til den evt endres igjen. Men da kan man bare stoppe sparing.

Hjelper lite å stoppe sparingen om 20 år fordi de øker kildeskatten til 30%, da er pengene allerede låst og du har fått et lavere fradrag enn du ender opp med å betale…

Jeg sier ikke at det kommer til å skje, men det kan skje.

Fradraget får du året etter du betaler inn. Så om de endrer kildeskatten vesentlig vil det jo bare påvirke et år om du stopper sparingen.

Altså, det blir sånn som dette, så er det ikke så hot:
24% kildeskatt, 40000 skutt inn, 9600 i fradrag
23% kildeskatt, 40000 skutt inn, 9200 i fradrag
20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag
20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag
20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag
20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag
20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag
20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag
20% kildeskatt, 40000 skutt inn, 8000 i fradrag
Kildeskatt endres til 30%, og du slutter å spare.
Etterhvert så begynner utbetalingene:
30% kildeskatt, 40000 utbetalt, 12000 i skatt
30% kildeskatt, 40000 utbetalt, 12000 i skatt
30% kildeskatt, 40000 utbetalt, 12000 i skatt
30% kildeskatt, 40000 utbetalt, 12000 i skatt
etc

Kildeskatten påvirker ikke utbetalingen. Den har 24% og det er låst. Pengene som alt er betalt inn vil kun få 24% skatt. Det kan ikke endres.

Da tror jeg du har misforstått, fradragsprosenten og skatteprosenten er ikke låst, den følger skatt på alminnelig inntekt, som i dag er 24% og til neste år er 23% om ti år, så kan den være 10% eller 30%. Who knowsl

Som det står på Storebrand sine sider:

Sparesaldoen beskattes som alminnelig inntekt ved uttak, 24 prosent.
Ref: https://www.storebrand.no/privat/pensjon/ips

Den er mao ikke låst, men bestemmes av stortinget og endres ganske ofte.

Det er bare skattefradraget som gjør det. Skatten på utbetalingen er låst til IPS produktet. Eneste måte å endre den på er å endre IPS og da vil pengene som allerede er spart være omfattet av gammel ordning.

Burde du kanskje finne en referanse som støtter utsagnet ditt? Du har jo allerede tatt feil en gang i dag om IPS.

Se forøvrig innlegget mitt over.

Infoen kommer fra skatterådgiveren i storebrand! Ser om lovdata har svaret.

Det høres ut som skatterådgiveren din i Storebrand i såfall kanskje har misforstått, eller forklart det dårlig? De skriver jo på siden sin:

Sparesaldoen beskattes som alminnelig inntekt ved uttak, 24 prosent.
Ref: https://www.storebrand.no/privat/pensjon/ips

At det står 24% er bare fordi den satsen er 24% i år, til neste år er den 23%, både på fradraget og uttak, ettersom den alminnelige skatteprosenten endres.

Det ble diskutert ganske heftig, fordi argumentet mot IPS var at skattesatsen lett kunne endres på utbetaling. Svaret var at det ikke var mulig.

Kildeskatten endres til neste år som gjør at fradraget blir anderledes.

I såfall burde du kontakte Storebrand og be dem fikse nettsiden sin :smiley:

Føler de fleste aktørene oppdaterer IPS sidene sine daglig.

Vel, jeg kan ikke skjønne noe annet enn at både fradraget og beskatningen er koblet til den skatten på alminnelige inntekt.

DNB skriver det samme: https://www.dnb.no/privat/pensjon/ips.html

I denne nye og mer gunstige IPS-ordningen kan du spare til pensjon med inntil 40 000 kroner i året og få fradrag i alminnelig inntekt for beløpet du sparer. Med en skattesats på 24 prosent i 2017 kan dette gi deg en reduksjon i skatt på inntil 9 600 kroner for innbetalingsåret.

Utbetalinger fra den nye IPS-ordningen beskattes dessuten kun som alminnelig inntekt til forskjell fra tidligere ordning hvor uttak ble beskattet som pensjonsinntekt. Med gjeldende satser for 2017 reduseres dermed beskatningen av uttak fra inntil 43,6 prosent til 24 prosent.

Du skriver så mye at jeg ikke rekker å lese lovverket! Kommer med svar om jeg finner det hvis ikke popper jeg en mail stil storebrand. Dundrer avgårde noen mail imorgen. Jeg er rimelig sikker her. Men skal få det svart på hvitt sånn at du gir deg;)

1 Like

Jeg jobber med å “selge” det der og jeg tør ikke svare/garantere noe som helst rundt ips. :joy:

Det er rett som du sier, @Christian utbetaling av hele sparesaldo skal skattlegges som alminnelig inntekt, som i år er 24%,neste år vil være 23% og om 20 år for alt vi vet vil være 40… Hva da?!

Både IPA og gamle IPS ble avviklet/endret kort tid etter de ble lansert. Blir ikke overrasket om Stortinget ila de neste 5 år gjør også denne IPS’en ubrukelig.

2 Likes

Men det som allerede var spart med gammel IPS har fortsatt gamle vilkår?