Jeg har nå opprettet IPS!
Er det forresten noen som har satt seg inn i dette med pensjonskapitalbevis? Jeg har aldri brydd meg før jeg i dag tok meg tid til å se nærmere på det. Deler mine “funn” her for at flere ikke går i “fella”. Selv har jeg tatt grep for i dag, også på vegne av samboeren min.
Hva er pensjonskapitalbevis?
Et pensjonskapitalbevis er oppspart pensjon fra en tidligere arbeidsgiver hvor du hadde innskuddspensjon. Pensjonskapitalbeviset utstedes når du slutter i jobben og inneholder det som arbeidsgiver har betalt inn på din tjenestepensjon mens du har vært ansatt.
Har man hatt flere jobber opp igjennom tiden, har man kanskje ett bevis hos DNB, ett hos Storebrand, ett hos Gjensidige osv - alt ettersom hvor tidligere arbeidsgiver har valgt å ha pensjonsordningen.
Problemet er om man ikke foretar seg noe etter endt arbeidsforhold
Ved å ha de ulike bevisene hos ulike aktører, betaler man årlige administrasjonsgebyr hos dem alle, se priser her: https://www.finansportalen.no/pensjon/pensjonskapitalbevis
Det er derfor mye penger å spare ved å flytte alle pensjonskapitalbevisene til samme aktør, slik at man kun betaler ett gebyr. Selv vil jeg fremover spare nesten 1000 kr i året pga. dette byttet - i realiteten litt mer ettersom pengene kan brukes til å kjøpe fondsandeler.
I tillegg til administrasjonsgebyret tilkommer det et forvaltningshonorar basert på hvilke fond pensjonskapitalbevisene er plassert i. Dette antar jeg flere kjenner til, selv har jeg valgt et indeksfond med 0,3% forvaltningsgebyr. Jo mer aktivt fondet er, jo høyere gebyrer. Indeksfond har typisk lave gebyrer ettersom forvalter ikke foretar mange aktive valg. Et høyere gebyr kan jo selvfølgelig forsvares med potensielt høyere avkastning, men da gjelder det jo igjen å ha litt peiling slik at en velger “riktig” fond.
Jo mindre gebyrer, jo mindre penger blir spist, og jo større blir renters rente effekten.
Sikkert mange som er klar over overnevnte, men jeg vil tro det også er mange personer som er som meg, hehe