Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonssparing FTW!

Pengene som alt står det vil ha samme skatteprosent. Er evt om man trenger pengene til noe annet. Men den risikoen blir jo belønnet med mye penger fra staten :wink: Og den skattefordelen kommer jo umiddelbart, dvs året etter.

1 Like

Ser ditt poeng, men ønsker ikke ha pengene låst. Samtidigt som det er en fin måte å spare pensjon på har jag planer om å skape en formue til mine framtide barn. Tenker att denne kontoen ska bli en variasjon av begge deler, eller kun konto till barne i framtiden. Har en grei inntekt fra jobb og tradingen går som den skall. Ikke noe stress å eventuellt starte en IPS vid ett seinare tilfelle hvor jag selv kan legge in 40k i året eller hva det nå blir.

1 Like

Er det ikke ordinær inntektsskatt som gjelder når du tar ut pengene, så hvis den går opp til f.eks. 28%, så et den den du betaler som pensjonist?

Det tviler jeg på. Samtidig tror jeg ikek du må formueskatte av det som står på IPS. Skal dog lese gjennom alle vilkår senere idag om de nå er tilgjengelige.

1 Like

Iflg linken, så betaler du ikke formueskatt.

Yep, fant høringsnotatet nå.

3 FORMUESSKATT
I Prop. 130 LS (2016-2017) er det lagt til grunn at innestående beløp i ordningen skal
være unntatt fra formuesskatt. Etter skatteloven § 4-2 tredje ledd kan departementet gi
forskrift om at pensjonsspareprodukter ikke skal tas med ved fastsettelsen av
grunnlaget for formuesskatt.
Det følger av skattelovforskriften § 4-2-1 at midler i IPS-ordningen er fritatt fra
formuesskatt. Departementet foreslår en endring i denne forskriftsbestemmelsen slik at
også midler i den nye ordningen med sparing til pensjon er unntatt fra formuesskatt.
Det vises til forskriftsutkastet § 4-2-1.

1 Like

Fant dette.

I dagens ordning for individuell pensjonssparing (IPS) blir det gitt fradrag i alminnelig inntekt for innskudd, mens uttak fra ordningen blir skattlagt som pensjonsinntekt (skatt på alminnelig inntekt, trinnskatt og trygdeavgift). I den nye ordningen for skattefavorisert individuell sparing til pensjon skal uttak skattlegges bare som alminnelig inntekt. På samme måte som i dagens ordning, skal innestående midler i den nye ordningen være unntatt fra formuesskatt og løpende inntektsskatt på avkastningen. Det årlige sparebeløpet kan være opptil 40 000 kroner, mot 15 000 kroner i gjeldende ordning. Heller ikke den nye ordningen vil ha et tak for samlet sparing i ordningen. Ordningen vil gjelde fra inntektsåret 2017.

1 Like

50% krypto 50% Stabile aksjer med utbytte

Jeg har tenkt å bruke IPS for sparing for kona, takk for mange og gode opplysninger @Evilfreud. Det kan være langt fra tanke til handling😉

Edit: jeg leser følgende:

“Er sparepengene låst
Ja, uttak av IPS kan starte tidligst ved fylte 62 år. I tillegg må utbetalingen vare til du er minst 77 år, og i minst 10 år.”

En kan altså starte utbetaling fra 62 år, men da er utbetalingstiden hele 15 år, mulig det er ok, men hadde nok foretrukket 10 års utbetalingstid og start tidligst 62 år.
Må lese meg opp her.

Kan starte tidlligst ved 62 dvs pengene er låst til da. Utbetalingsperioden er minimum 10år. Dog finnes det et unntak som kan gi deg kortere utbetaling. Men alle reglene er satt enda. Høringsperioden var ferdig 01.09. Så jeg antar at evt endringer kommer snart. Anbefaler deg å lese høringsdokumentet da alle detaljene står der.

1 Like

Eller at du gjør det og oppsummerer for oss :smiley:

Må snart komme i gang selv også

1 Like

Har booka time med storebrand, antar de kontskter meg om 3-4 uker når endelig utkast er klart. Kan lage en oppsummering da. Kan evt lage en foreløpig oppsummering

6 Likes

Men hva med dette? Må vare til du er minst 77 år😕
Spennende å se, må få til en ordning for kona, jeg har gode ordninger, kona har null og niks…
Vært hjemme med barna, jobber som ringevikarslave i barnehage, altså maks 50% stilling…,

2 Likes

Endelig kommer ny og forbedret IPS konto!

2 Likes

De siste 50 postene handler om den nye IPS kontoen :slight_smile:

Suits me for being lazy… :joy:

1 Like

Storebrand kom med litt mer info om hvor “lønnsomt” nye IPS er

1 Like

Virker jo som en gullkantet deal dette, jeg skal i allefall spare maks i IPS. Men vet du om man kan velge aksjer og fond selv med en slik ordning, eller velger tilbyderen for deg og du velger kun risiko nivå?

JE tipper ca kun risikonivå. kanskje bransje.

I denne ukes episode snakker de om IPS. Verdt å høre!