Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonsguiden

KLP har et stort utvalg av fond, og du kan såvidt jeg kan se fritt velge mellom dem for 0,4% årlig gebyr. Skagenfondene er vel aktivt styrte og tar vel gjerne 1-2% årlig gebyr…

Personlig tror jeg et indeksfond må være en god ide for noe med en så lang tidshorisont som pensjonssparing, og da er det bare å ligge unna aktivt styrte fond som tar 1-2% i årlig gebyr. Jeg satser på at det kommer en aktør som lar meg velge et indeksfond med 01, - 0,2% i årlig gebyr, så får jeg samme avkastning som markedet.

2 Likes

Indexfond er bra når markedet går bra… Jeg tror ikke Indexfond er bra i årene fremover. De fleste indexfond koster rundt 0,5% for vanlgie dødelige.

1 Like

KLP sine indeksfond for vanlige dødelige koster fra 0,2 - 0,3%
Ref: https://www.klp.no/sparing-og-fond/spar-i-fond/indeksfond

Over the last 15 years, 92.2% of large-cap funds lagged a simple S&P 500 index fund. The percentages of mid-cap and small-cap funds lagging their benchmarks were even higher: 95.4% and 93.2%, respectively.

Det har vært ihvertfall en skikkelig stjernesmell de siste 15 årene for å si det sånn. :wink:

Så, som jeg ser det, aktive fond kan lønne seg, men da må du treffe de 5-10% beste fondene, resten gjør det dårligere enn indeksfondene. Det er mulig, men du må mest sannsynlig bytte fond etterhvert som de gode forvalterne bytter beitemarker.

Jeg ser for meg at de beste fondsforvalterne etterhvert tjener bedre ved å forvalte sine egne formuer, i stedet for andres. :slight_smile:

2 Likes

Som flere her inne sier så må man reinvestere skattefordelen for at IPS skal være spesielt gunstig, ellers vil den nesten fremstå som en unit link (pensjonsforsikring) bare med binding til man er minst 80 år.

Har regnet en del på dette, og synes det er drøyt å binde opp penger i nesten 50 år i et produkt med skatteregler som plutselig kan bli endret (jfr gammel IPS og IPA (ikke øl’en :p).

For dere som vurderer det, se ihvertfall på ordinær fondssparing eller fondskonto i tillegg. Mindre kostnader, skjerming, og ingen binding.

1 Like

Ips binder bare til 62, da starter utbetaling j minimum 10år

Ikke helt riktig, pengene skal utbetales over minimum 10 år, minst til du er 80 år. Starter du når du er 62, så må du spre utbetalingene over 18 år.

1 Like

Det blir vel i minimum 18 år, hvis en starter når en er 62 og lever til 80+?

Sparer en i IPS, så setter en inn 40000 i året ved å spare drøyt 2500 per måned…etter skattelette.
Men jeg er enig i at det er litt tidlig å starte med IPS i 12 års alderen (hvis en skal binde pengene i nesten 50 år) :smile:

Netfonds vil som eneste IPS tilbyder gi kunder mulighet til å komponere en egen aksjeportefølje, eller velge et aktivt forvaltningsprodukt «NetfondsXtra».

1 Like

Thanks! Skal sjekke dem ut :slight_smile:

Som duogdu sa, utbetaling må løpe til tidligst 80 år, hvilket gir 18 års utbetaling.

En annen ting som jeg i farten glemte å nevne er at flere av tilbydere setter midlene i en garantert rente-løsning i utbetalingsperioden, tilsvarende innskuddsrente. Usikker på om dette gjelder alle.

Dette vil uansett bety at man kan risikere å ha mangfoldige hundretusener om ikke millioner stående til bankrente i inntil 18 år!

Hver enkelt må avgjøre selv om ips er verdt det, men synes ulempene er i mange tilfeller kraftig underkommunisert.

1 Like

Holy crap!

Jeg tenker at jeg burde sette av 25% av pensjonssparingen min i IPS, og resten i en ASK. Pengene i ASK-en gjør at hvis jeg trenger kapital av en eller annen grunn, så er den tilgjengelig.

Lurt å tenke å spre midlene, ihvertfall om det er lenge til du kvalifiserer for å starte uttak av ips.

Jobber selv som finansrådgiver og kommer ikke til å starte sparing i ips, så det er sagt. Og da pga at jeg ikke har full kontroll over midlene i utbetalingsperioden.

2 Likes

Ikke korrekt. starter på62 minimum 10år. Maximum til du er 80

Alle vil tilby dette så fort regelverket rundt det er klart.

Er stort sett bare bankene som hauser IPS opp, på alle podcast ang ips anbefales at IPS er en DEL og ikke hovedsparingen til pensjon. Som REN pensjonsparing er den veldig bra, men fokuser på bsu/boligtrappa /(lelighet/2mans lei/hus) og ASK først.

1 Like

Bingo!

Personlig kjører jeg IPS som ren pensjonsparing. Samtidig betaler jeg ned lån og investerer i aksjer via ASK og andre aksjekontoer. Hovedgrunnen min for IPS er ingen formueskatt og at den er min i en evt skilsmisse :wink:

1 Like

I følge regjeringen tar du feil @Evilfreud:

Utbetaling av pensjon kan tidligst starte ved fylte 62 år. Pensjon må utbetales minst til en fyller 80 år og uansett minst i 10 år. Dette gjelder ikke dersom opptjent pensjonskapital er så liten at en med disse kravene til utbetalingstid vil få en årlig utbetaling som er mindre enn om lag 20 prosent av folketrygdens grunnbeløp. Utbetalingstiden kan i slike tilfeller settes ned til det antall år som vil gi en årlig alderspensjon på om lag 20 prosent av folketrygdens grunnbeløp.

Ref: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-ordning-for-skattefavorisert-individuell-sparing-til-pensjon-ny-ips/id2577287/

1 Like

Da har jeg lest feil, beklager. Uansett ingen krise for min del. Men da blir det faktisk mer aktuelt med trusselen om at kommunen tar endel om man havner på gamlehjem.

2 Likes

Definitivt, så jeg vet virkelig ikke hvor godt jeg liker denne ordningen. Spesielt sammen med at de når som helst kan endre skatten man ender opp med å betale.

Sjekk og hva din tilbyder gjør med din beholdning under utbetaling. 18 år med 1% rente kan være en realitet for mange.

1 Like