Jeg skal investere et større beløp i løpet av den nærmeste tiden, og har noen spørsmål jeg håper å få litt hjelp til her inne.
Jeg skal ikke investere i enkeltaksjer, men en kombinasjon av rente- og aksjefond, primært norske og nordiske verdiselskaper. Det skal være en litt «kjedelig» investering.
Målet er at det skal fungere som et «personlig oljefond», hvor jeg kan ta ut en del av det årlige overskuddet, og la midlene stå plassert i lang tid. Et avkastningsmål på 6% årlig over de neste 30 årene tenker jeg er realistisk og akseptabelt.
Foreløpig portefølje-valg:
Rentefond:
- Alfred Berg Nordisk Likviditet Pluss
- Arctic Return
- Alfred Berg Nordic IG Long Duration
- Arctic Nordic Investment Grade
- Sissener Corporate Bond
- Landkreditt Høyrente
- Heimdal Høyrente
Aksjefond:
- Sissener Canopus
- Fondsfinans Norge
- Fondsfinans Utbytte
- Sparebank1 Utbytte
- Landkreditt Utbytte
- Heimdal Utbytte
- First Veritas
Spørsmål 1: Noen kommentarer på fondsvalget eller forslag til fond som kan passe profilen? Ønsker i utgangspunktet ikke valutarisiko og er ikke kjempefan av indeksfond, selv om de er billigst.
Nå som rentenivået har kommet opp på et akseptabelt nivå, og aksjemarkedet er relativt høyt priset, ser jeg ingen grunn til å sette alle pengene inn i aksjefond med én gang. Tvert i mot.
Målet er at det skal være ca 70% aksjer og 30% renter/obligasjoner på sikt, men så lenge rentenivået er såpass høyt har jeg ingen hast.
Som en start ser jeg for meg å investere 90% i renter og obligasjoner, relativt jevnt fordelt i likviditetsfond og obligasjonsfond, og en litt mindre del i high yield-fond. De 10% som skal i aksjefond fordeles over de 7 foreløpig utvalgte fondene. Men her kommer mitt største spørsmål:
Spørsmål 2: Hvordan er det mest hensiktsmessig å fase inn midlene i aksjefond over tid? Et fast beløp hver måned/kvartal, eller et fast beløp ved hver x% nedgang i aksjemarkedet? Andre forslag?
Jeg har frem til nå tenkt på en løsning hvor jeg overfører feks 20% av den opprinnelige investeringen fra renter til aksjer når OSEBX har falt 15 eller 20% fra toppen. Så overføres nye 20% for hver 5% nedgang i OSEBX inntil 4 ganger totalt. Det gir da en teoretisk fordeling på ca. 80/20 i aksjer av opprinnelig investering, men i og med at aksjemarkedet da har falt og rentene har gitt avkastning, vil nok ikke fordelingen være mer enn 70/30 på kjøpstidspunktet.
Spørsmål 3: Setter pris på kommentarer eller tanker om hvordan andre ville tenkt i en lignende situasjon. Jeg ser feks at jeg ikke har noen global eksponering, men globale indeksfond er for meg veldig lite fristende, spesielt med den store andelen som Magnificent Seven står for idag. Men kan jo hende jeg blir for «kjepphest-jagende» her.