Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonssparing FTW!

Takk for et meget godt og innholdsrikt svar @Atomics

Et veldig viktig punkt som du her nevner, som man ofte kan glemme bort, er å ta med seg tjenestepensjonen videre når man bytter jobb. Bedre å ha slikt samlet hos samme leverandør enn spredt rundt omkring, spesielt om man har en tendens til å bytte jobb veldig ofte.

Har nå sett igjennom en haug med fond og ETF’er men må ærlig innrømme at det finnes utrolig mye rart der ute. Vanskelig å velge et par fond man kunne satt pengene i. Sitter å vurderer å eventuelt gå inn i en aksje eller noe som har fin utbytte i tillegg…

Jeg hadde mye i DnB healthcare før jeg kjørte i gang med aksjer. Et bra fond :slight_smile:

Har sett på indeks fond med lav forvaltningsavgift og en god historikk, og da kom jeg frem til følgende to:

• DNB Global Indeks
  • KLP AksjeNorden Indeks

Eller skal jeg putte alle pengene inn i Data Respons :stuck_out_tongue:

1 Like

Skulle gjerne funnet et bra teknologi indeks fond, men finnes svært lite av de. DNB Nordic Technology er jo veldig fin, men føler at forvaltningsavgiften er noe høy…

Det finnes noen ETFer som denne

db x-trackers MSCI World Information Technology TRN Index UCITS ETF

Jo, det er klart det gjør, men tanken var å bruke en spareavtale i fond via Nordnet, og de har ingen som inngår i teknologi kategorien for fond man kan spare i uten kostnader (fast en gang i mnd).

1 Like

Robotikk og automasjon, postet den i fondstråden også. Et marked jeg har stor tro på framover.

https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=ROBO&marketid=19

"The index is comprised of over 80 stocks focused on the entire robotics and automation value chain. The stocks include rapidly developing companies in the global robotics and automation industry, covering over 15 countries across our 13 sub-sectors. "

3 Likes

Har vært død lenge denne tråden.

Har hatt på planen lenge å sjekke opp pensjonsavtalen jeg har hos arbeidsgiver.
Har avtale gjennom Storebrand, vi har innskuddspensjon, samt en fripolise og noe greier.
Er 53 og tenker på dette med å ta risiko, noen synspunkter?

Anbefalt når du er 50+ er jo å kjøre lite risko, men du må jo spare veldig mye for at det skal monne.

Kjører full risk selv, men er bare 31 og startet sparing når jeg var 27.

Jeg tenker på pensjonsordninge vi har i Storebrand.
Aksjene jeg holder på med er jo en form for pensjonssparing. Har ikke tenkt å spise mye av lasset der. Vil forhåpentligvis klare å få positiv avkastning, fortrinnsvis ikke de svære tapeme…

JEg har inskudd fra jobb hos storebrand + at jeg sparer privat. Begge deler kjører max aggresivt ( som i tekinvestor sammenheng vil si relativt rolig risk).

Jeg hadde kjørt semi safe på pensjonsparingen så har du noe i bunn uansett hvor galt ting går. og heller gitt gass med aksjene du styrer selv.

1 Like

Når det gjelder aksjer kjører jeg safe, har ikke lyst til risikere noe der…

Har følgende profil nå:

Storebrand Offensiv Pensjon
35.0 %
Storebrand Balansert Pensjon
35.0 %
Storebrand Indeks - Alle Markeder
10.0 %
Fondsfinans Norge
10.0 %
Wellington Global Health Care Equity Portfolio
10.0 %

Hadde 50-50 i Offensiv og Balansert Pensjon, vektet ned disse litt og gikk inn i de tre siste.
Jeg har også en fripolise, får se hva jeg gjør med den.
Når jeg begynte i min nåværende jobb var jeg rundt 40 og ikke veldig opptatt av pensjon, er egentlig ikke det nå heller, men det er nå engang slik at en slutter gjerne å jobbe når en er ±67 år. Mulig jeg jobber lenger hvis jeg kan få kroner for liten innsats… En vanlig arbeidstaker på din alder må fort jobbe langt over 70, tror jeg…

Jeg har flyttet min pensjon over til Storebrand Vekst.

1 Like

Føler jag aldrig hatt ett behov for privat sparing, men det kanskje er på tide å ta tak i det? Må ha noe annet enn dårlige minnen å gi tilbake til min framtide avkom.

Zero konto, overføre litt penger hver måned, spare forever and ever and ever and ever and ever?

Tenker fremst tilvekst aksjer. Men visst vi prater fonder så kanskje SCHD? 0,07% rente og fokus på utdelningsmaskiner fra US.

1 Like

Jeg kjører Storebrand Vekst fondet og dytter inn penger der fast hver måned. Føler at pensjon hører mer hjemme i et fond som styres av andre flinke folk enn at jeg selv skal forsøke å kjøpe stabile akser som jeg har tro på vekst i.

Egentligen har jag null tiltro til fonder. Prestasjon er dårlig over hele kartet. Men det føles vært å investere i noe som man slipper tenke på, som samtidigt gir noe tilbake, feks utdelning.

1 Like

Helt enig!

@babyrage : Kommer nye IPS kontoer nå straks. Kan spare opp til 40k i året. Ved sparing av 40k får du 9700!kr igjen av staten i skattefordel.

Lønner seg utrolig mye bedre enn å spare til pensjon i zero.

Minuset er at pengene er låst til du pensjonerer deg.

edit la ved link.

https://www.storebrand.no/privat/pensjon/ips?esv_medium=SEM_NonBrand&esv_source=google&esv_campaign=adwords_77532467&gclid=CjwKCAjwl_PNBRBcEiwA4pplReP_qUSWVBvfVfcemqtljNyotKq_Dxm5MtNPwfJ42ajtYzMRKCQN6BoCWBIQAvD_BwE&dclid=CLbh2fnQqtYCFQiKGQodRmYPQA

For å oppsumere, å spare pensjon på noen annen måte enn med IPS er dumskap.

2 Likes

Helt til de endrer skatteprosenten, eller trenger kapitalen til noe før.